stat counter
تاریخ : چهارشنبه, ۱۱ مهر , ۱۴۰۳ Wednesday, 2 October , 2024
  • کد خبر : 234340
  • 15 بهمن 1399 - 13:19
1

تأثیر کودتای نظامی بر اقتصاد میانمار

قلم | qalamna.ir :
گروه بین الملل: تحلیلگران افتصادی پیش بینی می‌کنند که کودتا در میانمار احتمالاً به اقتصاد این کشور آسیب برساند.شرکت‌ها می‌گویند این کودتا در حال حاضر میلیارد‌ها دلار سرمایه گذاری خارجی را در معرض خطر قرار داده است.
ایالات متحده آمریکا پیش از این گفته بود که در حال بررسی اعمال تحریم‌‌های بیشتری علیه میانمار است. میانمار یکی از فقیرترین کشور‌های منطقه است.
با این حال ، تأثیر تحریم‌های ایالات متحده می‌تواند محدود باشد زیرا بیشتر سرمایه گذاری دراین کشور از سوی کشور‌های آسیایی انجام می‌شود.طبق گزارش بانک جهانی، سنگاپور بزرگترین سرمایه گذار خارجی در میانمار در سال گذشته بود که ۳۴ درصد از کل سرمایه گذاری مصوب را به خود اختصاص داده است. هنگ کنگ با ۲۶ درصد دومین سرمایه گذار بزرگ بود.
تعهدات سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی (FDI) به میانمار در سال مالی ۲۰۲۰ ، که در سپتامبر به پایان رسید ،پنج میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار بود.املاک و مستغلات و تولید هر کدام حدود ۲۰ درصد از این رقم را به خود اختصاص می‌دهند.پیش بینی می‌شد امسال به دلیل همه‌گیری کرونا این ارقام به میزان قابل توجهی کاهش یابد.ورینز و شرکا یک شرکت مشاوره‌ای امور دولتی است که در حال حاضر پروژه‌های سه تا چهار میلیارد دلاری را برای مشتریان خارجی سرمایه گذار در میانمار انجام می‌دهد.این پروژه‌‌ها عمدتا برای انرژی، زیرساخت‌‌ها و ارتباطات از راه دور است.
هانس ورینز، مدیر این شرکت گفت: اکنون همه اینها در معرض خطر است.این کشور قبلاً به دلیل کرونا و کاهش علاقه برای سرمایه‌گذاری آسیب دیده است. و اکنون این مساله (کودتا) هم به آن اضافه شده است.تحریم‌ها می‌توانند تأثیر قابل توجهی در سرمایه گذاری خارجی داشته باشند، از این پس هم شرکت‌های غربی و هم شرکت‌های ژاپنی برای سرمایه گذاری در پروژه‌‌های میانمار بیشتر فکر می‌کنند.
با توجه به اینکه آمریکا در حال بررسی اعمال تحریم‌ها علیه میانمار است، ورینز تصور می‌کند صاحبان مشاغل ممکن است به جای آن به چین روی آورند.او گفت: در واقع این تنها کشوری است که می‌توانند به آن مراجعه کنند.یکی از تاجران مستقر در یانگون، که خواست نامش فاش نشود، گفت که به نظر می‌رسد کودتا تاکنون نسبتاً مسالمت آمیز بوده است.او گفت: تاکنون مسالمت آمیز بوده است، بدون اعتراض، اما احساسات شدیدی را برانگیخته و مردم ناراحت هستند.او همچنین گفت: احتمالاً تأثیری در اقتصاد خواهد داشت، اما تأثیر تحریم‌های غربی بستگی به این خواهد داشت که آیا این تحریم‌ها گسترده خواهد بود و یا فقط رهبران کودتا را هدف قرار خواهد داد.تأثیر تحریم‌ها می‌تواند محدود باشد ، زیرا عمده سرمایه گذاری خارجی در میانمار از طریق آسیا انجام می‌شود.
این تاجر همچنین گفت: این کودتا بیشتر تأثیر روانی خواهد داشت زیرا، ما هرگز به سرمایه‌گذاری غرب متکی نبودیم.او معتقد است تعامل رویکرد بهتری نسبت به تحریم‌ها است زیرا تحریم فقط شرکت‌های مسئول را مجازات می‌کند، شرکت‌هایی که از استانداردهای اروپا یا آمریکا پیروی می‌کنند و از قضا بیشتر تحت تأثیر تحریم‌ها قرار می‌گیرند.استفان لامار، رئیس انجمن پوشاک و کفش آمریکا، گفت که بسیاری از اعضای این گروه تجاری که در میانمار تجارت می‌کردند، کودتا را بسیار نگران کننده می‌دانند.او گفت: ما برای حل سریع، مسالمت آمیز و دموکراتیک این بحران دعا می‌کنیم تا این بحران پیشرفت اقتصادی مردم سخت‌کوش میانمار را از بین نبرد.سخنگوی شرکت پوشاک H&M گفت این شرکت حوادث را دنبال می‌کند و از نزدیک با تأمین‌کنندگان در ارتباط است، اما برنامه ای فوری برای تغییر استراتژی تأمین منابع خود ندارد.این مقام گفت: ما تحولات را از نزدیک دنبال می‌کنیم، اما از حدس و گمان در مورد اینکه این امر برای ما به چه معناست، خودداری می‌کنیم.این کودتا اما همین حالا هم بر فعالیت بعضی شرکت‌ها تاثیر گذاشته است.به طور مثال شرکت هُلدینگ یوما که در سنگاپور ثبت شده اعلام کرده که فعالیتش را در آن کشور متوقف می‌کند.
یوما در خدمات املاک و مستغلات، غذا و نوشیدنی، خودرو و خدمات مالی در میانمار فعال است.ملوین پون، مدیر عامل این شرکت گفت: کمبود اطلاعات از میانمار توقف معاملات را ضروری می‌کند.
او گفت: گفتن اینکه در میانمار چه اتفاقی می‌افتد دشوار بود.وود ساید انرژی، شرکت نفت و گاز استرالیا که فعالیت‌های حفاری در میانمار دارد می‌گوید بالاترین اولویت این شرکت حفظ امنیت کارکنانش، خانواده‌‌های آنها و پیمانکاران است.سخنگوی وودساید گفت: با توجه به طرح‌های حفاری ما برای سال ۲۰۲۱ ، ما در حال کار با ذینفعان خود هستیم تا بفهمیم که چگونه این فعالیت‌های برنامه ریزی شده ممکن است تحت تأثیر قرار بگیرد و برنامه پیش رو را آماده می‌کنیم.آنیتا باسو از شرکت داده‌های مالی فیچ سولوشن گفت که قبل از کودتا در میانمار، رشد ۶ درصد برای سال مالی بعدی پیش بینی می‌شد. اما اکنون فیچ انتظار دارد که این رشد به نصف کاهش یابد.او گفت: هنوز مشخص نیست که این کودتا تأثیر قابل توجهی در سرمایه گذاری خارجی خواهد داشت یا خیر.
 باسو گفت: بزرگترین سرمایه گذارانی که تحت تأثیر این امر قرار خواهند گرفت سرمایه گذاران آسیایی خواهند بود. به همین دلیل است که شما واکنش واضحی از سوی این کشورها مشاهده نکرده‌اید.او گفت: برای چین این وضعیت ناخوشایندی است، زیرا حتی اگر سرمایه گذاری‌های آن در میانمار نسبتاً متوسط باشد، چین نسبت به کشورهایی که بلاتکلیفی سیاسی دارند مضطرب و حساس است.

 

هشتگ: , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.