stat counter
تاریخ : چهارشنبه, ۲۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 15 May , 2024
  • کد خبر : 427868
  • 22 اسفند 1400 - 16:37
0
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی:

پلاک‌کوبی منزل منسوب به نیاکان حکیم نظامی در تفرش

پلاک‌کوبی منزل منسوب به نیاکان حکیم نظامی در تفرش
مرکزی_ قلمنا_ مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی گفت: د«در مراسمی با حضور دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو ایران پلاک کوبی و افتتاح منزل حکیم نظامی توسط یونسکو در تفرش انجام شد.
قلم | qalamna.ir :

مصطفی مرزبان گفت :بزرگداشت حکیم نظامی و پلاک‌کوبی منزل منسوب به این شاعر و حکیم نامدار ایرانی، روز گذشته با حضور مخلص‌الائمه استاندار مرکزی، حجت الله ایوبی دبیر کل کمیسیون یونسکو، عبدالرضا حاج‌علی‌بیگی فرماندار شهرستان تفرش، بیاتی، نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس شورای اسلامی اسلامی و جمعی از مدیران و مسئولین کشوری و استانی در روستای طاد شهرستان تفرش برگزار شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی گفت: «حکیم نظامی اهل دیار تفرش است و این مهم مسئولیت تفرشی‌ها را در معرفی هر چه بیشتر این شاعر بزرگ دو چندان می‌کند.

مرزبان با بیان اینکه استان مرکزی دارای جاذبه‌های گردشگری، باستانی و طبیعی بسیاری است و زادگاه نظامی گنجوی شهرستان تفرش یکی از آثار تاریخی و دیدنی این استان به شمار می‌رود، گفت: روستای طاد در سال ۹۵ به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شد، این منطقه دارای طبیعتی بکر وخوش آب و هواست، تمام کوچه‌های روستا سنگ‌فرش و با عنوان مشاهیر تفرش نامگذاری شده است، این روستا در کنار خانه نظامی، دارای تکیه‌ای روباز است که این شاخصه باعث منحصر به فرد شدن این تکیه شده است و همین ویژگی منحصر به فرد روستا، برنامه‌های توسعه زیرساختی و اقامتی برای گردشگران را در دست پیگیری قرار داده است چراکه بطور میانگین سالانه بالاخص در ایام نوروز بیش از ۵ هزار گردشگر از روستای طاد بازدید می‌کنند.

وی با بیان اینکه بی‌گمان، حکیم نظامی یکی از بزرگ‌ترین و مشهورترین شاعران فارسی‌گوی ایران در قرن ششم هجری است و در اشعارش هنرمندانه درباره هویت فرهنگی ایران سخن می‌گوید گفت: بخش قابل توجهی از ادبیات منظوم ایرانی، تقلیدی از سبک نظامی است، امیر خسرو دهلوی، خاقانی، عبدالرحمن جامی و هلالی جغتایی مهم‌ترین تاثیر پذیرفتگان از نظامی گنجوی هستند، اما تاثیر اشعار او فراتر از تاثیر بر فرهنگ و ادبیات فارسی، کردی و زبان پشتو است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی گفت: نظامی تنها شاعری است که تا پایان قرن ششم توانست شعر تمثیلی را در زبان فارسی به تکامل برساند.

بعد از این همایش، مراسم پلاک کوبی و افتتاح منزل حکیم نظامی توسط یونسکو در تفرش انجام شد.

جمال‌الدین ابو محمّد الیاس بن یوسف بن زکی بن مؤید متخلص به نظامی و نامور، حکیم نظامی، شاعر و داستان‌سرای قرن ششم هجری (دوازدهم میلادی) به‌ عنوان صاحب سبک و پیشوای داستان‌سرایی در ادبیات فارسی است که در روستای طاد تفرش چشم به جهان گشود.

هشتگ: , , , , , , ,
  • منبع : خبرنگار

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.