stat counter
تاریخ : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Monday, 29 April , 2024
  • کد خبر : 269054
  • 24 اسفند 1399 - 19:38
0

لزوم حمایت دولت در تکمیل پروژه منوریل در قم

لزوم حمایت دولت در تکمیل پروژه منوریل در قم
قم -رئیس شورای اسلامی شهر قم و روسای کمیسیون‌های تخصصی شورا خواستار حمایت دولت در تکمیل پروژه منوریل در قم و همچنین بازپرداخت دیون دولت به شهرداری و بازنگری بافت فرسوده در قم بعد از 64 سال شدند.
قلم | qalamna.ir :

عبدالله جلالی در نشست خبری روسای کمیسیون‌های تخصصی شورای اسلامی شهر قم که با حضور اصحاب رسانه برگزار شد، به تشریح اقدامات مدیریت شهری پرداخت و اظهار داشت: خوشبختانه پروژه‌های شهری بر اساس برنامه و با نظارت پیش رفته و محدودیت‌های ایجاد وقفه در اجرای پروژه‌ها نکرده و در ۶ مرحله شاهد افتتاح پروژه‌های شهری بودیم.

وی افتتاح و بهره‌برداری از پروژه‌ها را تا پایان سال ادامه‌دار دانست و افزود: سال ۹۹ باوجود مشکلات اقتصادی و شیوع ویروس کرونا سال طلایی افتتاح پروژه در شهر بوده و اقدامات مدیریت شهری در چند سال اخیر امسال به ثمر رسیده است.

رئیس شورای اسلامی شهر قم به بودجه مصوب شهرداری قم در سال ۱۴۰۰ اشاره و تصریح کرد: نکته قابل‌توجه در بودجه سال ۱۴۰۰ نسبت بودجه جاری به عمرانی بوده که به عدد ۲۹ به ۷۱ درصد رسیده و باید توجه کنیم که بودجه جاری فقط محدود به حقوق و دستمزدها نبوده و مواردی مانند پسماند، رفت‌وروب و نگهداری فضای سبز شهری را نیز شامل می‌شود.

وی با ابراز تأسف از به ثمر نرسیدن پروژه منوریل قم بیان کرد: منوریل به‌عنوان یک پروژه دولتی در قم آغاز شد و تضمین منابع آن نیز با دولت بوده و تا زمانی که دولت پشتیبان این پروژه بود پیشرفت داشته ولی اکنون متوقف مانده است.

جلالی با تأکید بر عدم امکان تکمیل منوریل بدون حمایت دولت گفت: نظر مدیریت استان در حال حاضر درباره پروژه منوریل، بهره‌برداری از ۴.۷ کیلومتر فعلی آن به‌شرط تأمین منابع از سوی دولت است، چراکه تکمیل این پروژه در توان استان قم نبوده و حتی پیمانکار قبلی مونوریل همچنان مطالباتی دارد.

وی ادامه داد: متأسفانه از نگاه فنی و کارشناسی پروژه منوریل در صورت تکمیل نیز کمکی به حمل‌ونقل و کاهش ترافیک درون‌شهری قم نداشته و باید تغییراتی در نوع کاربری آن اعمال شود.

رئیس شورای اسلامی شهر قم در ادامه ساماندهی اطراف حرم حضرت فاطمه معصومه (س) را یادآور شد و مطرح کرد: ساماندهی اطراف حرم نیازمند یک تحول اساسی بوده که با آرام‌سازی‌ها و پیاده راه‌سازی‌ها در این محدوده آغاز و ادامه خواهد داشت.

وی باوجود عملکرد مثبت مدیریت شهری در چند سال اخیر تأکید کرد: مدیریت شهری در تلاش است که به نقطه مطلوب رسیده و قضاوت نهایی درباره عملکرد آن بر عهده مردم است.

تفاوت ۱۰ درصدی بودجه پیشنهادی شهرداری با بودجه مصوب شورای اسلامی شهر

در ادامه جلسه مجید اخوان به فرآیند تصویب بودجه، اصلاحیه‌ها و متمم‌های احتمالی آن و همچنین موضوع تفریغ بودجه و نظارت بر تحقق منابع و مصارف اشاره و بیان کرد: بیش از یک ماه قبل لایحه بودجه پیشنهادی شهرداری برای سال ۱۴۰۰ در اختیار اعضای شورای اسلامی شهر قرارگرفته و بررسی آن در کمیسیون‌های مختلف تخصصی آغاز شد.

رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه و امور سرمایه‌گذاری شورای اسلامی شهر قم افزود: درمجموع بیش از ۳۰ جلسه برای بررسی مواد و تبصره‌های این بودجه در کمیسیون‌های مختلف شورای اسلامی شهر با محوریت تحقق ۱۰ ماهه بودجه شهرداری در سال جاری و سه ماه پایانی سال قبل و همچنین محوریت برنامه پنج‌ساله مدیریت شهری برگزارشده و منابع و مصارف به شکل واقعی موردبررسی و تحلیل قرار گرفت.

