stat counter
تاریخ : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 27 April , 2024
  • کد خبر : 460134
  • 28 اردیبهشت 1402 - 12:19
0

نرخ جدید نان اعلام نشود موج تعطیلی ها آغاز می شود

قلم | qalamna.ir :

نمایندگان خبازی های کرمانشاه با انتقاد از شرایط نابسامان و مشکلات عدیده همکاران خود ، افزایش نرخ نان را برای بهبود کیفیت آن ضروری دانستند و عنوان کردند اگر نرخ های جدید اعلام نشود در آینده نزدیک موج تعطیلی نانوایی ها آغاز خواهد شد.

خبرنگار پایگاه طلوع کرمانشاه، موضوع نان همیشه به گرما و داغی تنور آن بوده است، از یک سو خبازی ها معتقدند با شرایط فعلی ادامه فعالیت برای آن ها بسیار سخت است و عملا دخل و خرجشان با هم نمی خواند و نمی توان به بهبود و کیفیت نان با این روند امیدوار بود.

از سوی دیگر هم نارضایتی مردم از کیفیت نان پخت شده در اکثر نانوایی ها روز به روز در حال افزایش است و معتقدند بخشی از نان خریداری شده به دلیل غیرقابل استفاده بودن، دور ریز می شود.

وجود همین تضادها، استاندار کرمانشاه را بر آن داشت تا با نمایندگان اتحادیه نانوایی ها نشستی داشته باشد و حرفهایشان را بشنود تا بلکه بتوان راهی پیدا کرد تا هم مشکلات فعالان این صنف کاهش یابد ‌ و هم راه های بهبود کیفیت نان بررسی شود.

در ۵ سال گذشته نرخ نان تنها ۲ بار تغییر کرده است

نایب رئیس اول اتحادیه نانوایی های کرمانشاه در این جلسه مهمترین دغدغه نانوایی های شهر را نرخ آن اعلام کرد و گفت: در ۵ سال اخیر قیمت نان تنها ۲ بار تغییر کرده است.

فریبرز عزیزی افزود: مهمترین درخواست خبازان کرمانشاه اصلاح قیمت نان و اعلام نرخ های جدید در سریعترین زمان ممکن است.
وی با بیان اینکه اگر نرخ جدید اعلام نشود نانوایی های کرمانشاه به تعطیلی کشیده می شوند، گفت: این اتفاق در آینده ای نزدیک و شاید تا کمتر از ۳ ماه آینده رخ دهد.

نایب رئیس اول اتحادیه نانوایی های کرمانشاه یادآوری کرد: هم اکنون قیمت هر کیلوگرم نان ماشینی ۲۲۰۰ تومان است اما نان خشک با کیلویی ۸ هزار تومان خرید و فروش می شود که در چنین شرایطی انگیزه ای برای همکاران ما نمی ماند.

عزیزی تاکید کرد: این در حالیست اگر شاهد نرخ گذاری جدید و اصلاح قیمت نان باشیم به جرائت می توان گفت ۹۰ درصد مشکلات موجود خصوصا در حوزه کیفیت مرتفع می شود.

وی همچنین به برخی مشکلات سامانه “نانینو” اشاره کرد و گفت: افرادی هستند که با یک کارت چند بار اقدام به خرید نان کرده و سپس آن را تبدیل به نان خشک می کنند و به فروش می رسانند که این باعث جریمه نانوایی ها به دلیل تخلف می شود در حالی که شخصی دیگر برای سودجویی و سود هر کیلوگرم ۴ هزار تومان اقدام به خرید چندباره نان کرده است.

تعداد نانوایی فراتر از نیاز شهری است

این مقام مسئول با اشاره به فعالیت یک هزار و ۵۰ واحد خبازی در کرمانشاه، گفت: این در حالیست که با توجه به میانگین جمعیتی، وجود ۷۰۰ واحد کفایت می کند.

وی همچنین در خصوص ساعات کاری نانوایی ها هم گفت: تقریبا ساعات کاری آن ها را کیسه های آرد تعیین می کند، یک نانوایی ۲۱ کیسه دریافتی دارد و نانوایی دیگر کمتر از ۱۰ عدد، بر همین اساس شاهد تعطیلی زودتر برخی از خبازی ها هستیم.

قیمت نان سنگک باید بین ۳۵۰۰ تا ۴ هزار تومان باشد

دبیر اتحادیه نانوایی های کرمانشاه نیز در این دیدار خواستار اعلام نرخ جدید نان در استان شد و گفت: در حالی که هم اکنون قیمت نان سنگک بین ۱۵۰۰ تا ۲ هزار تومان است این قیمت باید بین ۳۵۰۰ تا ۴ هزار تومان باشد.

یزدان صفری با اشاره به نارضایتی برخی شهروندان از کیفیت نان در کرمانشاه، گفت: اگر می خواهیم کیفیت نان افزایش یابد و به استاندارد قابل قبولی برسد باید نرخ های جدید تعیین و حتما اصلاح قیمت صورت بگیرد.

