stat counter
تاریخ : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 27 April , 2024
  • کد خبر : 462224
  • 06 تیر 1402 - 22:31
0

حدود ۸۶ درصد از ذخایر مربوط به میدان های مشترک نفت و گاز، در استان خوزستان و در حوزه فعالیت شرکت نفت و گاز اروندان قرار دارد

حدود ۸۶ درصد از ذخایر مربوط به میدان های مشترک نفت و گاز، در استان خوزستان و در حوزه فعالیت شرکت نفت و گاز اروندان قرار دارد
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با تاکید بر اینکه محوریت کاری این شرکت در دولت سیزدهم بر مبنای تولید حداکثری نفت و گاز از میادین مشترک بوده است، گفت: در حال حاضر نسبت تولید از میدان های مشترک در مقایسه با میدان های مستقل 3 به 1 است که نشان دهنده پیمایش موفق مسیر توسعه در این حوزه بوده است.
قلم | qalamna.ir :

محسن خجسته مهر معاون وزیر نفت در رویداد گام معکوس بهبود بهره‌وری در عملیات حفاری در مرکز همایش‌های بین‌المللی پژوهشگاه صنعت نفت برگزار شد، گفت: هم اکنون حدود ۸۶ درصد از ذخایر مربوط به میدان های مشترک نفت و گاز، در استان خوزستان و در حوزه فعالیت شرکت نفت و گاز اروندان قرار دارد و رویکرد اصلی فعالیت شرکت ملی نفت ایران بر مبنای تولید حداکثری از این میدان هاست.

وی با بیان اینکه در دولت سیزدهم قراردادهای بخش عمده ای از میدان های مشترک نفتی و گازی در حوزه خشکی تنفیذ شده و یا فرآیند توسعه آن ها وارد فاز عملیاتی شده است، گفت: تنفیذ این حجم از قراردادها در زمانی کمتر از ۲۰ ماه و با شرایط و مقدورات فعلی، رقم بسیار مناسب و قابل دفاعی است.

معاون وزیر نفت از اهمیت عنصر زمان در تصمیم سازی و اجرای فرآیندهای اجرایی در صنعت نفت، به عنوان عنصری راهبردی یاد کرد و افزود: از همان ابتدای دولت سیزدهم، با توجه به این مطلب که فاز ۱۱ میدان مشترک پارس جنوبی، مرزی ترین فاز کشورمان در این حوزه بوده است، تصمیم قطعی بر تولید زودهنگام از این فاز گرفته شد و طی چند روز آینده نیز تولید زودهنگام از این فاز آغاز می شود؛ این تصمیم، به ویژه با توجه به شرایط مربوط به ناترازی گاز و عبور ایمن از زمستان اتخاذ شد و هدف اصلی آن جلوگیری از هدررفت سرمایه های هیدروکربوری در حوزه میادین مشترک بود.

وی از اجرایی شدن طرح توسعه فاز ۱۱، پس از یک وقفه ۲۰ ساله به عنوان برگ برنده شرکت ملی نفت ایران در دولت سیزدهم یاد کرد و گفت: به جای اجرای کامل فرآیند توسعه این فاز که بعضا ۵ تا ۶ سال زمان می برد، مقرر شد تا تولید زودهنگام از آن با حفر چهار حلقه چاه انجام شود و تکمیل ظرفیت تولید روزانه ۵۶ میلیون مترمکعب گاز از این فاز، طی یک بازه زمانی انجام شود تا میزان عدم النفع آن را به حداقل ممکن برساند.

خجسته مهر همچنین از تکمیل طرح شیرین سازی فاز ۲ و ۳ میدان گازی پارس جنوبی و افزایش ۸۰ هزار بشکه ای تولید میعانات گازی، به عنوان یکی از دستاوردهای مهم دیگر دولت سیزدهم در حوزه تولید از میادین مشترک اشاره کرد و گفت: تا پیش از این، در حوزه تولید از لایه نفتی پارس جنوبی نیز اقدام موثری انجام نشده بود؛ این در حالی است که در اردیبهشت ماه امسال رسما عملیات اجرایی توسعه این لایه آغاز شد.

