stat counter
تاریخ : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Sunday, 28 April , 2024
  • کد خبر : 423504
  • 02 اسفند 1400 - 12:42
4
علی مزیدی فرمانده واحد پیشگام بسیج دانش آموزی دبیرستان فارابی:

 نقش بسیج دانش آموزی در رشد اخلاقی دانش آموزان چشمگیر است

 نقش بسیج دانش آموزی در رشد اخلاقی دانش آموزان چشمگیر است
بسیج دانش آموزی یک نهاد ارزشی و انسان ساز است که به برکت انقلاب اسلامی به کانونی برای تربیت اخلاقی دانش آموزان _ که آینده سازان این مرز و بوم هستند- تبدیل شده است .
قلم | qalamna.ir :

بسیج دانش آموزی یک نهاد ارزشی و انسان ساز است که به برکت انقلاب اسلامی به کانونی برای تربیت اخلاقی دانش آموزان _ که آینده سازان این مرز و بوم هستند- تبدیل شده است .

دانش اموزان زیادی در این سال ها با بسیج مدارس همکاری داشته اند و ثمرات این همکاری نیز در زندگی شخصی و اجتماعی شان نمود پیدا کرده است.

علی مزیدی از دانش آموزان ممتاز شهرستان علی آباد کتول است که سال هاست در این عرصه فعال است. او که بعنوان عضو افتخاری کارگروه شورای دانش آموزی شورای اسلامی شهرستان در سال جاری انتخاب شده است. برگزیده جشنواره نوجوان خوارزمی  در رشته ی تصویر نگاری و  مسابقات قرآن و عترت در سطح شهرستان است. مزیدی همچنین -فرمانده واحد پیشگام بسیج دانش آموزی دبیرستان غیر دولتی پسرانه فارابی در سال جاری است و در امورات اجرایی مدرسه با کادر مدرسه همکاری مستمر و فعالی دارد.

 او در خصوص ضرورت توسعه فعالیت های همگانی و بسیج دانش آموزی در مدارس معتقد است:

سال‌های زیادی است که بر اساس فرمان امام ( ره )  سازمان بسیج تشکیل شده است و برای بالندگی و رشد و گسترش آن اصناف زیادی را در بر گرفته است که سازمان بسیج دانش آموزی هم در این راستا موجودیت یافته و با همکاری آموزش و پرورش ؛  با ارائه برنامه های سازمان یافته موفق شده الگویی مناسب برای تربیت اخلاقی نسل جوان ارائه کند.

در زمان جنگ تحمیلی کارکرد نظامی بسیج نمود پررنگ‌تری داشت اما در سالهای پس از جنگ جلوه های دیگری از بسیج در میان اصناف مختلف به ظهور رسید و این مهم در میان دانش‌آموزان در قالب تربیت دانش‌آموزانی فرهیخته، عالم ،نخبه  و خلّاق و از همه مهمتر نوجوانانی مهذَّب و آراسته به اخلاق اسلامی تربیت شدند.جلوه های گوناگون تربیتی و اخلاقی دانش آموزان که در قالب بسیج دانش‌آموزی نمود دارند متعدد هستند:

۱-  اخلاق اسلامی خبرگیری و سرکشی به خانواده شهدای دانش آموز ،  که دانش آموزان بسیجی با شنیدن توصیف صفات مثبت  شهید دانش آموز به الگوگیری که مهمترین وجه تربیتی یک نوجوان است دست می یابند و از پیروی الگوها و نمادهای غیر الهی دور می‌شوند. که این بارز ترین تاثیرگذاری شهدای دانش آموز و نسل نوجوان امروز است.

۲ – کمک رسانی به خانواده های نیازمند :

 یکی از جلوه‌های بسیار زیبای اخلاق اسلامی کمک به همنوعان و  هم وطنان  نیازمند است  به ویژه در این دوران همه‌گیری بیماری کرونا که آسیب های سخت اقتصادی و انسانی به مردم وارد کرده است دانش‌آموزان بسیجی در قالب گروه‌های جهادی به جمع آوری کمک های نقدی و مالی و رساندن آن به دست نیازمندان وجه اخلاقی –  تربیتی – ایثارگری و کمک به دیگران را می‌آموزند و زمینه‌ساز پرورش خیّران آینده می شوند.

 

۳- کمک به اجرایی شدن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش:  که هدف آن تربیت یک انسان عبد صالح خداوند است محورهای تربیتی و پرورشی در این  سند مهم ترین قسمت ها را دربر می‌گیرد و برای هدایت و تربیت دانش آموزان در قالب تفکّر بسیجی می تواند سازمان بسیج در اجرایی شدن هدف سند تحول اثرگذاری بسیار بیشتری داشته باشد.

۴- خنثی  کردن اثرات مخَّرب فضای مجازی

فضای مجازی رها شده با تفکر بسیجی : تربیت و هدایت دانش‌آموزان با نگاه تخصصی و محوریت فرهنگ بسیجی در قالب کارگاه‌های آموزشی می تواند ضمن رشد اخلاقی دانش آموزان و بالا بردن سواد رسانه ای  آنان ،  تهدید فضای مجازی را می توان به فرصت کم نظیری تبدیل کرد.

۵-  هم افزایی و همدلی :

از دیگر  جلوه های اخلاقی است که یک دانش آموز بسیجی در دل این نهاد مقدس می‌آموزد زیرا از تشکیل بسیج رشد همدلی و هم افزایی است و همیشه به بسیجی می‌آموزد که در قالب خرد جمعی می توان به مهم ترین و بلندترین قله‌های رفیع انسانیت دست یافت و این در نهاد مقدس بسیج جلوه گر می‌شود.

در پایان باید اشاره کرد  دانش آموز بسیجی می‌تواند با رشد اخلاقی تربیتی در نهاد مقدس بسیج در نهاد مقدس بسیج دانش آموزی سرعت اعتلای علمی ، فرهنگی  ، اجتماعی و اخلاقی ……  نوجوان را چندین برابر کند و در تربیت انسانی الهی و اسلامی که منتهای هدف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است  نقش آفرینی اثرگذاری داشته باشد .

  • خبرنگار مصاحبه : وحید حاج سعیدی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.