stat counter
تاریخ : چهارشنبه, ۲۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 15 May , 2024
  • کد خبر : 422701
  • 29 بهمن 1400 - 12:02
0

شهـاب زودگـذر!

شهـاب زودگـذر!

شهاب‌الدین عزیزی‌خادم به احتمال فراوان اولین رئیس فدراسیون فوتبال خواهد بود که عمر ریاستش بر ساختمان اول فوتبال کمتر از یک‌ سال باشد.

قلم | qalamna.ir :

روزنامه جام جم نوشت: «اسفندماه سال ۹۹ وقتی او خیابان منتهی به سالن برگزاری مجمع انتخاباتی فدراسیون را می‌پیمود، خود را برنده بی‌چون و چرا می‌دید. حالا عزیزی‌خادم قرار است امروز در حالی از ساختمان فدراسیون خارج شود که کمتر از یک سال بعد، شادی و عروسی را با «عزای برکناری» عوض کند. شواهد نشان از این اتفاق می‌دهد.

هفت

این هفت نفر متحدانی قوی برای عزل شهاب‌الدین عزیزی‌خادم هستند؛ مهرداد سراجی، احسان اصولی، شهره موسوی، میرشاد ماجدی، خداداد افشاریان، بهرام رضاییان و احمد براتی. آنها به نسبت تمام آن چه عزیزی‌خادم خود را خوانده بود، با اختلاف فاحش او را رئیسی تکرو و بی‌برنامه می‌دانند. عزیزی‌خادم در این مدت تلاش می‌کرد رئیسی آوانگارد با پارادایمی از مشاوره‌پذیری نشان دهد؛ حال آن‌ که به دلیل ضعف در همین مسائل، از دوستان خود دشمنان قوی ساخت. ساعاتی قبل از برگزاری یکی از مهم‌ترین جلسات هیات رئیسه فدراسیون فوتبال به نظر می‌رسد ابتهال و تضرع عزیزی‌خادم نتیجه‌ای برای ادامه حیاتش در فوتبال نخواهد داشت. عجیب آن‌ که حالا او نزدیک‌ترین رفقایش در هیات‌رئیسه را هم ندارد؛ از افشاریان بگیرید تا رضاییان که وقتی نام‌شان در لیست مخالفانش دیده شد، ملت هاج‌وواج مانده بودند. عزیزی‌خادم چه کرده که این گونه نفوذ خود را در فوتبال از دست داده است؟ چگونه مدیریت مطبوعاتی او به خاطر مصاحبه‌هایی که البته از نظر اعضای هیات‌رئیسه «مبالغه و بزرگنمایی» بوده، در مدت کوتاهی از بین رفته است؟

هشت

ظاهرا جای هیچ استنکافی نمانده و تصمیمی که هیات‌رئیسه بگیرد، عزیزی‌خادم باید به آن تمکین کند. موردبه‌مورد بررسی می‌کنیم تمام دلایل سلسه‌وار یک برکناری احتمالی را:

یکی از مهم‌ترین و جدی‌ترین دلایل، قرارداد جنجالی با کمپانی تحت اختیار رژیم اشغالگر قدس برای ورود VAR به تهران بود. گروهی که بعد از ورود به فرودگاه تهران نتوانستند مستقیما به فدراسیون بروند. بعدها افشاریان، رئیس کمیته داوران، گفت: «ممانعت ایجاد شد و چند ساعتی در فرودگاه بودند. بحث‌هایی به وجود آمد و آنها چک شدند.» در آن روزها رسانه‌ها به‌شدت از این قرارداد همکاری سطحی و بدون تعمق انتقاد کردند. عزیزی‌خادم اما انتقادات را برنتافت. او هرگز خبر نداشت همین همکاری می‌تواند برایش دردسرساز شود.

اعضای هیات‌رئیسه در لابه‌لای تصمیمات مختلف شخص اول رئیس فدراسیون فوتبال، یک سوال را مشترکا از همدیگر می‌پرسیدند: آیا از شما مشاوره گرفته‌اند؟ در اکثر موارد پاسخ منفی بود.