وی در مورد میدان مشترک بلال نیز گفت: فرآیند توسعه این میدان طی ۲۰ ماه گذشته و با تمهیدات شرکت نفت در خصوص حمایت از پیمانکار مربوطه و تامین دکل موردنیاز حفاری، انجام و تولید گاز از این میدان عملیاتی شد.

افزایش تولید فروزان و بهره برداری حداکثری از میادین مشترک تا پایان امسال

معاون وزیر نفت در ادامه از ساخت جکت میدان فرزاد B و افزایش تولید از میدان نفتی فروزان تا پایان امسال خبر داد و اضافه کرد: فرآیند توسعه در دیگر میادین مشترک نفتی نظیر سهراب، یاران شمالی و جنوبی نیز در حال انجام است.

به گفته خجسته مهر، فرآیند توسعه میدان نفتی آزادگان نیز به عنوان بزرگترین میدان مشترک نفتی در بخش خشکی در حال انجام است و بهره برداری از ۴۰ حلقه چاه تولیدی این میدان که با افزایش تعداد دکل های حفاری از ۷ به ۱۲ دکل انجام شده است، از دیگر دستاوردهایی است که شرکت ملی نفت ایران در ۲۰ ماه گذشته بدان نائل شده است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران همچنین ابراز امیدواری کرد که با تمرکز بر برنامه های توسعه ای نفت و گاز، تا پایان امسال شاهد ثبت رکوردهای قابل توجهی در حوزه تولید از میدان های مشترک کشورمان باشیم.

 سرمایه گذاری ۷ میلیارد دلاری در توسعه فاز دوم میدان آزادگان شمالی و جنوبی

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در ادامه با بیان اینکه توسعه فاز دوم میدان آزادگان شمالی و جنوبی نیز به عنوان یکی از اولویت های کاری شرکت ملی نفت ایران در دست انجام است، گفت: در ابتدا این طرح در حضور رییس جمهوری مصوب و مقرر شد تا با حضور جمعی از بانک ها و شرکت های اکتشاف و تولید ایرانی وارد فاز عملیاتی شود.

وی ادامه داد: در شروع کار، برخی حتی انگیزه ای برای ورود به این طرح نداشتند، اما به مرور زمان و پیگیری های شرکت ملی نفت ایران، این طرح مراحل مقدماتی را سپری کرده و به زودی وارد فاز اجرایی می شود.

به گفته خجسته مهر، هم اکنون حدود ۱۸ همت از محل منابع تعریف شده، مسدودی سرمایه در این طرح انجام شده و با امضای قرارداد توسعه فاز دوم میدان آزادگان شمالی و جنوبی در آینده ای نزدیک، به هدف اصلی شرکت ملی نفت ایران که فعال شدن تمام زنجیره تولید در کشور است، نائل می شویم.

فعال شدن دیپلماسی انرژی در کشور و تامین کسری بودجه ۴۸۰ هزار میلیارد تومانی

معاون وزیر نفت به فعال شدن دیپلماسی انرژی در کشور اشاره کرد و گفت: در ابتدای شروع به کار دولت سیزدهم، میزان فروش نفت حدود ۳۰۰ هزار بشکه در روز بود و انتظار می رفت که فروش نفت در دولت مردمی حتی به کمتر از ۳۰۰ هزار بشکه در روز هم برسد.

وی افزود: در آن زمان بین ۸۰ تا ۹۰ میلیون بشکه میعانات گازی نیز داشتیم که به دلیل محدودیت های فروش به صورت ذخیره بر روی آب قرارداشت؛ این در حالی است که رویکرد دولت قبلی در خصوص میعانات گازی در سه سال پایانی دولت، بر مبنای اجاره کشتی های جدید برای ذخیره سازی حداکثری بر روی آب بود که سالانه حدود ۴۵۰ میلیون دلار خسارت به کشور تحمیل می کرد.

خجسته مهر تاکید کرد: در ابتدای شروع به کار، تمرکز اصلی وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران بر صادرات نفت و میعانات بود و با وجود سپری کردن سخت ترین شرایط تحریمی، موفق شدیم که طی مدت کوتاهی میزان صادرات نفت را به دو برابر افزایش داده و تمامی میعانات ذخیره شده بر روی آب را نیز به فروش برسانیم.

