stat counter
تاریخ : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Monday, 29 April , 2024
  • کد خبر : 241790
  • 27 بهمن 1399 - 22:37
1

اهداف آمریکا از تقویت حضور خود در استان الانبار عراق

اهداف آمریکا از تقویت حضور خود در استان الانبار عراق
قلم | qalamna.ir :

یک منبع در استان الانبار عراق اخیرا هشدار داد که شرکت های نفت و گاز آمریکایی قصد دست اندازی بر فرصت های سرمایه گذاری در مناطق غربی عراق و نیز پروژه های حیاتی و اقتصادی دیگری را در این مناطق دارند.
این منبع که خواست نامش فاش نشود، به پایگاه خبری «المعلومه» عراق گفته است که نیروهای آمریکایی چندین بار درچارچوب پروژه های شرکت های سرمایه گذاری نفت و گاز آمریکایی، از حوزه گازی «عکاز» بازدید و کسب اطلاعات کرده اند.
به گفته این منبع، این حوزه از مهمترین حوزه های گازی در مناطق غربی عراق به شمار می رود که فعالیت در آن به خاطر سیطره گروه تروریستی داعش بر مناطق مختلفی از استان الانبار متوقف شد.
این منبع تصریح کرد: شرکت های آمریکایی برای سرمایه گذاری در مناطق مختلف شهرهای الانبار در زمینه های مختلف وارد پایگاه آمریکایی «عین الاسد» در این استان شده اند.
این درحالی است که یک منبع در استان الانبار از قصد شرکت های آمریکایی برای احداث فرودگاه بین المللی الانبار در مناطق غربی این استان بعد از موافقت مراجع دولتی با پیشنهادهای آمریکاییها خبر داده است.
اخیرا مشخص شده است که استان الانبار از منابع گسترده نفت و گاز برخوردار است و اکتشاف در آنجا آغاز شده است.
مهمترین و بزرگترین پایگاه نظامی آمریکا به نام «عین الاسد» نیز در این استان قرار دارد. 
هم مرز بودن این استان با عربستان و سوریه از یک سو و داشتن مرز اداری با شش استان عراق موقعیت ویژه ای به این استان می دهد.
هر از چند گاهی نگرانیها و بحث هایی در برخی محافل سیاسی عراق درخصوص تلاش آمریکایی ها به همراه برخی در داخل عراق و همدستان منطقه ای آمریکا بویژه عربستان برای تبدیل استان الانبار به یک «اقلیم سنی» مطرح می شود که این حساسیتها با روی کار آمدن «جو بایدن» رئیس جمهور جدید آمریکا که از او به عنوان ایده پرداز طرح تقسیم و تجزیه عراق به سه اقلیم یاد می شود، بیشتر شده است.
این محافل بیم آن دارند که با توجه به آمدن بایدن و تصمیم عربستان برای حضور پررنگ در عراق در جنبه های مختلف اقتصادی و سیاسی و نظامی آنهم به گفته دستیار وزیر خارجه آمریکا در خاور نزدیک، به دستور واشنگتن، دنبال شدن این ایده قدیمیِ جدید دوباره کلید بخورد.
تبدیل شدن الانبار به یک اقلیم با حضور مالی عربستان و حضور نظامی آمریکا با خود پیامدهای دیگری را برای عراق و منطقه به همراه می آورد؛ بویژه که برخی صاحب نظران، از استان الانبار به عنوان کریدور انرژی یاد کرده و آن را در قالب اجرای طرح سازش موسوم به معامله قرن با انتقال انرژی از استان الانبار و تبدیل شدن آن به ترانزیت نفت اقلیم کردستان عراق به سواحل دریای سرخ و رژیم اسرائیل و مهمتر از آن اسکان دادن دائمی پناهندگان فلسطینی در این استان کم جمعیت و لغو مسئله بازگشت پناهندگان فلسطینی به سرزمین اصلی خویش ارزیابی می کنند.
با وجود اینکه به عقیده برخی ناظران و کارشناسان حوزه عراق، اجرای چنین پروژه ای با توجه به ماهیت جغرافیایی، جمعیتی، بافت و ساختار قومی و دینی استان الانبار و سایر استان های مشمول پروژه اقلیم سنی بسیار دشوار می نمایند اما با این حال، برخی کارشناسان و نمایندگان پارلمان عراق درباره کلید خوردن دوباره چنین پروژه ای با نقشه مشترک آمریکا و برخی کشورهای عرب حوزه خلیج فارس برای بازگرداندن طائفه گری به عراق هشدار داده اند.
گرچه برخی نیز طرح اقلیم سنی را تنها به عنوان یک برگه بازی در دست بازیگران داخلی در مقابل رقبا برای امتیازگیری بیشتر یا بهانه ای برای کسب آراء مردمی در انتخابات زودهنگام آینده می دانند، برخی دیگر، این پروژه را در صورت عدم درمان به موقع آن، یک تهدید جدی برای تمامیت سرزمینی عراق دانسته اند.

هشتگ: , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.