stat counter
تاریخ : چهارشنبه, ۲۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 15 May , 2024
  • کد خبر : 453813
  • 20 دی 1401 - 14:14
0

ریاض مانع به ثمر رسیدن تلاش‌های فرانسه و قطر درباره انتخاب رئیس‌جمهور جدید لبنان می‌شود

ریاض مانع به ثمر رسیدن تلاش‌های فرانسه و قطر درباره انتخاب رئیس‌جمهور جدید لبنان می‌شود

روزنامه الاخبار لبنان نوشته است که مشکل نقش طرف‌های خارجی برای انتخاب رئیس جمهوری جدید لبنان عدم توافق آمریکا و فرانسه با عربستان است.

قلم | qalamna.ir :

به نقل از روزنامه الاخبار لبنان، دشواری در ایجاد تغییری در موضع ریاض درباره انتخاب رئیس جمهوری جدید لبنان برای فرانسوی‌ها و قطری‌ها یک عامل فشار است. مسؤولان فرانسوی اخیرا به طرف‌های مرتبط با بحران ریاست جمهوری لبنان اطلاع دادند که عربستان به دنبال بررسی حل و فصل این بحران نیست و توجهی به ویژگی‌هایی که درباره رئیس جمهورب آتی مطرح می‌شود، ندارد. عربستان شروط خود را در طرح شورای همکاری خلیج فارس اعلام کرد که حدود یک سال پیش توسط احمد الناصر الصبح، وزیر خارجه کویت به بیروت ابلاغ شد. همچنین عربستان، فرانسه و آمریکا سپتامبر بیانیه مشترکی را صادر کرده و ویژگی‌های رئیس جمهوری را مشخص کردند.

علاوه بر این عربستان همچنان همان موضع خود را درباره مکانیزم تعامل با بحران درخصوص صندوق فرانسه و عربستان برای حمایت از امنیت غذایی و بهداشت و کمک‌ها و چگونگی توزیع آن دارد. سیاست عربستان تنها مخالفت با همکاری نیست بلکه اعتراض به هرگونه نقشی از سوی کشورهای عربی و شورای همکاری خلیج فارس است.

منابع سیاسی اعلام کردند: مسؤولان عربستانی موضع منفی نسبت به نقش قطر در لبنان دارند و با صراحت ناخرسندی خود را از استقبال دوحه از مسؤولان لبنانی و تلاش برای تبلیغ برخی اسامی و مداخله درباره پرونده ترسیم مرزهای دریایی میان لبنان و اسرائیل و تمایل قطر برای ورود به بازار نفت در لبنان اعلام کرده‌اند. این پیام به قطر رسیده است. قطر تأکید دارد که هدف از اقدامات این کشور پر کردن جای عربستان یا تحریک کردن هیچ طرفی نیست.

درحالی که برخی منابع می‌گویند نشست چهارجانبه پاریس درباره لبنان ظرف دو هفته آتی برگزار می‌شود و برخی دیگر می‌گویند که نشست لغو شده است منابع آگاه اعلام کردند، فرانسوی‌ها به حزب الله اطلاع داده‌اند که نامزدی چالشی را برای ریاست جمهوری مطرح نخواهد کرد.

اما درباره درخواست برای جلسه کابینه نجیب میقاتی، نخست وزیر موقت لبنان برای جلب حمایت از برگزاری جلسه کابینه به ویژه از سوی حزب الله تلاش می‌کند. اخیرا میقاتی و حسین الخلیل، معاون سیاسی دبیرکل حزب الله لبنان و علی حسن الخلیل، معاون سیاسی نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان درباره ضرورت بررسی مسائل مهم کشور و برگزاری جلسات دولت دیدار و گفت‌وگو کردند؛ اما به نتیجه‌ای نرسیدند.

انتهای پیام

هشتگ: , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.