stat counter
تاریخ : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 2 May , 2024
  • کد خبر : 418626
  • 14 بهمن 1400 - 7:58
4
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان اعلام کرد؛

افتتاح ۶۷ طرح کشاورزی استان همدان در دهه فجر

افتتاح ۶۷ طرح کشاورزی استان همدان در دهه فجر
همدان- قلمنا- رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه تعداد 67 طرح در بخش‌های مختلف کشاورزی استان همدان در دهه فجر افتتاح خواهد شد، گفت: این طرح‌ها با سرمایه‌گذاری بالغ بر 185 میلیارد تومان و اشتغال‌زایی 364 نفر به بهره‌برداری خواهند رسید.
قلم | qalamna.ir :

قلم، منصور رضوانی‌جلال روز گذشته در جمع خبرنگاران بیان کرد: علی‌رغم آنکه در منابع انسانی، طبیعی و مالی با محدودیت‌هایی روبرو بوده‌ایم اما میزان بهره‌وری را ارتقا بخشیده‌ایم، باید بتوانیم از منابع محدودمان بهترین استفاده را ببریم.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون در استان همدان تعداد ۳۳ هزار تراکتور در استان همدان وجود دارد، افزود: ضریب مکانیزاسیون استان ۲.۲ درصد است که این اقدامات می‌تواند در ارتقای سطح بهره‌وری مؤثر باشند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان ابراز کرد: در استان ۱۶۰ هزار هکتار بالغ بر ۸۵ درصد از اراضی مستعد آبی استان همدان به سیستم آبیاری نوین، مجهز شده‌اند.

رضوانی‌جلال با بیان اینکه استان همدان در بهره‌وری بخش کشاورزی جزو استان‌های برتر کشور محسوب می‌شود، به اقدامات صورت‌گرفته در عرصه کشاورزی قراردادی در دو محصول گندم و چغندرقند اشاره کرد و گفت: ستاد اجرایی فرمان امام در راستای جهش تولید گندم، جو و محصولات استراتژیک وارد کار شد و تفاهم‌نامه‌ای منعقد شده است.

وی با اشاره به اینکه این طرح هم‌اکنون در ۱۵ استان اجرایی می‌شود که استان همدان نیز یکی از آن‌ها است، تصریح کرد: در این عرصه، حمایت‌های مناسبی را شاهد هستیم.

این مسئول در ادمه صحبت‌های خود با بیان اینکه تعداد ۶۷ طرح در بخش‌های مختلف کشاورزی استان همدان در دهه فجر افتتاح خواهد شد، گفت: این طرح‌ها با سرمایه‌گذاری بالغ بر ۱۸۵ میلیارد تومان و اشتغال‌زایی ۳۶۴ نفر به بهره‌برداری خواهند رسید.

رضوانی‌جلال با بیان اینکه تعداد ۱۹ طرح مربوط به حوزه آب و خاک، ۱۲ طرح در حوزه تولیدات دامی، ۹ طرح در حوزه صنایع کشاورزی و شیلات و ۲۷ طرح در حوزه تولیدات گیاهی خواهد بود، تصریح کرد: طرح زنجیره تولید تخم مرغ ۸۰۰ هزار قطعه‌ای نیز در شهرستان نهاوند کلنگ‌زنی خواهد شد.

وی در خصوص ایجاد سازه‌های سبک برای توزیع میوه در استان همدان نیز به بازدید از غرفه‌های تهران اشاره کرد و گفت: در این زمینه تلاش کردیم تا غرفه‌هایی به‌صورت دائمی و مستمر ایجاد شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان در پاسخ به خبرنگار سپهرغرب در خصوص اقدامات صورت‌گرفته در عرصه کشاورزی قراردادی، حفاظتی و ارگانیک به‌ویژه با توجه به میزان مصرف آب در بخش کشاورزی همدان، مطرح کرد: سعی کردیم در این زمینه‌ نیز اقداماتی داشته باشیم به نوعی که در عرصه کشاورزی حفاظتی در مجموع بالغ بر ۱۰۰ هزار هکتار را وارد کار کرده‌ایم.

رضوانی‌جلال در ادامه این موضوع، افزود: سعی کرده‌ایم تا با آبیاری نوین و دیگر اقدامات، در مسیر کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی همدان پیش رویم، اگر با اقداماتی از این قبیل وارد کار شویم، می‌توانیم میزان مصرف آب در بخش کشاورزی را به ۷۰ درصد برسانیم اما اگر چنین برنامه‌هایی در پیش گرفته نشود، میزان مصرف آب در این حوزه ۸۵ تا ۹۰ درصد خواهد بود.

وی با تصریح بر اینکه در کنار این روند باید به تولید هم توجه شود، یکسری از محصولات مانند سیب‌زمینی استراتژیک است، گفت: در این زمینه، در استان همدان بیش از ۴۰۰‌ هزار تن ظرفیت سردخانه ایجاد و ذخیره‌سازی‌هایی در پیش گرفته‌ایم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان ادامه اداد: در بخش کشاورزی تمام هم و غم ما استفاده از نخبگان، منابع، مراکز دانشگاهی و شرکت‌های دانش‌بنیان است تا بتوانیم میزان بهره‌وری را بالا ببریم اما هم‌اکنون فاصله زیادی از این موضوع داریم.

ثبت جهانی سیر در دست پیگیری است

رضوانی‌جلال با بیان اینکه باید در عرصه زنجیره تولید بیشتر وارد کار شویم، به سیر همدان اشاره کرد و گفت: ثبت جهانی سیر پیگیری می‌شود و اقدامات اولیه مانند واریز پول انجام شده است.

