stat counter
تاریخ : جمعه, ۱۳ مهر , ۱۴۰۳ Friday, 4 October , 2024
  • کد خبر : 166954
  • 24 شهریور 1399 - 14:00
1
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب اصفهان:

بخشی از شبکه‌های فاضلاب زیر بازار قیصریه بررسی شد

بخشی از شبکه‌های فاضلاب زیر بازار قیصریه بررسی شد
قلم/اصفهان_مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب اصفهان گفت:بخشی از شبکه‌های فاضلاب زیر بازار قیصریه، نواحی پشت مسجد شیخ لطف الله و مسجد جامع بررسی و آزمایش‌های مربوطه و ویدئومتری در عمق هفت متری انجام شد و مشاهده کردیم که هیچگونه رطوبتی از این شبکه‌ها به پی این آثار تاریخی نمی‌رسد و خطری از این حیث آنها را تهدید نمی‌کند.
قلم | qalamna.ir :

هاشم امینی، با اشاره به اقدامات پیشگیرانه در سال‌های اخیر برای رفع تهدید احتمالی زیرساخت‌های آب و فاضلاب برای میراث فرهنگی اصفهان افزود: مشکل یکی دو نقطه در پشت مسجد امام در میدان نقش جهان که مشکل دفع فاضلاب داشت با همکاری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اصفهان حل شده است.

وی با اشاره به انجام بازدیدهای میدانی از بافت تاریخی و گردشگری این خطه ادامه داد: حذف ۲ شبکه فاضلاب دیگر در اطراف این میدان تاریخی سبب بالا رفتن ضریب امنیت این باقت تاریخی و جلوگیری از آسیب احتمالی به علت نشت آب و فاضلاب شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب اصفهان اضافه کرد: این نهاد آماده است هر زمان و در هر مکانی که شبکه‌های آب و فاضلاب تهدیدی احتمالی برای آثار باستانی و میراث فرهنگی داشته باشد با پذیرش مسئولیت اجتماعی برای حل مشکل وارد عمل شود.

امینی با تاکید بر حفظ آثار تاریخی و ملی خاطرنشان کرد: بخشی از شبکه‌های فاضلاب زیر بازار قیصریه، نواحی پشت مسجد شیخ لطف الله و مسجد جامع بررسی و آزمایش‌های مربوطه و ویدئومتری در عمق هفت متری انجام شد و مشاهده کردیم که هیچگونه رطوبتی از این شبکه‌ها به پی این آثار تاریخی نمی‌رسد و خطری از این حیث آنها را تهدید نمی‌کند.

وی خاطرنشان کرد: برخی شبکه‌های آب که در اطراف بافت فرهنگی و تاریخی اصفهان بویژه میدان نقش جهان احتمال داشت سبب آسیب شود نیز با تفاهمنامه با سازمان میراث فرهنگی اصلاح شد.

گفتنی است، میدان نقش جهان، میدان تاریخی و مرکزی شهر اصفهان، در زمان صفویه حدود ۴۰۰ سال قبل در ابعاد ۵۶۰ در ۱۶۰ متر بنا شد.
معماری و مهندسی این مجموعه تاریخی که زنجیره ای از نیاز های اجتماعی ، اقتصادی و فرهنگی شامل بازار، مسجد، مدرسه و امکانان تفریحی را در خود جای داده، پس از گذشت ۴۰۰ سال نه تنها همچنان کاربردها و نقش خود را حفظ کرده بلکه به کانون جذب گردشگران داخلی و خارجی تبدیل شده و به کاربری های خود افزوده است.
بناهای تاریخی موجود در چهار طرف این میدان شامل عالی قاپو، مسجد شاه (اصفهان)، مسجد شیخ لطف الله و سر در قیصریه است و علاوه بر این بناها، ۲۰۰ حجره دو طبقه در اطراف میدان واقع شده که بیشتر جایگاه عرضه صنایع دستی اصفهان به شمار می‌رود.
در گذشته این میدان جایگاه برگزاری آیین های گوناگون و بازی چوگان بوده که امروزه بصورت یک گردشگاه همگانی و جایگاهی برای برگزاری آیین‌های ملی و مذهبی محسوب می‌‍‌شود.
این میدان در بهمن ماه سال ۱۳۱۳ به شماره ۱۰۲ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد و در اردیبهشت ماه سال ۱۳۵۸ جزو نخستین آثار ایرانی بود که به عنوان میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت جهانی رسید.
چهار اثر تاریخی استان اصفهان از جمله میدان نقش جهان، کاخ موزه چهلستون، باغ فین کاشان و مسجد جامع عتیق (به عنوان اولین مسجد جهان اسلام که به ثبت جهانی رسیده ) در فهرست جهانی یونسکو ( سازمان فرهنگی، علمی و آموزشی ملل متحد ) به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/

هشتگ: , , , , , , , ,
  • منبع :

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.