stat counter
تاریخ : دوشنبه, ۱۶ مهر , ۱۴۰۳ Monday, 7 October , 2024
  • کد خبر : 188444
  • 20 آبان 1399 - 11:24
3

هتل‌ها در دوران کرونا باید چه نکات بهداشتی را رعایت کنند؟

هتل‌ها در دوران کرونا باید چه نکات بهداشتی را رعایت کنند؟

روز گذشته (دوشنبه ۱۹ آبان‌ماه) برای اولین بار در کشور و در راستای تحقق شعار “اصفهان ایمن” جلسه تبیین پروتکل‌های بهداشتی ویژه هتل‌ها و مراکز اقامتی جهت میزبانی از مسافر، در اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد و مفاد این پروتکل‌ها توسط محسن صلحی، سرارزیاب استاندارسازی هتل‌ها ارائه شد.

قلم | qalamna.ir :

خبرنگار ، صلحی در این نشست گفت: برخی افراد مجبور به سفر کردن هستند و تا زمانی که در شهر اقامت دارند باید مطمئن باشیم که آلودگی از محیط داخلی هتل به بدن این مهمانان وارد نشود. حالا که سفر اتفاق می‌افتد و هتل‌ها با حداقل ظرفیت خود در حال فعالیت هستند هدف ما تمیز نگه داشتن روند فعالیت هتل است.

این کارشناس ایمنی و بهداشت ادامه داد: وزارت بهداشت پروتکل‌ها را اعلام کرد، وزارت میراث فرهنگی پروتکل‌ها را گرفت و آن‌ها را با صنعت هتلداری متناسب کرد. لازم بود که پروتکل‌هایی برای صنعت گردشگری تدوین شود و در همین راستا مبحث «سفر هوشمند» مطرح شد. وظیفه داریم که از سلامت مهمانان و کارکنان هتل‌ها مطمئن شویم و اثرات خیر آن را نیز مهمانان خواهند دید.

او با بیان اینکه “باید ثابت کنیم که هتل‌ها ایمن هستند”، تاکید کرد: باید به مردم اطلاع دهیم که هتل‌ها ایمن‌تر و سالم‌تر از خانه مسافرها هستند. هیچ کجا مسافرها متوجه این نکته نمی‌شوند که هتل‌ها سالم هستند و پروتکل‌های بهداشتی دارند. باید در سطوح بالا به اطلاع مسافران برسد که تأسیسات گردشگری ایمن هستند. در ابتدا باید اطمینان سازی شود و در رعایت پروتکل‌ها باید اهتمام به خرج داد.

اهمیت کنترل شیوع ویروس کرونا در هتل‌ها

صلحی درباره اهمیت کنترل شیوع ویروس کرونا در هتل‌ها، اظهار کرد: تراکم جمعیتی، اقامت افراد، تردد مسافران از شهرها و کشورهای مختلف در هتل‌ها می‌تواند آن را به کانون انتشار آلودگی بین مهمانان و پرسنل تبدیل کند زیرا شناسایی مسافر بیمار و ناقلین بیماری و رعایت اصول حفاظتی و پیشگیرانه توسط پرسنل در هتل‌ها بسیار دشوار است.

عضو کارگروه تدوین ضوابط پیشگیری از شیوع کرونا در تأسیسات گردشگری با اشاره به شیوه‌نامه اجرایی سفر هوشمند، تاکید کرد: در این شیوه‌نامه بخش نظارتی مشخص شده که جامعه هتلداران و اتحادیه‌های مشابه وظیفه نظارت در بخش‌های مختلف را دارند. همچنین آموزش و نحوه برخورد با متخلفان یکی دیگر از وظایف این اتحادیه‌های صنفی است. تهیه اقلام بهداشتی و چگونگی برخورد با موارد مشکوک به کرونا در این شیوه‌نامه پیش‌بینی شده است.

در اماکن اقامتی از چه مواد ضدعفونی استفاده شود؟

صلحی در زمینه مواد ضدعفونی کننده و گندزداها، اظهار کرد: موارد ضد عفونی کننده مختلفی در بازار موجود است و باید مطمئن شد که این ماده برای ازبین بردن ویروس مؤثر باشد. مواد ضدعفونی کننده آنتی باکتریال قابلیت ویروس‌کشی ندارند. کارشناسان وزارت بهداشت همچنان بر استفاده از مواد ضدعفونی کننده الکلی و کلره برای ازبین بردن ویروس کرونا تاکید دارند.

