stat counter
تاریخ : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Monday, 29 April , 2024
  • کد خبر : 468273
  • 07 آذر 1402 - 18:25
3

ایران پاسخ  پیام‌های آمریکا را داد

ایران پاسخ  پیام‌های آمریکا را داد
قلم | qalamna.ir :
گروه سیاسی: حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در مصاحبه با شبکه الجزیره در خصوص نقش ایران در ایجاد آتش بس موقت در غزه گفت: در سطح دیپلماسی سران، رئیس جمهور کشورم از آغاز این بحران تلاش جدی را شروع کردند تا از طرق سیاسی و بین المللی مانع کشتار و جنایات صهیونیست‌ها علیه مردم غزه و کرانه باختری شوند. رئیس جمهوری اسلامی ایران در هماهنگی با سران تعدادی از کشورهای اسلامی ابتکارات مهمی را مطرح کردند؛ ایده برگزاری نشست سازمان همکاری‌ اسلامی در سطح سران، برگزاری نشست سران بریکس، تماس‌ها، گفت و گوها و حتی انجام سفرهایی برای متوقف کردن جنایات جنگی در دستور کار رئیس جمهور کشورمان قرار داشت.
پایگاه اطلاع رسانی وزارت خارجه بخش هایی از گفت و گوی امیرعبداللهیان با الجزیره را در ادامه می خوانید: 