وی تحقق این دستاورد بزرگ را در سایه فعال شدن دیپلماسی انرژی در کشور دانست و اضافه کرد: با فروش نفت و فرآورده و وصول مطالبات مربوط به آن موفق شدیم تا کسری بودجه ۴۸۰ هزار میلیارد تومانی که از دولت قبل به دولت سیزدهم منتقل شده بود را جبران کنیم که موفقیت بزرگ و قابل توجهی است.

وی اضافه کرد: مرکز آمار نیز اخیرا از رشد ۷۹ درصدی درآمدهای نفتی در سال ۱۴۰۱در مقایسه با سال قبل از آن خبر داده که می توان از آن به عنوان مصداق اصلی تحقق اقتدار اقتصادی در کشور با کمک صنعت نفت یاد کرد.

افزایش ظرفیت تولید یک میلیون بشکه نفت در ۶ ماه

خجسته مهر از افزایش ظرفیت تولید یک میلیون بشکه ای نفت، به عنوان یکی دیگر از دستاوردهای شرکت ملی نفت ایران در دولت سیزدهم نام برد و افزود: این میزان افزایش با حدود ۵۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری و طی تنها ۶ ماه محقق شده که گام بزرگی در افزایش سهم تولید به شمار می رود.

وی توضیح داد: پیش از برجام، ظرفیت تولید نفت در شرکت ملی نفت ایران بالغ بر ۳ میلیون و ۳۳۸ هزار بشکه در روز بوده است؛ این در حالی است که پس از برجام این رقم حدود یک میلیون بشکه در روز کاهش داشته است.

وی افزود: بخشی از این کاهش تولید، به دلیل شرایط ناشی از عدم امکان فروش نفت و بخشی نیز بر مبنای سیاست های مربوط به کنارگذاشتن تعمیرات اساسی در خطوط انتقال و بخشنامه فروش تجهیزات دوار نو و جلوگیری از خرید تجهیزات جدید و … بوده است.

معاون وزیر نفت تاکید کرد: در ابتدای شروع به کار دولت سیزدهم، میزان ظرفیت تولید در حدود روزانه ۲٫۲ میلیون بشکه بوده است؛ این در حالی است که امروز در کانال تولید ۳٫۱ میلیون بشکه ای نفت هستیم که خود از موفقیت در حوزه صادرات و سیاست های مربوط به نوسازی و افزایش تولید در شرکت ملی نفت ایران حکایت دارد.

خجسته مهر تاکید کرد: دو برابر شدن صادرات نفت و میعانات نیز گواه دیگری بر این مدعاست که افزایش قابل توجه تولید نفت در کشور صورت گرفته است.

به گفته وی، در حال حاضر بحث های مربوط به تعمیرات در صنایع بالادستی نفت، با جدیت تمام و در موازات با مقوله تولید در حال انجام است.

ثبت رکوردهای جدید در تولید نفت و گاز

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در تشریح دیگر دستاوردهای این شرکت گفت: در کمتر از ۲۰ ماه گذشته، رکوردهای قابل توجهی در حوزه تولید در مجموعه شرکت ملی نفت ایران به ثبت رسیده است که از آن جمله می توان به تولید ۷۰۵ میلیون مترمکعب گاز از میدان گازی پارس جنوبی اشاره کرد.

وی همچنین تولید نفت سنتزی(ترکیبی از میعانات گازی و نفت سنگین) را نیز به عنوان یکی دیگر از فرآورده هایی دانست که توانسته است مشتریان خوبی در بازارهای جهانی داشته باشد و مقاصد جدید صادراتی را نیز به خود اختصاص دهد.

۵۰ درصد هزینه های توسعه صنایع بالادستی، مربوط به بخش حفاری است

خجسته مهر در ادامه از حفاری به عنوان بخش مهمی از صنایع بالادستی نفت یاد کرد و گفت: بالا بردن میزان بهره وری در این بخش، یکی از الزامات کاری است.

وی با توضیح اینکه هم اکنون حدود نیمی از هزینه های مربوط به توسعه میادین نفتی و گازی، مربوط به موضوع حفاری است، گفت: از دید مدیریتی، این مقوله به عنوان سهل الوصول ترین روش افزایش تولید به شمار می رود و مشخص است که افزایش بهره وری در آن می تواند مسیر تولید نفت و گاز را به طور کامل متحول کند.

