stat counter
تاریخ : پنج شنبه, ۲۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 16 May , 2024
  • کد خبر : 411600
  • 18 دی 1400 - 13:06
4
قلم گزارش می دهد؛

خادمین امامزاده‌های همدان و حقوق‌های معوق ۲۲ ماهه/چه کسی پاسخگوست

خادمین امامزاده‌های همدان و حقوق‌های معوق ۲۲ ماهه/چه کسی پاسخگوست
همدان- قلمنا- امامزاده‌ها به عنوان پایگاه‌های فرهنگی و مذهبی شناخته می‌شوند که در آنها خادمینی به جان و دل روزهایشان را صرف آنها می‌کنند؛ خادمینی که این روزها در همدان حقوق‌های معوق ۲۲ ماهه دارند!
قلم | qalamna.ir :

پایگاه خبری- تحلیلی قلم، استان ها: پایتخت تاریخ و تمدن ایران علاوه بر دارا بودن آثار تاریخی بسیار حدود ۲۰۰ امام‏زاده و بقاع متبرکه دارد که برخی از آنها از سبک خاصی از معماری برخوردار بوده و به فهرست آثار تاریخی استان اضافه شده‌اند.

امامزاده‌هایی که به عنوان قطب فرهنگی و پایگاه اجتماعی در تمام جنبه‌های فردی و اجتماعی مردم نقش مهمی دارند و در صورت برنامه ریزی می‌توان آنها را در مسیر گردشگری مذهبی و زیارتی نیز وارد کار کرد.

این وضعیت در حالی این روزها در حال حیات است که خادمین این امامزاده‌ها که هر روز صبح با تمام وجود و قلب خود و با نیتی خالص درب امامزاده را باز می‌کنند و شروع به پاکیزه نگه داشتن آن، مرمت، میزبانی از زوار و غیره می‌کنند.

اما آیا برای زندگی این افراد هم فکری شده است؟

سال ۱۳۹۸ بود که خبری مبنی بر وضعیت نامعلوم خادمان مساجد در بودجه ۹۹ مطرح شد و در آن عنوان شد که: اکنون که جزئیات بودجه سال ۹۹ در مجلس شورای اسلامی در حال بحث و بررسی است، دوباره اخباری مبنی بر آنکه از سوی دولت برای بیمه خادمین مساجد بودجه‌ای اختصاص نیافته و خودشان باید تمامی هزینه بیمه را پرداخت کنند، مطرح شده است.

در ادامه مطرح شد که بر اساس بودجه سال ۸۶، خادمان ثابت مساجد زیرپوشش بیمه درمانی قرار گرفتند، اما اول امسال (سال ۹۸)، اوقاف در تفاهم‌نامه‌ای با تأمین اجتماعی بار مسئولیت را از دوش خود برداشت. حال که این موضوع در بودجه سال بعد دیده نشده، خادمان مساجد نمی‌دانند چه کسی متولی بیمه آن‌ها است.

اما اوایل سال جاری بود که موضوع بیمه خادمان مساجد در کشور مسئله‌ساز شد؛ جمعی از این خادمان، تجمع‌هایی داشتند و نسبت به وضعیت بیمه خود در سال ۹۸ ابراز نگرانی کردند.

این خادمان اعلام می‌کردند که سازمان اوقاف و امور خیریه که در گذشته بیمه آنان از طریق این سازمان پیگیری و انجام می‌شد، اعلام کرده است باید برای ادامه بهره‌مندی از بیمه، مستقیماً به سازمان تأمین اجتماعی مراجعه کنند. با این مباحث، مصاحبه‌ای با حجت‌الاسلام محمد نوروزپور، مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف و امور خیریه در تاریخ پنجم تیرماه انجام شد و در این راستا، این مسئول اظهار کرد: به‌هیچ عنوان بنا نیست بیمه خادمان مسجد حذف شود، بلکه تصمیم جدید این است تا واسطه‌گری سازمان اوقاف در این زمینه حذف شود.

وی افزود: در طرح جدید سازمان اوقاف، اسامی خادمان مساجد را به بیمه تأمین اجتماعی اعلام کرده است و خادمان باید برای واریز حق بیمه به شعب این سازمان مراجعه کنند.

اما به راستی این وضعیت به چه سمت و سویی در حال حرکت است؟

چرا باید این روزها به سبب نداشتن حقوق و بیمه مناسب گرفتار شده باشیم؟

یکی از خادمین امامزاده‌های شهر همدان در این راستا به قلم گفت: تمام جوانی‌مان را در اینجا گذاشته‌ایم و با عشق کار کرده‌ایم اما به‌راستی چرا باید این روزها به سبب نداشتن حقوق و بیمه مناسب گرفتار شده باشیم؟ ما متأهل هستیم و این وضعیت مالی برای خانواده مان مشکلاتی به وجود آورده است.

وی با بیان اینکه این روزها وضعیت خوبی به لحاظ مالی نداریم، مطرح کرد: بارها موضوع را در نمایندگان مجلس و مسئولین اوقاف استان و شهرستان همدان اعلام کرده و خواستار پیگیری این موضوع بوده‌ایم اما تاکنون به نتیجه‌ای نرسیده‌ایم.