وی گفت: روش‌های کنترل شیوع ویروس شامل مواردی چون حذف منبع انتشار، محدود کردن و جلوگیری از انتشار، کنترل در مسیر انتقال و حفاظت فردی هستند. به عنوان مثال کارکنان مشکوک یا مهمانان مشکوک را باید از محیط هتل دور کرد. همچنین حضور افراد در بخش‌های پذیرش و لابی را باید محدود کرد که ویروس از طریق تنفس و صحبت کردن منتقل نشود. دستگیره‌ها و شاسی‌ها باید مرتباً ضدعفونی شود ضمن اینکه بر استفاده افراد از ماسک هم باید مکرر تاکید کرد.

این سرارزیاب استاندارسازی هتل‌ها با بیان اینکه جلب اطمینان مهمان بسیار مهم است، گفت: در صنعت هتل‌ها هیچ وقت دنبال “شوآف” نبودیم و همواره هتل‌ها تمیز و مرتب بودند؛ اما الان باید این توانمندی‌های بهداشتی را به نمایش بگذاریم. در بسیاری از نقاط دنیا پروتکل‌های خود را برای جلب اطمینان گردشگران به رخ کشیدند. هتل‌های ایران هم باید در صفحات مجازی و سایت‌های خود پروتکل‌ها را نشان بدهد.

حضور افراد در فضای لابی و پذیرش محدود شود

صلحی با اشاره به چگونگی کنترل شیوع ویروس در هنگام پذیرش مهمان، توضیح داد: تب‌سنجی غربالگری، ضدعفونی کردن کفش مهمان، کفپوش‌های ویژه ضدعفونی، ریختن مواد ضدعفونی روی کفپوش و یا ایجاد حوضچه بهداشتی، تأمین کاور کفش، تونل مه‌پاش، ضدعفونی بار دستی و چمدان و تحویل ماسک در ابتدای ورود مهمان به هتل باید انجام شود.

وی افزود: مدارکی که از مهمان تحویل گرفته می‌شود، ممکن است آلوده باشد؛ به همین دلیل باید سعی شود تا برخی مراحل آنلاین انجام شود. چیدمان لابی و نشیمن باید تغییر کند و فاصله گذاری اجتماعی در آنها لحاظ شود. نکته بسیار مهم این است که یک نفر باید وظیفه تصمیم‌گیری درباره افراد مشکوک به بیماری در هتل را داشته باشد و بهتر است این فرد همان پذیرشگر باشد.

صلحی درباره پروتکل‌های بهداشتی آسانسور، تصریح کرد: کارآیی تهویه آسانسور باید مرتباً کنترل شود، همچنین برنامه ویژه‌ای برای ضدعفونی کردن شاسی‌ها چیده شود. حتماً باید جلوی آسانسور متصدی کنترل  برای استفاده حداقل افراد و با ظرفیت ۵۰ درصدی از آسانسور وجود داشته باشد یا با نصب اطلاعیه در این زمینه هشدار داده شود.

شیوع ویروس را در اقامتگاه کنترل کنید

وی در بخش کنترل شیوع ویروس کرونا در هنگام اقامت، اظهار کرد: عوامل هتل باید حضور و ورود خود را به اتاقی که مهمان در آن حضور دارد به حداقل برسانند. همچنین نقاط بحرانی در اتاق‌ها که مستعد وجود ویروس هستند مانند گوشی تلفن وکنترل تلویزیون شناسایی شوند و برای ضدعفونی آنها برنامه‌ریزی شود. اتاق پس از اقامت یک گروه، باید ۲۴ ساعت پس از چک اوت خالی بماند.

این سرارزیاب استاندارسازی هتل‌ها افزود: خشکشویی هتل‌ها باید با دمای آب بالا صورت بگیرد و برخی بخش‌ها مانند سرتخت‌ها مرتباً تمیز شوند. همچنین نحوه جمع‌آوری ایمن ملحفه‌ها و بخش‌های قابل شست و شو باید برای کارکنان هتل‌ها تبیین شود. مه‌پاشی کردن بهترین روش برای ضدعفونی کردن نقاط مختلف است.

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.