stat counter
تاریخ : دوشنبه, ۲۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Monday, 13 May , 2024
  • کد خبر : 464638
  • 06 شهریور 1402 - 15:15
2

پایان بورس امروز ۶ شهریور ۱۴۰۲

پایان بورس امروز ۶ شهریور ۱۴۰۲
قلم | qalamna.ir :
گروه اقتصادی:بررسی روند بورس امروز نشان می‌دهد که شاخص کل در چهارمین روز متوالی نیز بر مدار صعودی خود حرکت می‌کند. همین امر سبب شد تا کانال دو میلیون واحد تا حدودی تثبیت شود و امیدها را بار دیگر برای ادامه صعود زنده کند.

تجارت‌نیوز، پس از صعود شاخص کل در سه روز معاملاتی گذشته، خریداران سهام در ابتدای بازار امروز نیز پررنگ ظاهر شدند و به رشد شاخص‌های بورسی کمک کردند. اما موضوعی که در این میان مطرح است، کاهش تقاضا برای خرید سهام در نیمه دوم بازار است.

همچنین سهم‌های بزرگ که در روزهای گذشته موتور محرک شاخص کل بودند، در روز جاری با رنج منفی روبه‌رو شده و حتی برخی در پایان بورس امروز طرف منفی نوسان رسیدند.این موضوع تا حدودی به اخبار نرخ خوراک برمی‌گردد. چرا که در شب گذشته احمد مهدوی ابهری دبیر انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی نتیجه جلسه مشترک وزیر صمت، اقتصاد و نفت با معاون اول رئیس جمهوری که چهارشنبه هفته گذشته را فرموله شدن قیمت‌گذاری خوراک و گاز صنایع بود.

فرمولی که در ابتدا شاید به سود پتروشیمی‌هایی باشد که قرار بود خوراک را با نرخ هفت هزار تومان بخرند اما این روش به نوعی برگشت به عقب است. چراکه در ۶ ماه گذشته نیز همین روند برای تعیین نرخ خورک اعمال می‌شد.اما موضوعی که باید به آن توجه داشت، بحث پیش‌خور شدن این خبر است. به طوری که تا حد بالایی می‌توان گفت، رشد سه روز گذشته بازار سرمایه ناشی از خبر فرموله شدن نرخ خوراک بوده است.

اما پس از انتشار این خبر در شب گذشته، بازار سهام به دنبال ورود خریداران خرد، ابتدای روز معاملاتی را صعودی آغاز کرد و پس از آن با عرضه پول‌درشت‌ها روبه‌رو شد. به گونه‌ای می‌توان گفت صاحبان رانت بازار که همیشه اخبار را قبل از سهامداران خرد دریافت می‌کنند، مثل همیشه از این موضوع بهره برده و نوسان خود را از سهامداران خرد گرفتند. به طوری که این موضوع سبب شد تا در نیمه دوم بازار برخی نمادهای بورس با رنج منفی روبه‌رو شوند.با این حال باید دید، آیا ورود خریداران خرد تا حدی بوده که روند صعودی شاخص را ادامه دهد؟

معاملات بورس امروز به نحوی رقم خورد که شاخص کل در جهت روز گذشته خود گام برداشت. به طوری که در پایان بورس امروز شاخص کل، با رشد ۳۲ هزار و ۷۴۵ واحدی که معادل ۱٫۶ درصد این شاخص است روبه‌رو شد. بر این اساس شاخص کل در پایان معاملات امروز در سطح دو میلیون و ۸۴ هزار واحدی ایستاد.شاخص هم‌وزن نیز با فرمان شاخص کل حرکت کرد. به این ترتیب نماگر شرکت‌های کوچک و متوسط بازار نیز توانست به ارتفاع خود بیفزاید و با رشد ۰٫۶۸ درصدی به سطح ۷۰۵ هزار و ۱۵۴ واحدی برسد.گفتنی است تابلو بورس اوراق بهادار تهران، حجم معاملات امروز را ۱۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون برگه سهم و ارزش معاملات خرد (سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی) را هفت هزار و ۷۴۱ میلیارد تومان نشان می‌دهد.

ورود و خروج پول حقیقی
بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی در روز جاری حکایت از خروج سرمایه حقیقی‌ها از بازار سهام دارد. شاخص ورود و خروج سرمایه در پایان بورس امروز، خبر از خروج ۲۶ میلیارد تومانی پول از سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی می‌دهد.

بیشترین ارزش معاملات
در جریان معاملات امروز سه سهم خودرو، خگستر و شستا بیشترین ارزش معاملات و سهم‌های شستا، خودرو و دی به ترتیب بیشترین حجم معاملات را ثبت کرده‌اند. همچنین سهم فارس نیز بیشترین ارزش بازار را در اختیار خود گرفت.شپدیس با افزایش هفت درصدی بیشترین بازدهی روز را از آن خود کرد. در مقابل، نطرین نیز با افت ۶٫۹۴ درصدی در جریان بازار امروز بدترین عملکرد را ثبت کرد.

ورود پول هوشمند
بیشترین خالص خرید حقیقی نیز به سهم‌های پارسان، وغدیر و شستا تعلق گرفت. همچنین سهم‌های خگستر، خودرو و شستا نیز در جریان معاملات امروز ورود پول هوشمند داشتند. در سوی دیگر، فیلترهای بورسی نشان می‌دهند که نمادهای خاور، خزامیا و چکاپا خروج پول هوشمند داشتند.لازم به ذکر است بیشترین سرانه خرید حقیقی در سهم‌های ثتران، فلوله و خراسان رقم خورد. همچنین فجر در جریان معاملات امروز بیشترین فشار تقاضا را ثبت کرد. در مقابل، بیشترین فشار عرضه نیز در نماد سفار بود.

هشتگ: , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.