stat counter
تاریخ : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Sunday, 28 April , 2024
  • کد خبر : 471481
  • 21 اسفند 1402 - 14:16
1

تماس‌های مصر با حماس و اشغالگران در تلاش برای ازسرگیری مذاکرات در ماه رمضان

تماس‌های مصر با حماس و اشغالگران در تلاش برای ازسرگیری مذاکرات در ماه رمضان

۲ منبع امنیتی مصر گفتند که قاهره روز یکشنبه در تلاش برای از سرگیری مذاکرات آتش‌بس در غزه در ماه رمضان با تعدادی از شخصیت‌های ارشد جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس)، رژیم صهیونیستی و سایر میانجی‌گران تماس برقرار کرد.

قلم | qalamna.ir :

این تماس در حالی است که هنوز طرفین مذاکرات به یک فرمول قابل قبول برای تبادل اسیران و توقف جنگی که از اکتبر ۲۰۲۳ در نوار غزه در جریان است، نرسیده‌اند.

این ۲ منبع به خبرگزاری رویترز تاکید کردند که تماس‌های مصر با حماس و سرویس اطلاعاتی اسرائیل (موساد) روز یکشنبه با مجوز ریاست جمهوری مصر در تلاش برای نزدیک‌تر کردن مواضع مختلف ۲ طرف بدون ارائه جزئیات بیشتر صورت گرفت.

در این رابطه منابع مصری و منابع دیگر در جنبش حماس جزئیات آنچه را می‌توان به عنوان «تحرکات لحظه آخری» برای برقراری آتش‌بس در نوار غزه در اولین ساعات ماه مبارک رمضان دانست، فاش کردند.

یک منبع مصری مطلع از تلاش‌های قاهره در این زمینه به العربی الجدید گفت که سفر غیرمنتظره ویلیام برنز، رئیس سیا به قاهره در شامگاه جمعه و دیدار وی با دیوید بارنیا، رئیس موساد با محوریت احتمال دستیابی به یک آتش‌بس بشردوستانه کوتاه مدت، بین ۲ تا چهار روز بود که طی آن می‌توان راه را برای آغاز مذاکرات در راستای توافق متوقف شده که چارچوب کلی آن در پاریس محقق شد، هموار کرد.

این منبع با اشاره به اینکه فشار آمریکا برای برقراری «آتش بس بشردوستانه سریع» همزمان با آغاز ماه رمضان وجود دارد، گفت که این «در چارچوب تمایل واشنگتن برای تحریک نکردن احساسات مسلمانان در سراسر جهان به ویژه در سایه این است که دولت آمریکا را مشترکا با تل‌آویو مسؤول قتل عام و قحطی در غزه می‌دانند».

منبعی که با العربی الجدید صحبت می‌کرد، تاکید کرد که «در سفر اعلام نشده برنز به قاهره، بحث‌هایی در مورد فرمولی صورت گرفت که می‌تواند استدلال بنیامین نتانیاهو (نخست وزیر اشغالگر) در مورد اصرارش بر لیست اسیران زنده را باطل کند به طوریکه فهرست اولیه‌ای از سوی جنبش حماس ارائه شود که فقط شامل اسامی اسرای تحت کنترل آن است، یا فقط اسامی اسرای اسرائیلی که زنده بودن آنها را تایید می‌کند، ارائه شود، مشروط بر اینکه این تاکید صورت بگیرد که میانجیگران لیست جامع و مفصلی از وضعیت اسرایی که در دست دیگر گروه‌های مقاومت هستند، ارائه خواهند کرد».

در آخرین دور مذاکرات قاهره، جنبش حماس بر دشواری اجرای درخواست اشغالگران تاکید کرد چراکه نتانیاهو اعزام هیئت خود به قاهره را مشروط به تحویل فهرست جامع اسامی تمامی اسرای موجود در غزه کرده بود.

حماس خاطرنشان کرد: باید آتش‌بس برقرار شود تا ارتباط با گروه‌های مسؤول حفاظت و تامین امنیت این اسیران و همچنین ارتباط با جناح‌هایی که اسیر دارند، فراهم شود چراکه در سایه ادامه نبردها این امر غیرممکن است.

این منبع مصری افشاگری‌های منتشر شده در رسانه‌های عبری زبان در ساعات گذشته در مورد تحرک قریب الوقوع به سمت رفح را در بحبوحه احتمال تهاجم به این شهر در ماه رمضان، «فشارهای اعمال شده از سوی دولت اشغالگر بر مقاومت برای موافقت با آزادی اسرا طبق شروط تعیین شده توسط شورای جنگ رژیم صهیونیستی دانست.