  • مایلم به صراحت اعلام کنم که رژیم اسرائیل بدون حمایت کامل آمریکا قادر نبود چنین جنایاتی را برای چندمین بار علیه فلسطین مرتکب شود. مسئولیت آنچه که در ۶ هفته گذشته شاهد بودیم به طور مستقیم متوجه آمریکا و جنایتکاران جنگی رژیم اسرائیل است.
    ما از طریق واسطه‌هایی مطلع شدیم که در ۱۰ روز گذشته دولت آمریکا و کاخ سفید به این جمع‌بندی رسیده‌اند که این گونه ادامه دادن به حمایت از اسرائیل حتی به نفع سیاستمداران آمریکا و کاخ سفید نیست و آمریکا اکنون اراده لازم را برای توقف جنایات جنگی رژیم اسرائیل و رسیدن به یک آتش بس پایدار، ارسال کمک‌های انسان دوستانه، جلوگیری از کوچ اجباری و احترام به حقوق فلسطینیان دارد.
    امیدواریم که این اخباری که به ما منتقل شده است، صحت داشته باشد. طبعاً راستی آزمایی آن اینگونه خواهد بود که آمریکا رژیم اسرائیل را وادار نماید که به استمرار این آتش بس پایبند باشد و این آتش بس موقت تبدیل به یک آتش بس پایدار شود.
    ما پیام‌هایی را در شش هفته گذشته از آمریکا از طریق دیپلماتیک، به طور مشخص از طریق سفارت سوئیس در تهران که حافظ منافع ایالات متحده آمریکاست، دریافت کردیم. آمریکایی‌ها همواره در پیام‌ها تاکید کرده‌اند که به دنبال توسعه دامنه جنگ نیستند.
    البته ما در پاسخ به آنها اعلام کردیم که اگرچه شما می گویید به دنبال توسعه دامنه جنگ نیستید اما با قرار گرفتن در کنار رژیم اسرائیل و ارسال گسترده سلاح و امکانات از همه پایگاه‌های آمریکایی در منطقه به سوی رژیم اسرائیل و تل‌آویو عملا شدت و دامنه جنگ را گسترش داده‌اید.
    طبعا گسترش دامنه جنگ در منطقه در هفته‌های گذشته بخشی از واکنش طبیعی نیروهای مقاومت در منطقه علیه این اقدام یکجانبه و حمایت کامل نظامی آمریکا از حملات اسرائیل و کشتار و قتل عام زنان و کودکان فلسطینی بود.
    ما با صدای بلند همواره در حمایت از فلسطین و مقاومت سخن گفته‌ایم. البته برای موضوع فلسطین راه حل سیاسی و دموکراتیکی را در سازمان ملل متحد به ثبت رسانده‌ایم. بر مبنای آن راهکار سیاسی، حل مسأله فلسطین در جهان کنونی برگزاری یک رفراندوم بین ساکنان اصیل فلسطین شامل یهودیان، مسیحیان و مسلمانان است؛ رفراندومی که زیر نظر سازمان ملل متحد و با مشارکت مالی سایر دولت‌ها انجام شود و یک بار پس از ۷۵ سال تجاوز به سرزمین تاریخی فلسطین، مردم فلسطین شامل یهودیان، مسیحیان و مسلمانان بتوانند سرنوشت خود را تعیین کنند.
    طبعاً هر اقدام رژیم صهیونیستی علیه امنیت جمهوری اسلامی ایران با پاسخی پشیمان کننده مواجه خواهد شد.
    در منطقه گروه‌هایی به نام مقاومت به عنوان یک واقعیت وجود دارند، اما باید به ریشه‌ها پرداخت. حزب الله امروز یک گروه بزرگ و تأثیرگذار مقاومت در لبنان است. اما چه چیزی باعث شد حزب‌الله به وجود بیاید؟ تجاوز رژیم صهیونیستی به اراضی لبنان. لبنانی‌ها تصمیم گرفتند و گروه مقاومتی به نام حزب الله شکل گرفت و این گروه در دفاع از سرزمین و امنیت لبنان و فراتر از آن امنیت منطقه و در مبارزه با صهیونیسم و تروریسم داعش اقدامات گسترده‌ای را انجام داده است که نتیجه آن امنیت بیشتر لبنان و منطقه بود.
    ما از آمریکایی‌ها شنیده‌ایم که به برخی از پایگاه‌های آمریکا در عراق و سوریه توسط این گروه‌ها حملاتی انجام شده و زد و خوردهایی بین آمریکا و این گروه‌ها وجود داشته است. ما هم در این رابطه پیام‌هایی را از آمریکا دریافت کرده‌ایم اما پاسخ ما به پیام‌های آمریکا این بود که ما هیچ گروه نیابتی در منطقه نداریم و این گروه‌ها در قالب منافع کشور خود، امنیت منطقه و دفاع از امت عربی – اسلامی اقدام می‌کنند.
    ما به عنوان جمهوری اسلامی ایران از تشکیل دولت واحد فلسطینی در سراسر سرزمین تاریخی و مادری فلسطینیان به پایتختی قدس شریف حمایت می‌کنیم. راهکار سیاسی ایران مبتنی بر برگزاری رفراندومی بین ساکنان اصیل فلسطین – شامل یهودیان، مسیحیان و مسلمانان – و تعیین سرنوشت از طریق رفراندوم است.
    مایلم به صراحت اعلام کنم: اگر ایالات متحده آمریکا تصور کند می‌تواند برای اداره غزه پسا جنگ به جای مردم فلسطین تصمیم بگیرد، این یک تفکر و تصور کاملاً خطاست. همان طور که آمریکا در سال ۲۰۰۶ و تحولات پس از آن در مورد لبنان تلاش زیادی کرد، در درجه اول برای نابودی و حذف حزب الله در لبنان و سپس برای خلع سلاح حزب‌الله در لبنان، لیکن هیچ یک از این آرزوها به مرحله عمل نرسید و امروز حزب الله یکی از قوی‌ترین نیروهای مقاومت در منطقه است به گونه‌ای که تنها در ۶ هفته گذشته بیش از ۲۸ بار آمریکا و برخی کشورهای غربی به حزب‌الله پیام دادند و گفتند: «لطفاً خویشتن داری کنید و مانع توسعه جنگ علیه رژیم اسرائیل شوید.» پس آینده غزه را مردم فلسطین رقم خواهند زد. آینده فلسطین را مردم فلسطین تعیین خواهند کرد.

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.