در ماجرای قرارداد عزیزی‌خادم با قطری‌ها برای توسعه کمپ اسپایر در ایران، اعضای هیات‌رئیسه در جریان نبودند و شاید به نوعی این تیر خلاص بود. اعضا توقع داشتند عزیزی‌خادم برای این قرارداد مهم که البته تاج هم قبلا چیزی شبیه به آن را بسته بود، نقش مشاور و تصمیم‌گیرنده را بازی کند.

در ماجرای انتخاب کادر فنی بعضی از تیم‌های ملی مختلف از جمله تیم‌ ملی بزرگسالان، عزیزی‌خادم دوباره بدون مشورت پیش رفت. یکی از عجیب‌ترین و جنجالی‌ترین تصمیمات او انتخاب مجتبی خورشیدی به عنوان سرپرست فدراسیون فوتبال بود که انتقاداتی بی‌سابقه را به همراه داشت. همچنین اختلافات رئیس با اسکوچیچ به عنوان یک سرمربی موفق باعث بروز حواشی زیادی بعد از صعود از مرحله اول شد. شکل تعیین پاداش‌های تیم‌ ملی و تاکید روی عددی خاص هم انتقادهایی را در پی داشت.

هزینه‌های بی‌ضابطه مورد دیگری بود که هیات‌رئیسه را مقابل عزیزی خادم قرارداد. هر چند او به جد و با قدرت می‌گوید درآمدی بیش از ۴۰۰ میلیارد با صعود به جام‌ جهانی داشته اما برای اعضای هیات‌رئیسه این نوع اظهار نظر مصادره‌کردن موفقیت به نام خود تلقی می‌شود.

یکی از جنجالی‌ترین موارد، هزینه ۳۱ هزار و ۴۳۰ یورویی سفر عزیزی‌خادم و همکارانش به لیتوانی و اروپا بود. وقتی شرکت «دی اچ اف» در نامه‌ای به فدراسیون خواستار پرداخت هزینه‌های سفر شد، تازه دوزاری همه افتاد. سندهای مالی رو شد و رسانه‌ها به انتقاد شدید از  رئیس فدراسیون پرداختند که «مگر نمی‌گویید پول نیست؟ چرا باید این قدر هزینه سفر خارجی شود؟»

فدراسیون عزیزی‌خادم در آخرین روزهای ریاست دولت روحانی موفق شد از کانال محمدرضا نوبخت به عنوان رئیس سازمان برنامه و بودجه حدودا ۵۵ میلیارد تومان قرض کند. افزایش بی‌سابقه پاداش‌ها، پرداخت پول توجیبی‌های سفر به تمام مسئولان و اطرافیان تیم‌ ملی، در چشم‌به‌هم‌زدنی این بودجه را به صفر رساند تا تبدیل به بحث و جدل شود. هیات‌رئیسه معتقد است پول‌ها در روزهای بد مالی فدراسیون، بی‌ضابطه هزینه شد.

شکایت یک شرکت از فدراسیون به خاطر یکی از بازی‌های دوستانه ملی، از جمله موارد بحث‌برانگیز دیگر بود. سایت طرفداری بعدها سندی رو کرد و مدیر این شرکت را از دوستان عزیزی‌خادم خواند. هر چند فدراسیون واکنش رسمی نشان داد اما آب رفته به جوی بازنگشت.

ماجرای جنجالی ا.ا جادوگر معروف فوتبال و شایعه ارتباط او با رئیس فدراسیون و همین‌ طور مهرعلی، معاون اولش، ابتدا شبیه شوخی به نظر می‌رسید ولی شبی از شب‌ها عزیزی‌خادم در برنامه فوتبال برتر این ارتباط را رسما تائید کرد! کلمات عجیبی که رئیس فدراسیون فوتبال در مصاحبه‌هایش به کار می‌برد، تاکید روی این اصطلاح که «نفس حق دارند» آرام‌آرام مجلس را هم حساس کرد. وقتی عزیزی‌خادم ارتباط با ا.ا را رد نکرد و حتی گفت از افرادی که نفس حق دارند و می‌توانند به تیم‌ ملی کمک کنند، استفاده خواهد کرد، به نظر می‌رسید این قصه سر دراز دارد.