وی ادامه داد: هم‌اکنون، مؤسسه پژوهش‌های وزارت جهاد کشاورزی به‌دنبال انجام کارهای ثبت جهانی است اما در رابطه با ساخت شهرک سیر کار خیلی پگیشرفت نداشته است چراکه زمین مورد نظر در این عرصه مورد موافقت دستگاه‌های مربوطه قرار نگرفت اما ساخت و راه اندازی شهرک سیر برای استان همدان، مهم و واجب است.

این مسئول در خصوص توزیع نهاده دامی در استان همدان نیز گفت: در ۹ ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته، بالغ بر ۴۰ درصد نهاده بیشتری توزیع کردیم اما تولیدات بخش کشاورزی به دلیل خشک‌سالی کاهش یافته و این موضوع موجب شده تا علی‌رغم افزایش ۳۸ تا ۴۰ درصدی وارد کردن علوفه به استان، این موضوع پاسخگوی دامداران نباشد.

رضوانی‌جلال در خصوص نظارت و بازرسی نسبت به بازار نیز گفت: در این زمینه ۱۷ نفر از حوزه صمت به بخش کشاورزی منتقل شده‌اند تا بتوانیم نظارت و بازرسی‌ها را به نحوی مناسب در پیش گیریم.

وی در زمینه حفاظت از خاک نیز مطرح کرد: متولی خاک در کشور سازمان جهاد کشاورزی است، در این زمینه سعی کرده‌ایم تا از یک سو، اجازه تغییر کاربری به خاک‌های کلاس یک را ندهیم، از سویی با طرح‌های آبخوان‌داری و غیره نسبت به خاک حساس باشیم.

وی با اشاره به ایجاد شهرک‌های گلخانه‌ای در استان همدان، این روش را یک روش مدرن کشاورزی دانست و افزود: در استان همدان بالغ بر۸۰۰ هکتار شهرک گلخانه‌ای در حال اجرا، در حال مطالعه و به بهره‌برداری رسیده وجود دارد.

این مسئول تصریح کرد: در حال حاضر، بالغ بر ۲۰۰ هکتار گلخانه در استان همدان به بهره‌برداری رسیده است و با این روند، در کشت گلخانه‌ای شاهد میانگین برداشت گوجه فرنگی در اراضی ۴۰ تن و در گلخانه ۳۵۰ تن هستیم.

رضوانی‌جلال به کمبود نیرو در گلخانه‌ها اشاره کرد و گفت: طی سال جاری میزان تعهد اشتغال ایجاد شده ما برابر دو هزار و ۶۰۰ نفر بوده است که تاکنون نزدیک به ۲۰۰ شغل ایجاد کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه در ۹ ماهه سال جاری بالغ بر ۲۸۹ میلیون دلار صادرات محصولات کشاورزی داشته‌ایم، اظهار کرد: در این زمینه رشد پنج درصدی داشته‌ایم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار سپهرغرب در خصوص سرنوشت شهرک سبزی‌کاری نیز با بیان اینکه سلامت مردم برای ما مهم است، عنوان کرد: ایجاد شهرک سبزی‌کاری در همدان منوط به تأمین آب است.

رضوانی‌جلال با اشاره به اینکه در این راستا در اطراف استان، در محور همدان به تهران زمینی بدین‌منظور، شناسایی شد، ادامه داد: از سویی، زمین‌هایی که به شکل غیرمجاز اقدام به آبیاری سبزی می‌کردند، در سطح همدان شناسایی و برای تأمین آب آن‌ها نیز چند حلقه چاه زده شد اما در نهایت، زمینی که بدین منظور انتخاب شده بود، با مشکل تأمین آب روبرو شد ولی در صورت تأمین آب، این طرح را اجرایی خواهیم کرد.

وی در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به قیمت مرغ در همدان گفت: خوشبختانه طی دو ماه گذشته قیمت مرغ در بازار استان نوسان نداشته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با تصریح بر اینکه در استان همدان سابقه کشتار ۲۲۰ تا ۲۶۰ تن مرغ نداشتیم، اما سعی کردیم تا در این عرصه وارد کار شویم، گفت: حال نیاز است تا مرغ مازاد در خارج از استان کشتار شود تا بتوانیم کیفیت مرغ را در استان همدان ارتقا بخشیم.

در ادامه، علی دولو؛ معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی همدان به دامدار‌ کارت و هویت‌گذاری اشاره کرد و گفت: شرط دامدار کارت داشتن دام پلاک‌کوبی شده است و تاکنون ۸۰ درصد دام‌های استان پلاک‌کوبی شده‌اند.

در ادامه این جلسه، معاون برنامه‌ریزی جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه امسال ۶ هزار و ۴۷۱ بهره‌بردار بخش‌های زراعت، باغبانی، صنایع تبدیلی و دیگر حوزه‌ها به سیستم بانکی معرفی شدند، گفت: در این زمینه طرح‌هایی برای تسهیلات به مبلغ یک هزار و ۸۸۰ میلیارد تومان به بانک‌ها معرفی شده‌اند.

محمدرضا شهسواری‌فرجاد با بیان اینکه در این زمینه عقد قراردادی بالغ بر ۴۶۳ میلیارد تومان به انجام رسیده است، از ورود ۵۷ طرح بخش کشاورزی همدان به ستاد تسهیل و رفع موانع تولید خبر داد و گفت: از این موارد، ۲۲ مورد از مصوبات ستاد تسهیل اجرا شده و ۳۳ مورد در حال اجرا است و دو مورد امکان اجرا نداشت.

وی در ادامه از توجه به حوزه بهره‌وری در بخش کشاورزی و ایجاد برش استانی آن خبر داد.

  • خبرنگار شکیبا کولیوند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.