وی بودجه پیشنهادی شهرداری برای سال ۱۴۰۰ را حدود ۳۴۲۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: پس از جرح‌وتعدیل‌های لازم، بودجه سال ۱۴۰۰ با عددی بالغ‌بر ۳۰۶۲ میلیارد تومان یعنی حدود ۱۰ درصد کمتر از بودجه پیشنهادی به تصویب اعضای شورای اسلامی شهر رسید.

اخوان بندهای بودجه را تشریح کرد و اظهار داشت: منابع داخلی شامل عوارض، مالیات و بخشی از کمک‌های دولتی حدود ۳۵ تا ۴۰ درصد منابع این بودجه را شامل شده که در حدود ۱۲۷۰ میلیارد تومان خواهد بود، ضمن آن‌که منابع غیر نقدی بودجه نیز که از فروش املاک و برخی سرمایه‌گذاری‌ها به دست می‌آید، ۸۵۰ میلیارد تومان برآورد شده است.

وی ادامه داد: ۹۵۰ میلیارد تومان دیگر منابع بودجه ۱۴۰۰ شهرداری قم را از محل منابع خارج از منابع داخلی شامل تسهیلات بانکی، اوراق مشارکت و اوراق خزانه بابت بازپرداخت دیون دولت به شهرداری در نظر گرفته‌ایم و باوجود حذف این مبحث از بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور در حال پیگیری آن هستیم.

اخوان با اشاره به تلاش حداکثری اعضای شورای اسلامی شهر برای عدم وجود شکاف جدی بین پیش‌بینی‌ها و تحقق‌های بودجه‌ای شهرداری یادآور شد: افزایش حدود ۲۵ تا ۳۰ درصدی مصارف در بودجه سال ۱۴۰۰ شهرداری قم امری اجتناب‌ناپذیر بوده و حدود ۸۷۰ میلیارد تومان بودجه جاری، ۱۹۵۰ میلیارد تومان بودجه عمرانی و ۲۷۰ میلیارد تومان نیز برای بازپرداخت اوراق مشارکت و تسویه بدهی شهرداری به سیستم بانکی هزینه خواهد شد.

وی در پایان مشارکت مردم را در مدیریت شهری لازم و ضروری خواند و خاطرنشان کرد: روزانه بیش از یک میلیارد تومان برای نگهداری شهر هزینه شده و همیاری حداکثری مردم و مسئولان را در امر مدیریت شهری و تعامل و تفاهم را در این مسئله خواستار هستیم.

سرمایه‌گذاری ۱۱۴۲ میلیارد تومانی در شهر قم

سپس محسن محرری با بیان این‌که اهتمام اعضای دوره پنجم شورای اسلامی شهر به اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام در قم بوده اظهار داشت: اهتمام به بازگشایی مسیرها نیز یکی از دغدغه‌های شورا بوده و با جدیت پیگیر آن هستیم.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر ادامه داد: در سال جاری شاهد بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان بازگشایی در شهر قم بودیم که از آن جمله می‌توان به محور بلوار فردوسی، پروژه شهیدان برقعی و ادامه بلوار جمهوری اسلامی اشاره کرد.

وی ادامه داد: محدوده تره‌بار میدان شهید مطهری نیز از سال ۱۳۷۸ بدون تملک جدید باقی‌مانده بود که این امر نیز در سال جاری ادامه پیداکرده و بیش از نیمی از تملک‌ها در این میدان به پایان رسید.

محرری سپس به اولویت تملک ایستگاه‌های مترو شهر قم توجه و تصریح کرد: برای افتتاح فاز نخست مترو قم در سال ۱۴۰۰ تملک ایستگاه‌های مربوط به آن در دستور کار قرارگرفته و در حال انجام است.

وی به بازگشایی پارکینگ‌های عمومی در شهر نیز اشاره کرد و گفت: برخی محورهای شهری با عرض زیاد طراحی و برنامه‌ریزی‌شده که تحقق نهایی آن‌ها زمان‌بر بوده و با بازنگری در طراحی آن در کاهش زمان و هزینه تملک صرفه‌جویی شده و سریع‌تر به بهره‌برداری می‌رسد.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر قم سال ۹۹ را سال شکوفایی قم در حوزه سرمایه‌گذاری خواند و خاطرنشان کرد: از ۸ قراردادی که در این سال به‌عنوان سرمایه‌گذاری بسته‌شده، ۷ مورد آن مربوط به محور پیامبر اعظم (ص) بوده و امیدواریم این محور تا ۳ سال آینده رونق جدی‌تری پیدا کند.

وی حجم سرمایه‌گذاری‌های سال جاری را در قم ۱۱۴۲ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: ۴۶۳ میلیارد تومان از این مبلغ به‌عنوان آورده شهرداری و ۶۷۹ میلیارد تومان نیز به‌عنوان آورده سرمایه‌گذار در نظر گرفته‌شده است.