یک

حالا قرار است نفر اول فدراسیون جای خود را به سرپرست موقت بدهد. این سرپرست جدید در صورت عزل قطعی امروز عزیزی‌خادم چه کسی خواهد بود؟ بحث درباره دو یا سه نفر است؛ مهرداد سراجی، احسان اصولی و میرشاد ماجدی. هنوز هیات‌رئیسه در این باره به جمع‌بندی نرسیده است.

سه

با برکناری عزیزی‌خادم، سه عضو بلندپایه فدراسیون فوتبال هم قطاری برکنار می‌شوند. اولین نفر حیدر بهاروند است که سرپرست سازمان لیگ به حساب می‌آید. فدراسیون قصد دارد در پالایش جدید، سازمان لیگ را متبوع و تابع خود کند. بنابراین جایی برای مهرعلی، معاون اول عزیزی خادم هم نخواهد بود. همچنین حسن کامرانی‌فر سخنگوی فدراسیون فوتبال هم باید با صندلی خود خداحافظی کند.

رئیس بعدی کیست؟

بعد از انتخاب رئیس موقت برای فدراسیون، او سه – چهارماهی بر صندلی ریاست تکیه خواهد زد. در سال ۱۴۰۱ و مابین قرعه‌کشی جام‌ جهانی تا شروع رقابت‌ها مجمع انتخاباتی فدراسیون فوتبال برگزار می‌شود تا رئیس جدید روی کار بیاید. این‌ که چه کسی در آن زمان قدرت اول فوتبال می‌شود، مشخص نیست اما یکی از اعضای فعلی هیات‌رئیسه با توجه به تقویت نفوذش در مجمع، قطعا قدرت را به دست می‌گیرد. آیا ممکن است یک چهره فوتبالی، رئیس بعدی باشد؟ یکی مثل میرشاد ماجدی؟

هشدار به دبیر کل فدراسیون

با نزدیک‌شدن به جلسه سرنوشت‌ساز امروز هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال، برخی خبرها طی چند روز گذشته حکایت دارد رئیس فدراسیون هم بیکار ننشسته است. عزیزی‌خادم طی چند روز گذشته تلاش کرده تا جلسه امروز برگزار نشود. در واکنش به این  اقدامات، احسان اصولی یکی از اعضای هیات‌رئیسه و از مخالفان جدی عزیزی‌خادم، نامه‌ای به حسن کامرانی‌فر، دبیر کل فدراسیون فوتبال، نوشت و نسبت به این اقدامات هشدار داد.

اصولی در این نامه آورده است که درخواست تشکیل جلسه ۲۸ بهمن بر اساس بند دو ماده ۳۴ اساسنامه بوده است که شرایط تشکیل آن در اساسنامه فارغ از نوع دستور جلسه صراحتا تعیین شده و دعوتنامه رسمی دبیر کل فدراسیون نیز بر اساس دستور اقدام رئیس فدراسیون در تاریخ ۲۱ بهمن ماه در کارتابل رسمی فدراسیون برای اعضا ارسال شده است.

در بخش دیگری از این نامه آمده است: بر اساس اساسنامه هرگونه اقدام از سوی رئیس فدراسیون مبنی بر کنسلی، تعویق و نظایر آن نقض آشکار مواد قانونی در راستای تعارض منافع ایشان می‌باشد که شایسته است جنابعالی بر اساس تعهدات بین‌المللی و ملی خود و بر اساس مواد تصریح‌شده در اساسنامه از هر گونه اقدام خلاف اساسنامه جلوگیری کرده تا خدای نکرده تبعات فردی و جمعی تخطی از اصول و مواد اساسنامه دامنگیر افراد حقیقی حقوقی مرتبط با آن نشود.»

انتهای پیام

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.