stat counter
تاریخ : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Sunday, 28 April , 2024
  • کد خبر : 462206
  • 07 تیر 1402 - 15:53
3

راه اندازی رشته اپیدمیولوژی در مقطع ارشد دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز

راه اندازی رشته اپیدمیولوژی در مقطع ارشد دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز
خوزستان - معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی اهواز از موافقت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاسیس رشته اپیدمیولوژی(همه‌گیرشناسی) در مقطع کارشناسی ارشد برای این دانشگاه خبر داد.
قلم | qalamna.ir :

شهنام عسکرپور معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی اهواز اظهار داشت: با توجه به بررسی‌های انجام شده توسط دبیرخانه شورای آموزش علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصصی و اعضای هیات ممتحنه و ارزشیابی رشته اپیدمیولوژی، با تاسیس این رشته در مقطع کارشناسی ارشد برای دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز موافقت شد.

گفتنی است، پیش از این وزارت بهداشت با پذیرش دانشجو در رشته آموزش هوشبری مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته، دستیار فوق تخصصی مغز و اعصاب کودکان و دانشجو در مقطع دکتری رشته مهندسی بهداشت حرفه‌ای و ایمنی کار در دانشگاه علوم پزشکی اهواز موافقت کرده بود.

این اصطلاح ابتدا به عنوان جایگزین عبارت «علم بررسی همه‌گیری بیماری‌های عفونی» به کار برده شد، ولی امروزه با پیشرفت تمام علوم و از جمله علم پزشکی و کنترل بسیاری از همه‌گیری‌ها، دامنه آن وسعت بیشتری پیدا کرده، به مفهوم «علم بررسی انتشار و علل بیماری‌ها و وقایع مرتبط با سلامتی و کاربرد آن برای حل مشکلات بهداشتی» تلقی می‌گردد.

معنی لغوی اپیدمیولوژی عبارت است از «شناخت آنچه بر مردم می‌گذرد» و اگرچه ممکن است وضعیت بهداشت و پزشکی جامعه بیشتر مدنظر باشد، ولی این رشته با اقتصاد، جامعه‌شناسی، فرهنگ، مذهب و… ارتباط بسیار نزدیکی دارد، چراکه در پزشکی بالینی(به مفهوم مطب‌داری آن) بیشتر خود فرد و بیماری او مدنظر است، اما در همه‌گیرشناسی، بیشتر توجه به گروه و جامعه است و البته همه‌گیرشناسی بالینی به هردو جنبه توجه دارد.

هدف از این رشته تربیت افرادیست که بتوانند در زمینه‌های ارائه مشاوره در تصمیم گیری اجرایی و مدیریت بیمارستانی، مدیریت داده‌های بهداشتی و سلامتی و تحلیل آنها، همکاری در طراحی منشور اجرایی و فعالیت‌های کنترل کیفیت داده‌های بهداشتی، آموزش به سطوح مختلف کارشناسان بخش سلامت ایفای نقش کنند.

دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور دارای هفت معاونت شامل آموزشی، بهداشتی، دانشجویی فرهنگی، پشتیبانی، تحقیقات و فناوری، غذا و دارو و درمان، ۲۱ شبکه بهداشت و درمان، ۱۱ دانشکده، ۳۰ بیمارستان و ۱۶ مرکز آموزش بهورزی است.

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.