وی با بیان اینکه وضع زندگی‌مان به‌سختی پیش می‌رود و می‌ترسیم کارمان را ترک کار کنیم و به سبب ترکِ کار، نتوانیم به‌صورت قانونی پیگیر کارمان باشیم، مطرح کرد: حتی طی پیگیری‌های اخیر از اداره اوقاف شهرستان همدان با ما به نحو نامناسبی برخورد شد.

زندگی ام از هم پاشیده است

یکی دیگر از خادمین امامزاده‌های همدان در گفتگو با قلم عنوان کرد: به سبب مشکلات مالی، صاحبخانه ام مرا جواب کرده و نمی‌توانم حتی جایی را برای اسکان پیدا کنم.

وی با بیان اینکه به سبب این مشکلات، زندگی ام از هم پاشیده شده است؛ اظهار کرد: همسرم مرا ترک کرده است و این روزها حتی شاهد این نیستیم که یک مسئول برای ما آستینی بالا بزند.

۲۲ ماه است که حقوق نگرفته‌ایم

خادم دیگری به قلم گفت: به‌راستی خیلی از خادمان امامزاده‌ها در سطح استان همدان با مشکلات زندگی دست‌وپنجه نرم می‌کنند به‌نوعی که در مسائل خانوادگی‌شان نیز به مشکل برخورده‌اند و علت این است که قراردادهای یک‌ساله یا چندماهه با ما بسته می‌شود، قراردادی که طبق قانون کار نیست و به‌نوعی اسم آن قرارداد مجلسی (قراردادی که مجلس آن را تصویب کرده است)، نام دارد ما زیر بار این قرارداد نرفته‌ایم.

وی با بیان اینکه با این روند ۲۲ ماه است که برای ما حقوقی واریز نشده است، مطرح کرد: این روزها حتی نمی‌توانم برای فرزندانم یک جوراب و لباس تهیه کنم، اما چه کسی پاسخگوی این روند است؟

این خادم جوان با بیان اینکه به ما میگویند که به سبب کرونا، میزان پول‌های جمع آوری شده در امامزاده هم کاهشی بوده است و این دلیل کاهش حقوق‌های ما است؛ اظهار کرد: روز اول که وارد این مسیر شدیم، قرار نبود که افتخاری و بدون گفتن حقوق پای کار باشیم، اگر این طور بود برای زندگی مان برنامه ریزی می‌کردیم، الان به ما این را می‌گویند اما آیا یک قصاب هم حاضر است بدون پول، به ما گوشت بفروشد؟

وی ادامه داد: مسیر زندگی مان به مشکلات زیادی خورده است، ما با قلب‌هایمان وارد این راه شدیم اما قرار نبود که ۲۲ ماه بدون حقوق مانده و زندگی مان را وارد چالش کنند! 

مسائل خادمین در دست پیگیری است

در این راستا حجت الاسلام احمدحسین فلاحی در گفتگو با قلم با بیان اینکه در این خصوص، خادمین امامزاده‌های همدان ده‌ها بار با بنده تماس گرفته و خواستار پیگیری مشکلاتشان شده‌اند، گفت: در این راستا جلسه‌ای با وزیر کار داشته‌ایم.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تصمیم برآن شد تا خادمین امامزاده‌ها ساماندهی شوند، اظهار کرد: پیگیر وضعیت مشکلات و کار خادمین امامزاده‌های همدان هستیم.

وی خاطرنشان کرد: در این زمینه طی جلسه‌ای خواستار بررسی وضعیت نیروهای شاغل و فعال در امامزاده‌ها شدیم و امیدواریم با پیگیری‌های به عمل آمده، وضعیت کاری این افراد ساماندهی و مشکلاتشان حل شود.

امامزاده‌ها به عنوان پایگاه‌های فرهنگی و مذهبی شناخته می‌شوند که در آنها خادمینی به جان و دل روزهایشان را صرف آنها می‌کنند؛ خادمینی که این روزها در همدان حقوق‌های معوق ۲۲ ماهه دارند! چشم انتظاری‌ای که این روزها به ناامیدی گره خورده است.

چندی پیش بود که در این راستا رئیس اوقاف و امور خیریه شهرستان همدان درخصوص وضعیت نامعلوم حقوق و درآمد خادمین امامزاده‌های همدان گفت: ما مدافع جایگاه آن‌ها هستیم و درمجموع با توجه به پیگیری خود خادمین، ما نیز به امور آن‌ها رسیدگی خواهیم کرد.

ترکمان درخصوص وضعیت خادمین امامزاده‌های همدان گفت: در این زمینه نیاز است که قوانین اصلاح و نمایندگان مجلس وارد کار شوند.

اما به راستی این چشم انتظاری و مشکلات اقتصادی خادمین امامزاده‌های همدان در مسیر یک سال شدن است، زمان آن رسیده تا مسئولین خود را جای این افراد بگذارند و قدمی در این مسیر بردارند.

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
  • خبرنگار شکیبا کولیوند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.