stat counter
تاریخ : یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Sunday, 19 May , 2024
  • کد خبر : 370384
  • 12 خرداد 1400 - 17:17
1
مدیر‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همدان:

دستکند سامن تا شهریورماه قابل بازگشایی و بازدید عمومی می شود

دستکند سامن تا شهریورماه قابل بازگشایی و بازدید عمومی می شود
همدان- مدیر‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همدان گفت: پروژه ایجاد ورودی دستکند و شهر زیرزمینی سامن با الهام از معماری دوران اشکانی تهیه و در حال اجرا است و یکی از مهم‌ترین نکات در راه اندازی این پروژه، ایجاد خروجی برای بازدیدگنندگان و گردشگران این اثر است.
قلم | qalamna.ir :

قلم از همدان، علی مالمیر در بازدید از دستکند سامن در شهرستان ملایر گفت: به جد پیگیر بحث نورپردازی، کارهای حفاظتی و ساخت ویترینها و تثبیت آثار موجود در این سکونتگاه هستیم و در صورت همکاری و در اختیار قرار دادن ملک برای خروجی بازدیدکنندگان و گردشگران و تامین اعتبار، پروژه تا شهریور ماه قابل بازگشایی و بازدید عمومی است.

مدیر‌کل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی همدان عنوان کرد: سکونتگاه زیر زمینی سامن در سال ۱۳۸۴ به‌طور اتفاقی کشف شد و باستان شناسان هسته اولیه سکونتگاه را متعلق به  دوره اشکانیان می‌دانند که در طول تاریخ به وسعت آن افزوده شده‌است.

مدیر‌کل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی همدان مطرح کرد: نوع ساخت، معماری و قرار گرفتن راهروهای دستکند سامن، نه تنها در ایران بلکه در دنیا بی‌نظیر و منحصر به فرد است که در سال ۱۳۸۶ اولین فصل کاوش در دستکند سامن آغاز شد و بیش از ۲۵ اتاق از دستکند کاوش شده و در این اتاق‌ها مقادیر زیادی اسکلت متعلق به دوره اشکانی بدست آمده که دست‌نخورده در جای خود باقی مانده‌اند.

مالمیر یادآور شد: در کنار اسکلت‏‌ها، هدایایی داخل قبور گذاشته شده است و اسکلت‏‌ها به صورت چمباتمه‏‌ای تدفین شده و به احتمال زیاد تدفین‏‌ها به دوره تاریخی به خصوص دوره اشکانی مربوط است.

این مسئول در پایان سخنان خود تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین نکات در راه اندازی این پروژه، بحث ایجاد خروجی این اثر برای بازدیدگنندگان و گردشگران است و امید داریم با همکاری مسئولین محلی، بویژه شورای اسلامی و شهرداری بتوانیم بحث خروجی این اثر را نیز تعیین تکلیف و تکمیل کنیم.

هشتگ: , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.