stat counter
تاریخ : سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 7 May , 2024
  • کد خبر : 379970
  • 15 بهمن 1398 - 9:36
2

نبرد رانندگان هرمزگانی با اشباح سرگردان جاده ها

نبرد رانندگان هرمزگانی با اشباح سرگردان جاده ها
هرمزگان-هرمزگان در جنوبی ترین نقطه سرزمین ایران با آب و هوایی گرم و خشک و داشتن مناطق کویری و نیمه کویری وسیع، شرایط آب وهوایی و اقلیم خاص و همچنین گونه‌های خاص گیاهی، یکی از نواحی مستعد پرورش شتر و سومین استان با ظرفیت شترداری و پرورش آن در کشور است.
قلم | qalamna.ir :

در حال حاضر ۹۵ درصد پرورش شتر استان هرمزگان در شهرستان‌های جاسک، میناب، سیریک و بندرعباس به صورت سنتی  صورت می گیرد.

گوشت شتر دارای پروتئین‌هایی با ارزش غذایی بالا و حاوی ویتامین هـای مفیـد و مورد نیـاز بـدن مانند ب کمپلکـس و برخـی از عناصـر معدنی مهم مانند آهن، فسفر و کلسیم است.

مصرف گوشت این حیوان قوای بدن را افزایش می‌دهد و در رفع تب و بواسیر و کنترل رماتیسم موثر است .

در شیر شتر، پروتئین ویـژه‌ای وجود دارد که نقشی مشابه هورمون انسولین دارد که در هر لیتر شیر۴۰ واحد از آن یافت می‌شــود.
آخرین مطالعات علمی نشان می‌دهد استفاده از شیر شتر در وعده‌های غذای روزانه درمانی مفیـد برای مداوای زخم اثنی عشر، زخم معده و بیماری‌های سرطانی است.

همچنین از موی شتر در هرمزگان رواندازی به نام خرسک و پوزه بند تهیه می‌شود .

پوست شتردر استان استفاده‌ای ندارد و برای تهیه کیف، کفش و زین به دیگر استانها ارسال می‌شود.

درگذشته پوست این حیوان را برای ساخت نوار و یراق اسب به کشور پاکستان و هند می‌فرستادند. 

جمازه یا رواحیه،نژاد اصلی شتر در هرمزگان محسوب می شود و این شتر که با دارا بودن سرعت زیاد به شتر پرنده شهرت دارد ۵۰ درصد از جمعیت شتران هرمزگان را تشکیل می دهند.

جمازه جزو شتران سواری و بارکش بوده و در کشورهای حوزه خلیج فارس از آن در مسابقات شتر سواری و تورهای گردشگری بیابانی استفاده می شود که این امر اگر در مناطق جنوبی کشور با حمایت مسئولان صورت پذیرد فرصتی طلایی برای پرورش صنعت گردشگری به وجود خواهد آورد.

شتر جمازه بدنی کشیده دارد و سبک، تندرو و سرعتی است و می‌تواند در یک ساعت بدون توقف مسیر ۴۰ کیلومتری را بپیماید.این درحالی است که شترهای دیگر مناطق کشور در این مدت ۲۵ کیلومتر مسافت را طی می‌کنند.

با وجود تمام این تعاریف و مزیت های  اقتصادی پرورش شتر در هرمزگان  اما در سال‌های اخیر رهاسازی و سرگردانی این احشام باعث بروز حوادث دلخراش جاده‌ای و رقم خوردن داستان غم انگیز از دست دادن هم وطنانمان شده است.

رونق صنعت شترداری در بیشتر مناطق هرمزگان به ویژه در مناطق شرقی همچون میناب، سیریک ،جاسک و امرار معاش روستاییان از این طریق و از طرفی عدم نظارت صاحبان شتر ها بر نگهداری آنها و رها سازی آنها در بیابان ها سبب حضور شبانه شترها در راه‌های ارتباطی هرمزگان به ویژه دراین مناطق شده که بروز حوادث رانندگی و تلفات و خسارت بسیاری را به دنبال داشته است و از آنجایی که در بیشتر این حوادث شترها هیچ نشانه ای نداشتند امکان شناسایی مالکان آنها  نیز مقدور نبوده است.

حل مشکل شتر ها نیازمند هم‌افزایی و تعامل بین دستگاهی است

رئیس پلیس راه هرمزگان دراین رابطه می گوید: بیشتر این تصادف‌ها در شب و تاریکی رخ می‌دهد که شتر‌ها درحال چرا از کنار گذر جاده ناگهان می‌آیند و مانند یک کوه در برابر راننده خودرو قرار می‌گیرند.
سرهنگ مهدی نیکبخت می‌افزاید: وزن این شتر‌ها معمولاً بین دو تن تا چهارتن است و می‌تواند یک خودرو را له کند.

