stat counter
تاریخ : یکشنبه, ۲۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Sunday, 12 May , 2024
  • کد خبر : 465020
  • 15 شهریور 1402 - 15:15
5

پیش بینی قیمت طلای جهانی

پیش بینی قیمت طلای جهانی
قلم | qalamna.ir :
گروه اقتصادی: هفته گذشته قیمت انس جهانی طلا به بالاترین سطح خود در یک ماه گذشته و بالای ۱۹۵۰ دلار رسید. رشد ارزش این فلز گرانبها، پس از انتشار اطلاعات ناامیدکننده مربوط به اشتغال آمریکا اتفاق افتاد.
مطالعه بیشتر:

رالی صعودی ۳۹ دلاری انس جهانی طلا در هفته گذشته
تجارت نیوز، در میانه هفته گذشته (سه‌شنبه و چهارشنبه) اخبار ناامید‌کننده‌ای که از ایالات متحده آمریکا مخابره شد، باعث شد تا سرمایه‌گذاران گمانه‌زنی خود را روی احتمال این موضوع که فدرال رزرو نرخ سیاستی خود را در ادامه سال ۲۰۲۳ ثابت نگه دارد، افزایش دهند. این مهم، بازدهی اوراق خزانه‌داری آمریکا را با کاهش جدی مواجه ساخت.

اداره آمار کار آمریکا، روز سه‌شنبه هفته گذشته گزارش داد تعداد فرصت‌های شغلی از سطح ۹٫۵۸ میلیونی در ماه ژوئن به رقم ۸٫۸۲ میلیونی در آخرین روز کاری جولای کاهش یافته است. از سوی دیگر روز چهارشنبه همان هفته، دفتر تحلیل اقتصادی ایالات متحده اعلام کرد که رشد سالانه تولید ناخالص داخلی (GDP) سه ماهه دوم را در برآورد دوم خود از ۲٫۴ درصد ابتدایی، به ۲٫۱ درصد کاهش داده است. همچنین در همان روز، گزارش ماهانه منتشر شده توسط ADP نشان داد که اشتغال در بخش خصوصی در ماه آگوست به ۱۷۷۰۰۰ نفر افزایش یافت که کمتر از انتظار بازار برای افزایش ۱۹۵۰۰۰ نفری بود.

بازده اوراق قرضه ۱۰ ساله آمریکا در نیمه اول هفته گذشته نزدیک به ۳ درصد کاهش یافت و شاخص دلار آمریکا به پایین ترین سطح خود در دو هفته گذشته رسید که نشان از تأثیر منفی آن بر ارزش دلار دارد. در نتیجه، قیمت انس طلای جهانی شتاب صعودی را جمع کرد و برای اولین بار در یک ماه گذشته به بالای ۱۹۴۰ دلار صعود کرد.

دفتر تحلیل اقتصادی ایالات متحده روز پنجشن داد که تورم آمریکا (که با تغییر در شاخص قیمت هزینه‌های مصرف شخصی (PCE) اندازه‌گیری می‌شود)، در فریم سالیانه از ۳ درصد در ژوئن به ۳٫۳ درصد در ماه جولای  افزایش یافت.از سوی دیگر شاخص قیمت سالانه Core PCE، سنجش ترجیحی فدرال رزرو برای تورم، ۴٫۲ درصد در مدت مشابه در مقایسه با افزایش ۴٫۱ درصدی ثبت شده در ژوئن افزایش یافت.

انعطاف طلا در برابر دلار
اگرچه دلار بخش بزرگی از زیان هفتگی خود را در روز پنجشنبه حذف کرد، قیمت طلا نسبتاً ثابت ماند. در روزهای پایانی هفته معاملاتی گذشته، سرمایه‌گذاران بدون تغییر در نرخ‌های کلیدی بانک مرکزی اروپا (ECB) در سپتامبر جریان داد‌وستد‌ها را آغاز کردند؛ این موضوع پس از اینکه «یورو استت» اعلام کرد: شاخص HICP (شاخص هماهنگ اصلی قیمت‌های مصرف‌کننده) همانطور که انتظار می رفت در ماه اوت ۵٫۳ درصد افزایش یافت.

در نتیجه ارزش انس طلا در برابر یورو به شدت افزایش یافت. این موضوع نشان از آن دارد که طلا بخشی از جریان خروجی سرمایه از یورو را به خود اختصاص داده و توانسته است در برابر دلار انعطاف‌پذیر بماند.با این حال آنچه بررسی شد هنوز همه دلیل بی‌انگیزگی فروشندگان طلا در هفته گذشته نیست. داده‌هایی که از اشتغال آمریکا در روز جمعه به بازار مخابره می‌شد کمک زیادی به رشد قیمت انس تا سطوح ۱۹۵۰ دلاری کرد.

ابتدا باید توجه داشت که حقوق و دستمزد غیرکشاورزی در ماه اوت ۱۸۷ هزار واحد افزایش یافت. اگرچه این رقم از انتظار بازار مبنی بر افزایش ۱۷۰ هزار واحدی فراتر رفت، افزایش ۱۸۷ هزار واحدی جولای با ۳۰ هزار کاهش ارتفاع به رقم ۱۵۷ هزار واحدی رسید. علاوه بر این، نرخ بیکاری در میان افزایش ۰٫۲ درصدی نرخ مشارکت نیروی کار به ۳٫۸ درصد افزایش یافت و تورم دستمزد سالانه از ۴٫۴ درصد به ۴٫۳ درصد کاهش یافت.

نگاه سرمایه‌گذاران به داده‌های PMI
در هفته جاری، انس جهانی طلا رالی نزولی ۱۵ دلاری را از محدوده ۱۹۳۹ در آغاز معاملات این هفته تا سطح ۱۹۲۴ دلاری به هنگام تنظیم این گزارش، تجربه کرده است.روز دوشنبه با تعطیلات بازارهای آمریکا به مناسبت روز کارگر، جریان معاملات انس طلای جهانی نیز تب و تاب کمتری داشت. می‌توان گفت پیش بینی قیمت طلای جهانی به داده‌های PMI که روز جاری منتشر می‌شوند، بستگی دارد. تحلیلگران انتظار دارند شاخص PMI سرفصل در ماه آگوست از ۵۲٫۷ در ماه جولای به ۵۲٫۳ کاهش یابد.

اگر این شاخص به زیر سطح ۵۰ واحد نرسد و انقباض غیرمنتظره‌ای را در فعالیت اقتصادی بخش خدمات نشان دهد، تغییر دیدگاه فدرال رزرو دور از انتظار خواهد بود. با این حال، سرمایه‌گذاران می‌توانند به مولفه تورم – شاخص قیمت‌های پرداختی – واکنش نشان دهند. افزایش قابل توجه این شاخص می‌تواند موجب تقویت دلار آمریکا شود، زیرا نشان‌دهنده شتاب در تورم ورودی این بخش است.

پیش بینی قیمت طلای جهانی
از منظر تکنیکال سناریوی نزولی انس جهانی طلا محتمل‌تر است. انس با خارج شدن از کانال صعودی خود، ضمن تشکیل یک الگوی سر و شانه انتظارات نزولی را تقویت کرده است. مسیر احتمالی پیش روی انس جهانی طلا و سطوح حمایت و مقاومت در نمودار قیمت انس در برابر دلار آمریکا ترسیم شده اشت.

هشتگ: , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.