stat counter
تاریخ : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Sunday, 28 April , 2024
  • کد خبر : 399699
  • 05 آبان 1400 - 12:44
0

کسب مدال نقره در مسابقات اختراعات کشور ترکیه توسط دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان

کسب مدال نقره در مسابقات اختراعات کشور ترکیه توسط دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان
هرمزگان/قلمنا-رئیس اداره توسعه فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان از کسب مدال نقره مسابقات اختراعات ترکیه توسط دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان خبر داد
قلم | qalamna.ir :

 دکتر مجید سرنی زاده با عنوان اینکه  باعث افتخار است که اختراع دانشجو دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در راستای سلامت زنان مدال نقره مسابقه اختراعات ترکیه را به ارمغان آورده است گفت: خانم هما مداح، ساکن بندرعباس و فارغ التحصیل رشته مامایی از دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، توانسته « اسپکولوم مشبک» بسازد و آن را در ایران در اداره اختراعات قوه قضاییه به ثبت ملی برساند.

 سرنی زاده با یادآوری اینکه این اختراع در نخستین دوره مسابقات بین‌المللی اختراعات سوئیس (ویژه مخترعان عضو فدراسیون جهانی ایفیا) که تیرماه امسال به صورت مجازی برگزار شد و ۸۰۰ شرکت کننده در آن حضور داشتند رتبه دوم را کسب کرده بود گفت: در مهرماه نیز در  ششمین دوره نمایشگاه و مسابقات بین‌المللی اختراعات کشور ترکیه(ISIF ۲۰۲۱) که نخستین مسابقات ویژه اختراعات پس از همه گیری کووید ۱۹ بود و به صورت حضوری در استانبول برگزار شد، این اختراع توانست  بین ۲۶۰ شرکت کننده مدال نقره کسب کند.

 هما مداح ساکن بندرعباس و فارغ التحصیل رشته مامایی از دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با اشاره به علاقه اش به رشته مامایی می گوید:در رشته های دانشگاهی به پزشکی و مامایی علاقه داشتم که متناسب با رتبه و شرایط زمانی مامایی انتخاب اولم بود، همیشه ایده ها و نوآوری های فراوانی به ذهنم می رسد اما اولین اختراعم اسپکولوم مشبک بود که در ایران به ثبت ملی رسید و توانست در دو مسابقه جهانی نیز مدال نقره بیاورد.

او درباره اختراع خود توضیح می دهد:در حال حاضر مدل هایی از اسپکولوم در بیمارستان ها، کلینیک ها و مطب های زنان مورد استفاده قرار می گیرد که نقص های فراوانی همچون درد بسیار هنگام استفاده و ثابت نماندن اسپکولوم و جا بجا شدن هنگام معاینه برای همه زنان با بافت های مختلف قابل استفاده نیست. اسپکولوم مشبک در حقیقت این نواقص را رفع می کند و می تواند در صورت تولید به پزشکان و بیماران کمک شایانی کند.

این دختر جوان از دیگر دغدغه هایش می گوید و ادامه می دهد: شهر های جنوبی به دلیل شرایط جغرافیایی و دوری از پایتخت با نبود امکانات و نظارت خدمات بهداشتی و درمانی بیشتری دست و پنجه نرم می کنند و یکی از دغدغه های همیشگی من تسهیل روند انجام معاینات برای اوپراتور (متخصص زنان و ماما) و کمک به کاهش درد بیماران در همه جای دنیا هنگام معاینات بود زیرا بسیاری از زنان به دلیل ترس از این وسیله برای تشخیص بیماری خود مراجعه نکرده و دچار مشکلات بزرگ تری در روابط زناشویی، ادراری و حتی سرطان می شوند .

تولید این وسیله یکی از اهداف و برنامه های کوتاه مدت مداح به شمار می رود. او می گوید:« طرح های بسیاری در ذهن دارم که در حال حاضر دو طرح جدید در حال تدوین و طی کردن مرحله ثبت است. هر دو در حیطه پزشکی بوده که یکی از آن ها در حوزه جراحی و دیگری در زمینه داروسازی است که به زودی آنها را نیز معرفی می کنم.»

او به دنبال تشویق یکی از همکاران باتجربه اش در زمینه اختراعات این فرصت را پیدا کرد که در سطح جهانی مطرح شود و در حال حاضر عضو فدراسیون جهانی مخترعان است که مقر آن در ژنو سوئیس است.

اسپکولوم (speculum) وسیله‌ای جهت معاینه بهتر فرد بیمار است که با کنارزدن بافت‌های مختلف اطراف محل مورد معاینه، دید بهتری را جهت بررسی و معاینه برای پزشک فراهم می‌آورد. این ابزار کاربردی اولین بار توسط یونانی ها و روس ها از جنس فولاد و فلز در حوزه مصارف پزشکی ساخته شده است. به منظور معاینه‌های قسمت‌های مختلف بدن مانند بینی، راست روده (رکتوم)، گوش (گوش میانی) و دهان از این وسیله استفاده می‌شود اما پرکاربردترین و شناخته‌شده ترین نوع اسپکولوم، اسپکولوم واژینال است. هر کدام از این ابزارها دارای سایزهای مختلفی هستند و از آن ها برای تمام رده های سنی، حتی کودکان نیز می توان استفاده کرد. به منظور پیشگیری از انتقال عفونت، اسپکولوم‌های واژینال اغلب از جنس پلاستیک است.

انتهای پیام/

هشتگ: , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.