وی با بیان اینکه بازماندگان این تصادف ها، به علت نامعلوم بودن صاحبان شتر نمی‌توانند خسارتی دریافت کنند بیان داشت : از مهمترین راهکار‌های کاهش تصادف و خسارت ناشی از برخورد با شتر می توان به ساخت شیب شیروانی، کانال و خاک ریز در دو سوی جاده ،نصب شبرنگ روی بدن شتر ها ، نصب تابلو های بزرگ فسفری ،پلاک کوبی وتامین آب شرب و علوفه در ایستگاه‌های مخصوص شتر ها جهت جلوگیری از رفت و آمد آنها در جاده ها اشاره کرد .

وی تاکید کرد: حل مشکل شترهای سرگردان در جاده‌های هرمزگان به ویژه جاده‌های شرقی استان که موجب تصادف و کشته و مجروح شدن مسافران می شود، نیازمند هم‌افزایی و تعامل بین دستگاهی است.

تعداد شتر های هرمزگان مازاد بر ظرفیت مراتع است

رئیس امور مراتع منابع طبیعی هرمزگان نیز گفت: از ۲۱ هزار نفر شترهای هرمزگان تنها ۹ هزار نفر مجاز هستند و مابقی مازاد بر ظرفیت مراتع استان است.

داریوش قانعی بیان داشت: توان مراتع بیشتر از این ظرفیت نیست و این یکی از عوامل سرگردانی شترها در بیابان ها و جاده هاست.

وی خاطرنشان کرد: شترهای مجاز استان در ۱۷۵ سامان عرفی به مساحت ۲ میلیون و ۱۰۰هکتار از مراتع استان ساماندهی شده اند و در  ۱۰ سامان های عرفی طرح شترداری اجرا شده است.

قانعی گفت: ۴۶۰ خانوار شتردار شناسایی شده است که وظیفه نگه داری و تامین علوفه شترها برعهده خانوارها و امور دام جهاد کشاورزی استان است.

دستور فوری جهت جمع آوری و هویت گذاری احشام در هرمزگان صادر شد

رئیس کل دادگستری هرمزگان ساماندهی به وضعیت تردد شترهای سرگردان در محورهای مواصلاتی را از مهمترین مصادیق احقاق حقوق عامه عنوان کرد و رسیدگی قانونی به مطالبات عمومی را اولویت مسئولین قضایی برشمرد.

علی صالحی افزود : در پی مخاطرات ناشی از تردد شترهای سرگردان در محورهای مواصلاتی استان و بروز حوادث ناگوار، به منظور صیانت از حقوق عامه و  با مصوبه شورای پیشگیری از وقوع جرم استان هرمزگان ، دستورات فوری جهت جمع آوری و هویت گذاری این احشام به دستگاه های مسئول از جمله  اداره کل جهاد کشاورزی  استان هرمزگان صادر شد.

 وی اظهار داشت: صنعت شترداری در استان هرمزگان با توجه به برخورداری از موقعیت بسیار مناسب و مساعد جهت پرورش ، دارای مزیت‌های اقتصادی فراوانی است ولی  متأسفانه در سال‌های اخیر رهاسازی و سرگردانی  این احشام باعث بروز حوادث دلخراش جاده‌ای برای مردم شده است.

رئیس کل دادگستری هرمزگان در ادامه بر ضرورت تشریک مساعی و هم افزایی همه دستگاه‌ها  به منظور ساماندهی به وضعیت شترهای سرگردان به عنوان یکی از دغدغه‌های مهم مردم استان تأکید کرد.

صالحی تصریح کرد: در پی مخاطرات ناشی از تردد شترهای سرگردان در محورهای مواصلاتی استان و بروز حوادث ناگوار، به منظور صیانت از حقوق عامه و  با مصوبه شورای پیشگیری از وقوع جرم استان هرمزگان ، دستورات فوری جهت جمع آوری و هویت گذاری این احشام به دستگاه های مسؤول از جمله  اداره کل جهاد کشاورزی استان هرمزگان صادر شد.

وی خاطرنشان کرد: در صورت استنکاف مالکین از جمع آوری و هویت گذاری شترهای خود، نسبت به برخورد قانونی و توقیف و ضبط احشام رها شده و بلاصاحب اقدام خواهد شد.

انتهای پیام /

هشتگ: , , , , , , , , , , , ,
  • خبرنگار شهین صادقی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.