محرری درعین‌حال به بافت فرسوده و تاریخی قم و ضرورت احیای آن نیز توجه کرد و افزود: متأسفانه سیستم دولتی برای قم، یک محدوده ۳۱۵ هکتاری را به‌عنوان بافت تاریخی در نظر گرفته که این تصمیم بر اساس عکس‌های هوایی مربوط به سال ۱۳۳۵ اتخاذشده است.

وی عدم استقبال مردم از سرمایه‌گذاری برای احیای بافت تاریخی و فرسوده محدوده مرکزی شهر را نشان از مشکلات جدی در ضوابط فعلی دانست و یادآور شد: مسئولان عالی‌رتبه باید با بازنگری در این مسئله به بلوکه کردن محدوده‌های هکتاری پایان دهند و با تبدیل مناطق تاریخی به پروژه‌های نقطه‌ای و لکه‌ای، تحولی در امر احیای این مناطق و محدوده‌ها به وجود آورند.

کاهش ۸۰ درصدی آب‌گرفتگی‌های شهری/ نقش زیرساخت فاضلاب در برخی آب‌گرفتگی‌های اخیر

در پایان نشست نیز سید مجتبی سبحانی ثابت به عملکرد سازمان‌های تابعه کمیسیون خدمات شهری و امور زائرین شورای اسلامی شهر قم اشاره کرد و اظهار داشت: در سازمان زیباسازی در کنار تبلیغات یکپارچه شهری و ساماندهی سیما و منظر شهری به حمایت از تولیدات داخلی در این تبلیغات به شکل ویژه توجه شده است.

رئیس کمیسیون خدمات شهری و امور زائرین شورای اسلامی شهر قم تصریح کرد: نهایی سازی المان‌ها و نمادهای شهری مانند نمادهای دفاع مقدس و یا عفاف و حجاب در این کمیسیون به‌صورت جدی پیگیری شده تا طراحی و اجرایی شدن آن توسط شهرداری انجام شود.

وی سپس به سیاست افزایش درختان مُثمر مانند انار، زیتون، انجیر و عناب در فضای سبز شهری اشاره و بیان کرد: سیاست عدم کاشت اکالیپتوس و همچنین کاهش کاشت کاج در فضای سبز قم در چند سال اخیر در کنار کاهش آبیاری تانکری و تمرکز بر آبیاری تحت‌فشار و یا استفاده از پساب شهری موردتوجه بوده است.

سبحانی ثابت درباره مدیریت پسماند شهری نیز خاطرنشان کرد: روزانه حدود ۷۲۰ تُن زباله در قم تولیدشده که ۳۲۰ تن به کودهای شیمیایی برای استفاده در صنعت و کشاورزی تبدیل‌شده و بقیه نیز در دل خاک دفن می‌شود.

وی دراین‌باره افزود: تلاش می‌شود تا با ترغیب شهروندان به تفکیک زباله از مبدأ، مشکلات پدید آمده در زباله گردی‌ها و همچنین ایجاد و توسعه ضایعات فروشی‌ها به حداقل برسد.

سبحانی ثابت در ادامه از نظام‌مند کردن صنوف پُر زباله سخن گفت و بیان داشت: یکی از پیگیری‌های مهم کمیسیون خدمات شهری، ایجاد و گسترش بازارچه‌های صنوف قم و تفکیک آن‌هاست که این امر با انتقال برخی از این صنوف به بازارچه‌ها و شهرک‌ها در حال انجام است.

رئیس کمیسیون خدمات شهری و امور زائرین شورای اسلامی شهر قم ادامه داد:همچنین ایمن‌سازی لوازم و تجهیزات بوستان‌ها و شهربازی‌ها، کاهش هزینه دفن برای اموات بومی و تلاش برای عدم ورود اموات غیربومی به قم و البته پیگیری راه‌اندازی دارالسلام و توسعه بهشت معصومه(س) بخش دیگری از برنامه‌های شورای است.

وی یکی از مشکلات جدی قم در ابتدای سال جاری را آب‌گرفتگی‌های متعدد در سطح شهر دانست و گفت: تلاش شد تک‌تک نقاط حساس احصا و پیگیری‌های لازم در این زمینه انجام شود که خوشبختانه در بارش‌های اخیر اسفندماه نشان داد حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد این معضل در سطح شهر مرتفع شده است.

وی بخشی از مشکلات آب‌گرفتگی در سطح شهر را مربوط به زیرگذرها و تونل‌ها دانست و تأکید کرد: بخشی از مشکلات باقی‌مانده مربوط به برخی زیرگذرها و یا تونل‌ها بوده ناشی از عدم تکمیل زیرساخت‌هایی مانند فاضلاب است.

انتهای پیام/

  • منبع : شهرداری قم

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.