همچنین منبعی در حماس به العربی الجدید گفت: «این جنبش با پیشنهاد تهیه فهرست اسرای زنده صهیونیست در نزد خود که سرنوشت آنها مشخص است، مخالف نیست و تماس با گروه‌های مسؤول تامین امنیت آنها قطع نشده است.»

این منبع افزود که این جنبش از تلاش‌ها با هدف آتش‌بس استقبال می‌کند مشروط بر اینکه جدی باشد و منجر به آتش‌بس دائمی، بازگشت آوارگان به مناطق خود در شمال و عقب‌نشینی ارتش اشغالگر از غزه شود.

این منبع تاکید کرد که «توافق کامل بین سطوح سیاسی و نظامی حماس و همچنین بین حماس و بقیه جناح‌ها بر سر این دیدگاه وجود دارد».

وی آنچه در مورد «اختلافات بین یحیی سنوار، رهبر حماس در غزه و دفتر سیاسی این جنبش در خارج در مورد روند مذاکرات» مطرح می‌شود را «تلاش‌های مذبوحانه‌ای» توصیف کرد که از طریق آن نتانیاهو به دنبال بازگرداندن وجهه و موقعیت خود و کاهش فشار داخلی در سایه ادامه کشتار اسرا توسط آتش ارتش اشغالگر در داخل غزه است.

این منبع فاش کرد که حماس «پیش از این در جریان مذاکرات اخیر میانجیگران را از وضعیت برخی اسرای صهیونیست و وضعیت سخت سلامتی آنها آگاه کرده بود. درحالیکه علیرغم تلاش مقاومت برای حفظ جانشان مرگ ناشی از گرسنگی مردم غزه شامل حال آنها نیز می‌شود.

از سوی دیگر، یک رهبر حماس که با العربی الجدید صحبت می‌کرد، اطلاعاتی درباره وضعیت میدانی و ارتباطات بین سطوح رهبری جنبش حماس در داخل غزه را فاش کرد و گفت: «وضعیت مقاومت مستحکم است و شکسته نشده است. کسی که در شرایط سخت قرار دارد، ارتش اشغالگر است که خلاف آن را تبلیغ می‌کند.»

این منبع گفت: علیرغم پرواز ۲۴ ساعته هواپیماهای اطلاعاتی در آسمان نوار غزه و کمک کشورهای اروپایی به دولت اشغالگر با تلاش‌های گسترده اطلاعاتی، گردان‌های القسام توانست امنیت یک نشست عالی فرماندهان میدانی برجسته به رهبری جنبش حماس را در این منطقه برای پیگیری وضعیت میدانی و معیشتی ساکنان نوار غزه تامین کند.

این منبع با تاکید بر اینکه «گفت‌وگو درباره قطع ارتباط بین سنوار و رهبری جنبش در خارج که هر از چند گاهی نقل می‌شود، مبنایی ندارد»، افزود: «تمامی مواضع مقاومتی که اخیراً اعلام شد، پس از هماهنگی کامل بین رهبری در خارج و غزه از یک سو و بین حماس و بقیه جناح‌های مقاومت از سوی دیگر اتخاذ شد.»

در این زمینه، دکتر مخیمر ابوسعده، استاد علوم سیاسی در دانشگاه الازهر غزه، به العربی الجدید گفت: «واضح است که تلاش‌های بی وقفه‌ای از سوی میانجی‌ها، مصر، قطر و … ایالات متحده برای رسیدن به توافق آتش‌بس با ورود به ماه رمضان وجود دارد.»

ابوسعده خاطرنشان کرد: حماس به نوبه خود از طریق بیش از یک مقام ارشد گفته عجله ندارد، زیرا حساب باز کردن روی ماه رمضان به نفع آن است، یعنی کرانه باختری، بیت المقدس و مناطق دیگر در منطقه ملتهب خواهند شد و بنابراین به نظر می‌رسد که آماده هیچ‌گونه امتیازی نیست، «مگر اینکه اسرائیل امتیازات لازم را بدهد».

وی گفت: امیدواریم در ماه رمضان توافق آتش‌بسی صورت گیرد که ۶ هفته طول بکشد و سپس در این مدت مذاکراتی برای رسیدن به آتش‌بس نهایی و همه جانبه انجام شود.

قطر، مصر و ایالات متحده در تلاش هستند تا در ازای آزادی اسیران صهیونیست در مورد توافق آتش‌بس در ماه رمضان مذاکره کنند.

آخرین دور مذاکرات چند روز پیش در غیاب هیئت اسرائیلی در قاهره به پایان رسید.

موساد روز شنبه گفت که تلاش‌ها برای دستیابی به توافق با وجود کاهش امیدها برای دستیابی به آتش‌بس قبل از آغاز ماه رمضان ادامه دارد.

انتهای پیام

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.