stat counter
تاریخ : جمعه, ۱۵ تیر , ۱۴۰۳ Friday, 5 July , 2024
  • کد خبر : 390144
  • 12 شهریور 1400 - 13:22
1
مدیرکل منابع طبیعی استان همدان اعلام کرد:

 ۶۵ هزار هکتار از عرصه‌های استان همدان در معرض بیابانی شدن

 ۶۵ هزار هکتار از عرصه‌های استان همدان در معرض بیابانی شدن
همدان- قلمنا- مدیرکل منابع طبیعی استان همدان گفت: 65 هزار هکتار از عرصه‌های استان همدان در معرض بیابانی شدن قرار دارد که مقدار ۱۰ هزار هکتار آن در شهرستان کبودرآهنگ قرار دارد.
قلم | qalamna.ir :

قلم و به نقل از  پایگاه اطلاع رسانی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان، نماینده مردم شهرستان های بهار و کبودراهنگ در مجلس شورای اسلامی به همراه مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان از پروژه مقابله با بیابان زایی روستای شاوه شهرستان کبودراهنگ بازدید کرد.

در این بازدید، فتح الله توسلی اقدامات منابع طبیعی برای مقابله با بیابانزدائی و جلوگیری ازگرد و غبار و ریزگردها را بسیار مفید، فنی و حائز اهمیت عنوان کرد و با تمجید از طرح بیابانزدایی در شهرستان کبودراهنگ، گفت: این گونه طرح ها قطعاً تاثیرات زیست محیطی فراوانی برای شهرستان دارد.

وی با بیان این موضوع، خواستار اجرائی شدن هر چه بیشتر این گونه طرح ها و پروژه های آبخیزداری و جنگلکاری و سایر طرح های مرتبط با حفظ آب وخاک در سطح شهرستان های بهار و کبودرآهنگ شد و افزود: مجلس از طرح های عام المنفعه منابع طبیعی که منفعت عمومی دارد با جدیت حمایت می کند و در این راستا، با تمام توان آماده همکاری وهمراهی با منابع طبیعی هستیم و چنانچه در مواردی منابع طبیعی نیاز به قانونگذاری جدید دارد بایستی عنوان شود تا موضوع در کمیسیون های تخصصی مجلس بررسی گیرند.
نماینده مردم شهرستان های بهار و کبودراهنگ در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر حفظ و توسعه منابع طبیعی، مشارکت هر چه بیشتر مردم برای مقابله با بیابان‌زایی را خواستار شد و گفت: سرعت بخشیدن به طرح های مقابله با بیابان زایی با استفاده از مشارکت مردم در احیاء عرصه‌های طبیعی و مقابله با بیابانی زایی بسیار تاثیر گذار خواهد بود.

وی ضمن ابراز خرسندی از اجرای طرح بیابان زدائی ۲۲۵ هکتاری روستای شاوه خاطر نشان کرد: پیگیری هایی برای افزایش اعتبار این اداره کل برای مقابله با افزایش بیابان زایی با مسوولان استانی و کشور انجام خواهم داد تا ماندگاری محیط زیست و منابع طبیعی استان همدان افزایش یابد.


اجرای طرح ترسیب کربن در استان همدان

در ادامه، مدیرکل منابع طبیعی استان همدان نیز مطرح کرد: در طرح های بیابان زدائی، افزایش پوشش گیاهی با گیاهان مقاوم در برابر کم آبی و با اجرای طرح های نهال‌کاری، بوته‌کاری، حفاظت از پوشش گیاهی طبیعی، آبیاری و مراقبت و مدیریت هرزآب انجام می شود.

 ۶۵ هزار هکتار از عرصه‌های استان همدان در معرض بیابانی شدن قرار دارد که مقدار ۱۰ هزار هکتار آن در شهرستان کبودرآهنگ قرار دارد

اسفندیر خزائی با بیان اینکه اجرای طرح ترسیب کربن در استان همدان یکی از اقدامهای موثر در سرعت بخشیدن به طرح های مقابله بیابان زدائی با استفاده از مشارکت مردم در احیاء عرصه‌های طبیعی و مقابله با بیابانی زایی است، گفت: ۶۵ هزار هکتار از عرصه‌های استان همدان در معرض بیابانی شدن قرار دارد که مقدار ۱۰ هزار هکتار آن در شهرستان کبودرآهنگ قرار دارد.

مدیرکل منابع طبیعی استان همدان با بیان این موضوع عنوان کرد: به همین منظور برای مقابله با پدید بیابانزایی در سال های گذشته مقدار ۳۲۵ هکتار طرحهای بیابان زدایی در شهرستان کبودرآهنگ اجرا شده است.

وی با اشاره به اینکه در این پروژه گونه های آتریپلکس وقره داغ کاشته شده که مقاوم به کم آبی و شرایط اقلیمی منطقه هستند، اظهار کرد:  خوشبختانه بیش از ۹۵ درصد اجرای طرح موفق بوده است.
خزائی افزود: در سالجاری برای ۷۵ هکتار بیابانزدایی در شهرستان کبودرآهنگ طرح در نظرگرفته شده است، که قطعاً در جلوگیری از فرسایش بادی و جلوگیری از ریزگردها تاثیر به سزایی خواهند داشت.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان در پایان، وجود عوامل انسانی از قبیل برداشت غیر‌اصولی و بی‌رویه از سفره‌های آب زیرزمینی، تغییر کاربری اراضی، مدیریت نامناسب مراتع، چرای مفرط مراتع توسط دام، مدیریت غیراصولی اراضی کشاورزی را از جمله عوامل تاثیرگذار در تشدید پدیده بیابانزایی برشمرد و اظهار کرد: متاسفانه استفاده بیش از حد از اراضی مرتعی از مهم ترین عوامل ریشه‌ای فرسایش خاک و بیابان زایی به شمار می‌آید که درپی آن تخریب عرصه های منابع طبیعی و نیز فرسایش شدید بادی و آبی به همراه افزایش میزان شوری خاک را در پی داشته است.

هشتگ: , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.