معاون وزیر نفت، شرط عملیاتی شدن یک شیوه و راهکار اجرایی را در اقتصادی بودن و درآمدزایی حداکثری برای صنعت نفت دانست و تاکید کرد: این رویکرد باعث می شود که نگاه به مقوله حفاری حتی مقدم بر بحث های مربوط به ازدیاد برداشت باشد.

وی تاکید کرد: لازم است تا ترسیم افق چشم انداز توسعه در صنعت نفت، بر مبنای فراهم سازی الزامات و مفروضات اولیه باشد و مقوله حفاری از جمله موارد مهمی است که باید به صورت ویژه بدان پرداخته شود.

به گفته خجسته مهر، شرکت ملی نفت ایران با هدف چابک سازی شرکت های زیرمجموعه خود، نسبت به تفویض اختیارات به شرکت ها و افزایش رویه خرید کالای حفاری از یک سال به پنج سال اقدام کرده است.

چالش های صنعت حفاری و حمایت حداکثری نفت از پیمانکاران ایرانی

وی از هزینه بر بودن حفاری به عنوان یکی از چالش های این بخش مهم صنعتی نام برد و افزود: باید به پیمانکاران کمک کرد تا بتوانند فعالیت خود در این بخش را اقتصادی تر بکنند.

وی با تاکید بر ضرورت تقویت و ارتقا بهره وری در بخش حفاری گفت: مقوله نیروی انسانی متخصص، یکی از مهمترین چالش هایی است که در حوزه حفاری وجود دارد و باید با درک اهمیت پرورش نیروی انسانی ماهر در این بخش، این خلا را رفع کنیم.

خجسته مهر اضافه کرد: در صورتی که بتوانیم یک فارغ التحصیل دانشگاهی را بعد از سه سال به یک کمک حفار خوب تبدیل کنیم، می توانیم ادعا کنیم که در مسیر پرورش نیروی انسانی کارآمد به نحو قابل قبولی موثر بوده ایم.

وی تاکید کرد: بازسازی ناوگان فعلی حفاری اهمیت بالایی دارد و برای تحقق اهداف توسعه ای در صنایع بالادستی نفت لازم است تا در زمینه تامین دکل های سبک نیز ورود کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران همچنین از حمایت حداکثری این شرکت از بخش خصوصی خبر داد و گفت: شرکت ملی نفت ایران در محدوده اختیارات و وظایف حداکثری خود، از پیمانکاران داخلی حمایت می کند.

رویداد گام معکوس بهبود بهره‌وری در عملیات حفاری، صبح امروز (۶ تیرماه) در مرکز همایش‌های بین‌المللی پژوهشگاه صنعت نفت برگزار شد.

این رویداد به همت ستاد تحول و افزایش تولید دانش‌بنیان به دو صورت حضوری و مجازی برگزار و طی آن مسائل فناورانه از جمله استفاده بهینه از ابزارها و فناوری‌های نو در کالا، سیالات و افزایش بازده حفاری و متعاقب آن کاهش زمان‌های از دست رفته، افزایش سرعت عملیات حفاری از طریق ارتقای سطح فناورانه از جمله Auto Driller CDS ،CC FST، تکنولوژی‌های به‌روز در طراحی گل حفاری و فناوری‌های به‌روز در طراحی سیمان و افزایه‌های سیمان مطرح شد.

استفاده از شیوه‌های نوین عملیات حفاری و اصلاح برخی روش‌های عملیاتی با توجه به استانداردهای روز دنیا، طراحی و ساخت سیستم تکمیل هوشمند (Intelligent Smart Completion)و طراحی و ساخت مته مناسب برای حفاری سازندهای فوق‌سخت شوریجه و دشتک با در نظر گرفتن شرایط و ویژگی‌های چاه‌های مربوطه از دیگر محورهای این همایش است.

در این رویداد همچنین مسائل فناورانه دیگری از قبیل حفاری لایه‌های توأمان پرفشار و کم‌فشار و طراحی و ساخت سیستم حفاری هوشمند (Smart Drilling)، تطابق فرآیندها و برنامه‌های تعمیراتی فعلی، برنامه کشتن چاه با روش‌های نوین و استانداردهای روز دنیا مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.