stat counter
تاریخ : سه شنبه, ۲۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 14 May , 2024
  • کد خبر : 221294
  • 21 دی 1399 - 11:00
0

فرجام محاصره هوایی و زمینی سه ساله قطر

فرجام محاصره هوایی و زمینی سه ساله قطر

عربستان سعودی و متحدانش در نشست سه شنبه هفته گذشته در ریاض برای ازسرگیری کامل روابط با قطر و ازسرگیری تمامی روابطشان با این کشور توافق کردند.

قلم | qalamna.ir :

عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین و مصر در اواسط سال ۲۰۱۷ با متهم کردن قطر به حمایت از تروریسم این کشور را هدف بایکوت دیپلماتیک، تجاری و محاصره زمینی و هوایی قرار دادند. قطر این اتهامات را رد و بایکوت را تلاش برای تضعیف حاکمیت این کشور خوانده بود.

اما محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی در تلاش برای تحکیم اتحاد کشورهای عربی علیه ایران، کشورهای متحد خود در منطقه را به توافق برای پایان دادن به اختلاف با قطر سوق داد. این توافق از سوی واشنگتن حمایت شده بود و مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا از آن استقبال و به عنوان نقطه عطف برای احیای اتحاد عربی یاد کرد. توافق کشورهای عربی با قطر با میانجیگیری آمریکا و کویت حاصل شد و یک مقام آمریکایی اظهار کرد: قطر از تمام شکایتهای حقوقی مربوط به این بایکوت صرفنظر می کند.

شرکت قطر ایرویز از روز پنج شنبه مسیر پرواز دوحه به ژوهانسبورگ را به فضای هوایی عربستان سعودی تغییر داد. پروازها بین قطر و چهار کشور عربی ازسرگرفته شده است. در راستای کاهش تنشهای سیاسی پس از یک اختلاف سه ساله و بازگشایی فضای هوایی عربستان سعودی به روی پروازهای قطری، شرکتهای قطر ایرویز و سعودی ایرلاینز پروازها بین دوحه و ریاض را از روز دوشنبه ازسرمی گیرند.

قطر ایرویز در توییتر اعلام کرد از روز دوشنبه پروازها به ریاض و از ۱۴ ژانویه پرواز به جده و از ۱۶ ژانویه به دمام را ازسرخواهد گرفت. پروازهای این شرکت با هواپیماهای پهن پیکری شامل بوئینگ ۳۰۰-۷۷۷، بوئینگ ۸-۷۸۷ و ایرباس A۳۸۰ انجام خواهد گرفت. این ایرلاین در توییتر اعلام کرد ما به دنبال ازسرگیری روابط قوی با شرکای تجاری و باری خود در عربستان سعودی و همچنین فرودگاههای بزرگ این کشور هستیم.

شرکت سعودی ایرلاینز هم در توییتی اعلام کرد پروازها از ریاض و جده به دوحه را از روز دوشنبه ازسرمی گیرد. سخنگوی شرکت اتحاد ایرویز هم روز شنبه اعلام کرد این شرکت هواپیمایی ابوظبی قصد دارد پرواز میان ابوظبی و دوحه را ازسربگیرد.

امارات متحده عربی تمامی مبادی ورودی زمینی، دریایی و هوایی خود را از روز شنبه به روی قطر باز کرد. یک مقام اماراتی گفت: روابط تجاری و مواصلاتی ازسرگرفته می شود اما احیای روابط دیپلماتیک زمان می برد. احیای راههای ارتباطی با قطب هواپیمایی منطقه ای امارات، برای میزبانی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر اهمیت دارد.

بر اساس گزارش رویترز، نخستین خودروهای قطری هم روز شنبه برای نخستین بار از زمان قطع روابط دیپلماتیک کشورهای عربی با دوحه، از طریق مرز زمینی وارد عربستان سعودی شدند. تدابیر جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در هر دو طرف مرز زمینی عربستان و قطر اجرا می شود. همه افرادی که از گذرگاه مرزی ابو سمرا عبور می کنند، باید تست منفی کووید ۱۹ را ارایه کنند و تست جدیدی در مرز گرفته و به مدت یک هفته در یکی از هتلهای تعیین شده قرنطینه شوند.

انتهای پیام

هشتگ: , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.