وی همچنین از شاطران نانوایی ها به عنوان مظلوم ترین اقشار جامعه یاد کرد و گفت: آن ها با وجود اینکه روزانه بیش از ۱۲ ساعت کار می کنند اما در عین حال از کمترین حقوق و دستمزد هم برخوردار هستند.

صفری در خصوص ابزارالات نانوایی ها هم گفت: هر نانوایی حداقل به ۴۵۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان تجهیزات نیاز دارد و در صورت معیوب شدن آن ها حداقل حدود ۷ تا ۸ میلیون تومان هزینه تعمیرات می شود.

دبیر اتحادیه نانوایی های کرمانشاه با تائید وجود برخی تخلفات در نانوایی ها، گفت: قصد دفاع ندارم اما اگر قیمت نان اصلاح شود شاهد کاهش محسوس این تخلفات خواهیم بود.

وی در پایان مدیریت دولتی در بحث نانوایی ها را اشتباه دانست و گفت: مدیریت این کار باید به بخش خصوصی و افرادی سپرده شود که سال هاست در این حوزه فعالیت کرده و با تمام امورات آشنا هستند.

به کارگران نانوا توجه کنیم
کریمی یکی از اعضای هیات مدیره اتحادیه نانوایی های کرمانشاه نیز در این جلسه گفت: زمانی که سبزی کیلویی ۱۵ هزار تومان بود نان سنگک به قیمت هر عدد ۲ هزار تومان به فروش می رفت اما همان سبزی الان به قیمت کیلویی ۶۰ هزار تومان فروخته می شود ولی قیمت نان همان ۲ هزار تومان است.

وی در ادامه خواستار توجه و رسیدگی بیشتر به کارگران نانوایی ها شد و گفت: در این شرایط نامساعد اقتصادی باید بیشتر توجه ما به این افراد باشد.

کریمی با بیان اینکه کارگران نانوایی ها واقعا در مضیقه هستند، گفت: آن ها با حداقل درآمد ممکن از ۵ صبح تا ۸ شب سرکار هستند.
عضو هیات مدیره اتحادیه نانوایی های کرمانشاه نیز مانند همکاران خود خواستار اصلاح فوری قیمت نان شد و گفت: هر زمان نرخ جدید نان اعلام شد شاهد افزایش کیفیت آن هم بودیم و تخلفات نیز کاهش پیدا کرد.

وی در پایان به افزایش قیمت نایلون هم اشاره کرد و گفت: امیدوارم در این خصوص هم چاره ای اندیشیده و قیمت آن به هر عدد ۲ هزار تومان برسد.

نانوایی های سنتی و منصف تشویق می شوند

استاندار کرمانشاه نیز در پایان این دیدار با قدردانی از تلاش ها و زحمات خبازان، گفت: یکی از برنامه هایی که به زودی عملیاتی و اجرایی می شود تشویق نانوایی های سنتی و منصفی است که مردم از آن ها رضایت دارند.

محمدطیب صحرایی با بیان اینکه زندگی مردم با نان گره خورده است، گفت: نانوایی های کرمانشاه باید به گونه ای پخت و با مشتری برخورد کنند که دردی به درد آن ها اضافه نشود.

وی با اشاره به مشکلات مطرح شده از سوی نمایندگان خبازی های کرمانشاه، گفت: این مشکلات تقریبا طی ۵ سال اخیر رفته رفته ایجاد شده است و نباید انتظار داشت ۲ هفته ای مرتفع شود.

صحرایی تصریح کرد: بهترین راهکار برای رفع این مشکلات آن است که یکی یکی به سراغ آن ها رفته و با کمک خود نانوایی ها، اتحادیه مربوطه و دولت، مشکل حل شود.

استاندار کرمانشاه افزود: باید به این نکته هم توجه داشت اگر قرار بر اصلاح قیمت و اعلام نرخ جدید باشد نباید بعد از یک هفته کیفیت نان دوباره کاهش یابد و مانند شرایط فعلی به دست مصرف کننده برسد.

وی با بیان اینکه یکسری مشکلات مربوط به خارج از نانوایی هاست، گفت: اول باید به سراغ آن ها برویم و پس از رفع آن ها به مشکلات داخل نانوایی ها رسیدگی شود.

صحرایی همچنین در خصوص افزایش قیمت نان هم گفت: این موضوع در جلسه اخیر وزارت کشور مورد بحث قرار گرفت و ما هم در استان تابع تصمیمات مقامات بالادستی هستیم و اگر قرار بر افزایش قیمت باشد در کرمانشاه نیز اعمال می شود.

استاندار کرمانشاه ادامه داد: قرار است از ابتدای خرداد یارانه نان افزایش یابد که باید اول صبر کنیم و ببنیم این افزایش تا چه میزان در کاهش مشکلات خبازان تاثیرگذار خواهد بود.

وی در پایان و با بیان اینکه همه در یک کشتی حرکت می کنیم، گفت: اگر در این راه مشکلی پیش آید همه ما گرفتار آن خواهیم شد پس بهتر است همه کمک کنیم تا تعادلی برقرار شود و هم نانوایی های زحمتکش مشکلاتشان کمتر شود و هم نان بهتری پخت و تحویل مردم گردد.

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.