stat counter
تاریخ : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 2 May , 2024
  • کد خبر : 417899
  • 11 بهمن 1400 - 18:44
2
مدیرعامل شرکت آبفای استان همدان اعلام کرد:

کلنگ‌زنی و افتتاح ۱۹ پروژه آبفای همدان در ایام دهه فجر

کلنگ‌زنی و افتتاح ۱۹ پروژه آبفای همدان در ایام دهه فجر
همدان- قلما- مدیرعامل شرکت آبفای استان همدان از کلنگ‌زنی و افتتاح 19 پروژه آبفای همدان در ایام دهه فجر سال جاری خبر داد و گفت: اعتبار هزینه‌شده درمجموع بالغ‌بر 34 میلیارد تومان است.
قلم | qalamna.ir :

قلم، فرهاد بختیاری‌فر دوشنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه تعداد ۱۹ پروژه در ایام دهه فجر افتتاح و کلنگ‌زنی می‌شود، ابراز کرد: اعتبار هزینه‌شده برای پروژه‌های کلنگ‌زنی‌شده برابر ۲۷ میلیارد تومان و برای باقی پروژه‌ها بالغ‌بر ۷.۵ میلیارد تومان است.

وی با بیان اینکه پروژه افتتاح و کلنگ‌زنی در ۶ شهرستان پیش‌بینی شده است، مجموع اعتبارات پروژه‌های افتتاح‌شده و کلنگ‌زنی شرکت آبفا در ایام دهه فجر سال جاری را برابر ۳۴ میلیارد تومان اعلام کرد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان با اشاره به اقدامات این شرکت طی ۴۳ سال عمر انقلاب اسلامی، تشریح کرد: جمعیت زیر پوشش آبفا در این مدت از ۲۸ درصد به نزدیک ۱۰۰ درصد رسیده، تعداد مشترکین چهار برابر، طول خطوط انتقال سه تا چهار برابر و طول شبکه آب‌رسانی نیز ۲.۷ برابر شده و تعداد تصفیه‌خانه‌ها نیز از یک به پنج مورد رسیده است.

این مقام مسئول با تصریح بر اینکه در مدت مذکور در حوزه فاضلاب تعداد مشترکین ۱۵.۵ برابر شده و درصد جمعیت زیر پوشش فاضلاب در استان همدان از ۳۲ به ۷۶ درصد رسیده است، گفت: خطوط انتقال فاضلاب ۱۸۷ برابر افزایش داشته است.

بختیاری‌فر خاطرنشان کرد: در این مدت تصفیه‌خانه‌های فاضلاب استان همدان هشت برابر و ظرفیت آن‌ها صد برابر افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه بازسازی و نوسازی شبکه توزیع آب نیز در سال جاری برابر ۴۹ کیلومتر مربع به انجام رسید، اظهار کرد: در بخش اصلاح شبکه توزیع آب در سال ۱۴۰۰، بالغ‌بر دو هزار و ۹۴۱ فقره انجام شده است.

بختیاری‌فر با بیان اینکه تعهد ما برای سال جاری تعویض ۶ هزار دستگاه کنتور بود که در ۹ ماهه سال جاری در این عرصه تحقق ۱۴۰ درصدی داشته و تعداد هشت هزار و ۴۱۹ دستگاه کنتور تعویض شد، افزود: اصلاح و استانداردسازی خطوط، احداث مخازن ذخیره و حفر ۱۹ فقره چاه آب شرب نیز از دیگر اقدامات صورت‌گرفته شرکت در سال جاری بوده است.

وی در ادامه صحبت‌های خود به موضوع بازچرخانی آب و پساب فاضلاب در استان همدان اشاره کرد و گفت: در این زمینه در سال ۱۴۰۰ عقد قراردادی برای انتقال یک میلیون متر مکعب پساب فاضلاب به شهرک صنعتی ویان انجام شد که مبلغی نیز برای سرمایه‌گذاری در توسعه صنعت فاضلاب هزینه شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان به اقدامات صورت‌گرفته در تکمیل شبکه‌های اصلی و فرعی نیز اشاره کرد و افزود: درحال حاضر بالغ‌بر ۵۴ درصد شبکه فاضلاب در همدان اجرا شده و بقیه با شبکه سنتی فاضلاب را انتقال می‌دهند.

وی تصریح کرد: اگر در این عرصه تنها به اعتبارات دولتی اتکا می‌شد، در سال جاری شاید تنها می‌توانستیم در عرصه اجرای شبکه ۱۵ تا ۲۰ کیلومتر پیش برویم؛ بنابراین باید دنبال منابعی می‌بودیم که روند کار را تسریع ببخشد، به این ترتیب از طریق ماده ۵۶ مجوزهای لازم گرفته شد تا توانستیم در این حوزه وارد کار شویم.

بختیار‌ی‌فر با اشاره به اینکه در این زمینه مقرر شد تا از ۴۰۰ میلیارد تومان ۳۰۰ میلیارد تومان به همدان و ۱۰۰ میلیارد تومان نیز برای اجرای شبکه و توسعه فاضلاب ملایر اختصاص یابد‌، در پاسخ به وضعیت بلوار فرودگاه گفت: بلوار فرودگاه نیز با وجود اینکه زیر پوشش آبفا نیست، اما در راستای جمع‌آوری فاضلاب این منطقه و شهرک صنعتی قراردادی را منعقد کردیم تا خط فاضلاب ایجاد و به جورقان و سپس به همدان منتقل شود.

این مقام مسئول در ادامه این موضوع افزود: در این مسیر شاهد بوی نامطبوع به سبب فاضلاب صنعتی بودیم.

