stat counter
تاریخ : جمعه, ۲۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 17 May , 2024
  • کد خبر : 461473
  • 23 خرداد 1402 - 7:24
0

کنعانی: منتظر نتیجه گفتگوها با آمریکا هستیم

کنعانی: منتظر نتیجه گفتگوها با آمریکا هستیم
قلم | qalamna.ir :
گروه سیاسی: سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ، با اشاره به احتمال تبادل زندانی بین ایران و واشنگتن «در آینده نزدیک» گفت «ما منتظر نتیجه‌دهی گفتگوها و مذاکرات دیپلماتیک از طریق واسطه‌ها هستیم».
ناصر کنعانی با بیان این که موضع ما در خصوص برجام و روند مذاکرات هسته‌ای روشن است، گفت: جمهوری اسلامی ایران ضمن اینکه سیاست خنثی سازی تحریم ها را دنبال می‌کند، هیچ‌گاه فرآیند های دیپلماتیک با هدف رفع تحریم ها را ترک نکرده است.
وی افزود: جمهوری اسلامی هیچ‌گاه میز مذاکره را ترک نکرده و همواره آمادگی جدی خود را نشان داده است. سیاست اصولی دولت سیزدهم در خصوص برجام آن است که این موضوع تنها یکی از مسائل دیپلماسی ایران است، نه تمام آن.کنعانی همچنین در ارتباط با روند آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده ایران  و اخبار منتشر شده در این ارتباط گفت:  این موضوع به عنوان یک موضوع مهم در دستور کار ما قرار دارد و پیگیری‌های ما از طرق مختلف در این زمینه ادامه دارد.وی با بیان اینکه این دارایی‌ها عمدتاً بر اثر فشارهای غیرقانونی آمریکا به شرکای تجاری ما بلوکه شده است و ما در این ارتباط به صورت مستقیم با دولت‌های ذیربط که پول‌های ایران در آنها بلوکه شده در تماس هستیم گفت: همچنین برای تاثیرگذاری بر این موضع و اقدام  غیرقانونی آمریکا مذاکرات و گفتگوهایی را نیز انجام می دهیم.وی گفت : پیگیری موضوع « آزاد سازی پول‌های بلوکه شده » مورد اهتمام جدی  ما است.
سخنگوی وزارت امور خارجه  در مورد  روند مذاکرات برای رفع تحریم ها و نقش عمان در این ارتباط و اخبار منتشر شده در ارتباط با آن گفت: مذاکرات مسقط  مخفی نبوده است و همان طور که پیش از این اشاره شد از طریق واسط ها  از جمله تلاش های صورت گرفته از سوی عمان  گفت وگوهایی را انجام دادیم.
وی  در ادامه در مورد اخبار منتشرشده در مورد دیدار های رابرت مالی و نماینده  ایران در سازمان ملل متحد هم گفت : در ارتباط با دیگر  اخبار منتشر شده در مورد ملاقات‌ها، ما به گمانه‌زنی رسانه‌ای خیلی توجه نمی‌کنیم .کنعانی با بیان این که ما در دستگاه دیپلماسی به وظایف دیپلماتیک و محول شده خود عمل و آنها را دنبال می‌کنیم، تصریح کرد: ما هیچ فرصتی را برای تحقق منافع ملی کشورمان از دست نمی‌دهیم و در عین حال خطوط قرمز و رویکرد اصولی جمهوری اسلامی ایران را نیز  رعایت می‌کنیم.وی با اشاره به سطوح مختلف همکاری های ایران و روسیه از جمله  همکاری های دفاعی دو کشور گفت: همکاری دفاعی ما با روسیه  مقدم بر جنگ اوکراین است و کسی نمیتواند در مورد همکاری های دفاعی ایران و روسیه تشکیک کند .
وی افزود: حق هر کشوری است که بر اساس منافع خود و همچنین  قوانین بین‌المللی با دیگر کشورها در زمینه های مختلف  همکاری کند و همانطور که بارها گفتیم ما یک طرف جنگ در  اوکراین نیستیم  و تسلیحاتی به روسیه  به منظور استفاده در جنگ اوکراین ارسال نمی کنیم .
کنعانی در مورد تاکید رهبری مبنی بر انجام توافق با حفظ زیرساخت‌های هسته‌ای گفت: مبنای مذاکرات رفع تحریم همان توافق امضا شده برجام است و دراین‌باره چارچوب جدیدی را نداریم و اخیراً توافق موقت مطرح شده که آن را گمانه زنی رسانه‌ای می‌دانیم و یا برخی طرف‌ها با انگیزه‌های سیاسی خودشان برای برهم زدن مذاکرات مطرح می‌کنند.
کنعانی در مورد روابط با عربستان گفت: خوشبختانه مانعی برای اجرای توافق وجود نداشته و طرفین با اراده‌ای که از خود نشان دادند با جدیت عمل کردند. سفارت و سرکنسولگری ایران در جده به طور رسمی بازگشایی شد. در مورد بازگشایی سفارت عربستان و سرکنسولگری آنها در مشهد هم انجام شده است.
وی بیان کرد: در آینده نزدیک شاهد سفر وزیرخارجه عربستان به تهران خواهیم بود. می‌توانیم بگوییم در شرایط خوبی در روند روابط رسمی میان دو کشور قرار داریم.
 

هشتگ: , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.