stat counter
تاریخ : چهارشنبه, ۲۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 15 May , 2024
  • کد خبر : 247689
  • 09 اسفند 1399 - 15:11
2

خدمت کرونا به بهداشت و درمان لرستان

خدمت کرونا به بهداشت و درمان لرستان
لرستان - کرونا با تمام فرازوفرودهایی که در حوزه‌های اقتصادی، ورزشی، آموزشی و حتی سیاسی داشت، اما بدون شک به عامل مهمی در ارتقای تجهیزات حوزه بهداشت و درمان لرستان تبدیل شد تا جایی که دریکسال گذشته بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان امکانات بخش سلامت در این استان تامین شده است.
قلم | qalamna.ir :

 شیوع ویروس کرونا کمبود دستگاه های تنفسی و تخت های مراقبت ویژه را در لرستان بیش از پیش نمایان کرد تا مسوولان استان و کشور دست در دست خیران برای تهیه این امکانات تلاش کنند.

راه اندازی پویش ” نفس” توسط بخش خصوصی و اتاق بازرگانی، مبدا خدمتی شد تا دستگاههای اکسیژن ساز و ونتیلاتور( تنفس مصنوعی) با کمک فعالان اقتصادی خریداری شود و ادامه این روند نیز توسط دولت متوقف نشد تا جاییکه با گذشت یکسال از شیوع کرونا، ۱۷۰ دستگاه از این تجهیزات وارد لرستان شده است.

علاوه بر کمک های نقدی و تجهیزاتی خیران به حوزه بهداشت و درمان استان، بانک ها نیز پای کار آمدند و با پرداخت تسهیلات میلیاردی، علوم پزشکی را برای تهیه امکانات درمانی و آزمایشگاهی کرونا همراهی کردند.

بدون شک مرگ حدود یکهزار و ۴۰۰شهروند لرستانی در اثر کرونا عارضه ای فراموش نشدنی است و خانواده های داغدار این افراد، سالهای سال با حسرت لحظه ای غفلت خود یا اطرافیانشان در سوگ عزیزان می نشینند.

ابتلای قطعی حدود۶۷ هزار نفر از مردم لرستان به کرونا، تعطیلی های کم و بیش برخی واحدهای اقتصادی و زیان این ویروس به بازاریان بر کسی پوشیده نیست و هستند افرادی که به دلیل تبعات شیوع کرونا در امور زندگی خود دچار مشکل شده اند اما با این وجود کرونا با تمام سیاهی هایی که دارد در حوزه بهداشت و درمان لرستان سیاه مطلق نبود، شاید بتوان کووید ۱۹ را در این بخش خاکستری دید.

درست است که کرونا علاوه بر شهروندان و مسوولان، کادر درمان را خسته کرد و حدود ۵۰۰ نفر از این کادر فداکار در لرستان به کووید ۱۹ مبتلا شدند و حتی شهدایی نیز به جامعه تقدیم کردند اما امکانات و تجهیزاتی در قبال شیوع این ویروس وارد مجموعه بهداشت و درمان لرستان شد که شاید در حالت عادی سالها طول می کشید تا لرستان محروم به این امکانات تجهیز شود.

به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی لرستان در حال حاضر ۲ هزار و ۲۲۵ تخت در بخش دانشگاهی و ۷۰۰ تخت غیر دانشگاهی بستری در لرستان فعال و از مجموع این تعداد ۲۲۴ تخت مربوط به مراقبت های ویژه است.

محمدرضا نیکبخت به گفت: باتوجه به کمبود تخت در موج های اول تا سوم شیوع کرونا، ۷۷ تخت مراقبت های ویژه در این برهه به استان اختصاص یافته است.

وی اضافه شدن ۱۳۷ تخت اورژانسی به بیمارستان های لرستان را از دیگر خدمات ارائه شده در زمان شیوع کرونا می داند و اظهار داشت: در این مدت به دلیل تعداد بالای بیماران بستری، ۱۲۲ تخت نیزبازسازی و در شهرستان ها توزیع شد.

به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی لرستان از آغاز شیوع کرونا استخدامی های گسترده ای برای کادر بهداشت و درمان لرستان به جریان افتاده است از جمله اینکه تاکنون ۱۹۹ نیروی شرکتی و ۵۵ نیروی نگهبان جذب شده است و ۸۲۵ نفر نیز در تمام شهرستان ها جذب می شوند که این یک اقدام بزرگ است.

علی فرهادی قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی لرستان نیز می گوید بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان تجهیزات و امکانات درمانی در زمان شیوع کرونا از طریق منابع دولتی، تسهیلات بانکی و کمک خیران در استان فراهم شده است.

به گفته وی یکسال گذشته ۷۷ تخت مراقبت های ویژه در استان راه اندازی شد که هزینه راه اندازی هریک از این تخت ها یک میلیارد تومان است.

فرهادی گفت: هفت دستگاه” سی تی اسکن” نیز وارد استان شده که از این تعداد چهار دستگاه رایگان اهدا شد و ارزش هرکدام از آنها به نرخ دولتی یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان محاسبه می شود.

وی تخصیص و خریداری پنج دستگاه ” ام آر آی” برای لرستان را از دیگر اقدامات انجام شده در زمان شیوع کرونا عنوان می کند و می گوید: قیمت هر کدام از این دستگاه هاه چهار میلیارد و۵۰۰ میلیون تومان است که تاکنون یکی از آنها نصب و راه اندازی شده و مابقی در حال ورود به استان است و انتظار می رود تا پایان امسال ۲ دستگاه ” ام آر آی” دیگر در مراکز درمانی لرستان نصب شود.

فرهادی راه اندازی دومین دستگاه آنژیوی قلب بیمارستان شهید رحیمی با هزینه ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان را از دیگر خدمات یکساله گذشته در لرستان برشمرد و وعده داد نخستین دستگاه “سی تی آنژیو” استان نیز به نرخ دولتی بیش از هشت میلیارد تومان تهیه شده و تلاش می شود تا قبل از اتمام سال نصب و راه اندازی شود.

به گفته قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی لرستان در طول یکسال شیوع کرونا، ۲۵۰ تخت معمولی به بیمارستان های استان اضافه و ۱۶ دستگاه اکسیژن ساز به ارزش ۱۳ میلیارد تومان نیز تهیه شده است.

فرهادی همچنین ارزش تقریبی هر دستگاه ونتیلاتور ( تنفس مصنوعی) رابه نرخ آزاد ۳۰۰ میلیون تومان عنوان می کند و می گوید: یکی از مهمترین اقدامات این مدت، تهیه ۱۷۰ دستگاه ونتیلاتور بود که بسیاری از این تعداد با کمک خیران در استان تامین شد.

به گفته فرهادی خیران در یک سال گذشته ۲۱ میلیارد تومان به حوزه بهداشت و درمان لرستان در قالب تجهیزات اهدایی یا مبالغ نقدی کمک کرده اند و دانشگاه علوم پزشکی استان ۳۵ میلیارد تومان تسهیلات بانکی برای خرید تجهیزات دریافت کرده است.

  • خبرنگار ح.خادمی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.