وی به موضوع گندزدایی آب با استفاده از گاز کلر نیز اشاره کرد و گفت: یکی از معضلات ما در گندزدایی آب استفاده از گاز کلر بود که با اقدامات صورت‌گرفته درحال حاضر در هیچ نقطه‌ای از استان از گاز کلر استفاده نشده و از آب ژاول استفاده می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان با تصریح بر اینکه درحال حاضر ۲۵۶ کلرزن گازی در روستاهای سطح استان وجود دارد، ابراز کرد: از این تعداد ۹۹ مورد به آب ژاول تبدیل و کار بخش باقی‌مانده نیز به‌زودی انجام می‌شود.

وی به وضعیت روستاهای استان همدان اشاره کرد و گفت: در سال ۱۴۰۰ در بخش روستایی حدود ۵۶۶ میلیارد تومان اعتبار داریم که ۴۰ درصد معادل ۲۲۶ میلیارد تومان تخصیص یافته است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان اضافه کرد: در بخش فاضلاب روستایی نیز از اعتبار چهار میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومانی تاکنون تخصیصی صورت نگرفته است.

بختیاری‌فر مجموع اعتبارات آب و فاضلاب شهری و روستایی را برابر ۷۹۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: طی دو هفته اخیر قراردادی با قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) منعقد شد تا در آب‌رسانی روستاها وارد کار شویم.

وی با بیان اینکه با این اقدامات طی دو سال به ۱۶۰ روستای استان همدان آب‌رسانی می‌شود، از فراهم‌سازی امکان پرداخت قبوض به‌صورت برخط و دیگر خدمات شرکت آبفا در این عرصه خبر داد.

بختیاری‌فر با تأکید بر اینکه این‌روزها منابع آبی شرایط عادی ندارند و نیازمند صرفه‌جویی و مدیریت مصرف هستیم، افزود: میزان بارش‌ها نسبت به بلندمدت ۳۷ درصد کاهش داشته و اثرات زیادی بر حجم آبی استان گذاشته است.

وی تصریح کرد: طبق قول استاندار و وزیر نیرو تا اردیبهشت‌‌ماه سال ۱۴۰۱، بالغ‌بر یک‌هزار و ۲۰۰ لیتر در ثانیه آب از تالوار به شهر همدان انتقال خواهد یافت که امیدواریم این مهم تحقق یابد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان با تأکید بر اینکه درحال حاضر ذخیره سد کم و وضعیت متزلزل بوده و این مهم نسبت به یک ماه گذشته تغییر آنچنانی نکرده است، اضافه کرد: موضوع رنگی شدن آب در برخی نقاط همدان نیز از سویی به‌دلیل قدیمی بودن لوله‌ها در بعضی نقاط و از سویی به موضوع شکستگی در شبکه‌ها و لوله‌ها مربوط بوده که امری طبیعی است.

وی تصریح کرد: کیفیت آب همدان مشکلی ندارد، اما به سبب الحاق برخی روستاها به شهر شاهد استاندارد نبودن بعضی از شبکه‌ها و یا قدیمی بودن خطوط هستیم؛ اما درمجموع این رنگی بودن آب‌ها موقتی و مقطعی بوده و در بحث کیفیت آب هم مشکلی نداریم.

ناحیه سیر همدان در دست بررسی

در ادامه معاون بهره‌برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب استان همدان درخصوص وضعیت رنگی بودن آب در برخی نقاط همدان عنوان کرد: این موضوع می‌تواند به سبب شکستگی یا زنگ‌زدگی لوله‌ها اتفاق بیفتد؛ اما درصورت تداوم، باید از طریق شماره تماس ۱۲۲ پیگیری و اطلاع‌رسانی شود.

حمیدرضا نیکداد در پاسخ به سؤال خبرنگار سپهرغرب درخصوص وضعیت ناحیه صنعتی سیر همدان و بحث‌های پدافند غیر عامل در این عرصه نیز گفت: در این زمینه موضوعاتی مطرح شده است، اما از آنجا که در این محدوده چاه‌های ذخیره آب شرب همدان را داریم، ایجاد این ناحیه صنعتی می‌تواند مخاطراتی را به همراه داشته باشد.

وی ادامه داد: در این زمینه مقرر شد تا مشاور شرکت شهرک‌های صنعتی همدان با همکاران ما جلساتی داشته باشند و حرائم مربوطه روی نقشه مشخص شود.

نیکداد تصریح کرد: در ادامه زمینی را که باقی می‌ماند اگر مشاور قبول کند، اقدامات برای طراحی ناحیه صنعتی سیر همدان به انجام خواهد رسید.

معاون بهره‌برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب استان همدان درخصوص اقدامات صورت‌گفته برای ممانعت از هدررفت آب نیز عنوان کرد: در این زمینه نشت‌یابی‌ها به‌صورت مستمر به انجام می‌رسد.

مطالبات ۶۰ میلیارد تومانی شرکت آبفای همدان

معاون خدمات مشترکین و درآمد شرکت آب و فاضلاب استان همدان نیز در ادامه میزان مانده مطالبات این شرکت را برابر ۶۰ میلیارد تومان دانست و گفت: از این میزان ۴۰ میلیارد تومان سهم مطالبات خانگی و ۲۰ میلیارد تومان مربوط به مشترکین غیر خانگی است.

علی قدیمی اصلی ترین مطالبات این شرکت را مربوط به دانشگاه علوم پزشکی، آموزش‌وپرورش و اداره ورزش و جوانان همدان دانست.

  • خبرنگار شکیبا کولیوند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.