stat counter
تاریخ : جمعه, ۶ مهر , ۱۴۰۳ Friday, 27 September , 2024
  • کد خبر : 129745
  • 08 خرداد 1399 - 17:49
1
نخستین بار در فارس ثمردهی درختچه پاپایا در قیروکارزین

ثمردهی درختچه پاپایا در قیروکارزین

ثمردهی درختچه پاپایا در قیروکارزین
درختچه پاپایا در شهرستان قیروکارزین به بار نشست
قلم | qalamna.ir :

همتی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین گفت: برای نخستین بار کاشت آزمایشی پاپایا در قیروکارزین و استان فارس به بار نشسته و میوه آن برداشت می‌شود.

وی افزود: محمد جعفری معلم با ذوق قیروکارزینی اقدام به کاشت پاپایا به صورت بذری و از ارقام پا کوتاه در باغچه خانگی کرده که در حال حاضر ۳۰ درخچه پاپایای مثمر دارد.

همتی با اشاره اینکه کاشت بذور این گیاه در اردیبهشت ماه پارسال انجام شده اظهار داشت: این گیاه درختچه‌ای و چند ساله ممکن است تا ۲۰ سال عمر کند، ولی عمر مفید و اقتصادی آن بیشتر از سه سال نیست و نخستین میوه پاپایا معمولا ۱۲ ماه پس از کاشت بذر به دست می‌آید.

مدیر جهاد کشاورزی قیروکارزین گفت: هر گل از پاپایا حدود پنج ماه پس از گرده افشانی به میوه کامل و رسیده تبدیل می‌شود و در زمان رسیدن، رنگ میوه‌ها از سبز به زرد و گاهی نارنجی تغییر می‌یابد.

همتی با اشاره به اینکه، این درختچه‌ها در فضای آزاد و کنترل نشده قرار دارند، اظهار کرد: کاشت تجاری این محصول در فضای گلخانه‌ای و کنترل شده قطعا با بهره وری بیشتری در تولید میوه پاپایا همراه خواهد شد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین بیان داشت: تنوع بخشی به محصولات قابل کشت در شرایط اقلیمی این شهرستان و ارزیابی شرایط کاشت، داشت و برداشت آن یکی از اهدافی است که در کشت‌های آزمایشی دنبال و به دقت رصد می‌شود.

خربزه درختی یا پاپایا میوه گیاه “کاریکا پاپایا” بوده که رویشگاه آن در آمریکای مرکزی و جنوب مکزیک است، اما در حال حاضر در بسیاری از نقاط جهان نیز رشد کرده، پاپایا حاوی یک آنزیم به نام “papain” است که می‌تواند زنجیره‌های سخت پروتئین موجود در گوشت ماهیچه را تجزیه کند.

هشتگ: , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.