stat counter
تاریخ : پنج شنبه, ۲۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 16 May , 2024
  • کد خبر : 411599
  • 18 دی 1400 - 12:44
1
مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان همدان خبر داد؛

کشت انتظاری ۱۴۰ هکتار علوفه در استان همدان

کشت انتظاری ۱۴۰ هکتار علوفه در استان همدان
همدان- قلمنا- مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان همدان از کشت انتظاری ۱۴۰هکتار علوفه در طرح جهش تولید اراضی دیم‌زار سطح استان خبر داد.
قلم | qalamna.ir :
قلم، علی بایگانه اظهار کرد: در بین گیاهان علوفه‌ای آبی یونجه استان همدان از نظر کیفیت و بذر یونجه یکی از استان‌های مطرح بوده و حائز رتبه است، اظهار کرد: اما با توجه به محدودیت منابع آبی که وجود دارد باید در کنار کشت یونجه همراه با انجام مدیریت مصرف آب، کشت گیاهان دیگری را هم در تناوب زراعی  اراضی آبی داشته باشیم.
وی با بیان اینکه در این زمینه گیاه جدیدی مانند ارزن، چغندر علوفه‌ای و باقلای علوفه‌ای هم در سطح استان را در حال کار داریم و درمراحل ابتدایی است، افزود: با توجه به اینکه در استان‌های دیگر چغندرعلوفه‌ای دارای پتانسیل خوبی بوده استان همدان هم پیگیر توسعه کشت این نوع از علوفه  بوده  تا بتواند در کنار یونجه  با توسعه این نوع از علوفه در اراضی دیم  به  تامین نیاز علوفه استان کمک کند.
مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان همدان خاطر نشان کرد: استان همدان استان دیم خیز بوده که بحث غلات در آن جایگاه ویژه‌ای دارد و باید متناسب با آن  سعی شود که گیاهانی را در تناوب با غات استان قرار دهیم که موجب افزایش عملکرد غلات استان شود.
وی تصریح کرد: در بحث دیم طی دو سال اخیر در استان در طرح جهش تولید در دیم‌زارها برنامه‌ریزی گسترده‌ای در تناوب گندم و جو شده که در همین رابطه گیاهان علوفه‌ای جدید، حبوبات دیم و دانه‌های روغنی از مواردی بوده که در استان مد نظر است.
بایگانه یاد آور شد: در گیاهان علوفه ای جدید با توجه به چند سال  تجربه ای که در  طرح امنیت غذایی در استان داشته ایم برخی از گیاهان علوفه ای چون ماشک، یونجه دیم، گیاه علوفه ای خُلّر، نخود علوفه ای را تلاش کردیم در طرح جهش بذور آن را تهیه و در اختیار کشاورزان قرار دهیم.
این مسئول در ادامه، یاد آور شد: امسال از محموله اول ۱۲ تُنی تهیه شده بذر نخود علوفه ای برای استان تاکنون  ۸ تُن آن بین کشاورزان توزیع شده که امیدواریم این علوفه های جدید مورد استقبال کشاورزان بویژه کشاورز دامداران قرار گیرد.
مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان همدان ادامه داد: در کنار تامین نهادها از جمله بذر و کود بحث آموزشی را نیز از طریق ۳۳ شرکتی که ترویج در طرح جهش تولید در دیم زارها  قرارداد بسته بحث آموزشی را نیز به کشاورزان ارائه می‌دهد که کشاورزان  و دامداران می‌توانند با حضور در این کارگاه‌های آموزشی و کلاس‌ها شرکت کرده و با نحوه کاشت، داشت و برداشت و تاثیر آن علوفه‌ها بر تغدیه دام آشنا شوند.
هشتگ: , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.