stat counter
تاریخ : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 25 April , 2024
  • کد خبر : 166747
  • 01 مرداد 1401 - 10:28
10
کارگردان برنامه

فیلم سازان کوتاه، آینده سینمای کشور را شکل می‌دهند

فیلم سازان کوتاه، آینده سینمای کشور را شکل می‌دهند
قلم/اصفهان_کارگردان برنامه "خلوت سپید" گفت: فیلم سازان کوتاه، آینده سینمای کشور را شکل می‌دهند، چراکه این افراد در آینده باعث به وجود آمدن کارگردانانی از نسل کیمیایی می‌شوند.
قلم | qalamna.ir :

مردم هنرمند دیار نصف جهان از دیرباز در اکثر زمینه های فرهنگی و هنری شهره عام و خاص بوده و هستند به طوری که با گذری در کوچه پس کوچه های شهر با افرادی روبرو می‌شوی که وجود سن کم، اقدام به تولید کارهای هنری و تلویزیونی زیادی کردند؛ یکی از این جوانان، احسان طالقانی است که متولد ۱۳۷۲ و دانش آموخته رشته کارشناسی نرم افزار می‌باشد.وی هم اکنون به عنوان مدیر و موسس کانون هنر، رسانه گراف، کارگردانی برنامه “خلوت سپید” را بر عهده دارد.طالقانی این موسسه را در سال ۱۳۹۲، تأسیس کرد و با استفاده از نیروهای جوان و مستعد موفق به تولید بیش از ۳۷۰ اثر شامل کلیپ، فیلم کوتاه، تیزر، مستند، برنامه تلویزیونی، برنامه اینترنتی و رپورتاژ آگهی شد.

این کارگردان جوان علاوه بر تولید بیش از ۶۰ اثر تبلیغاتی، مناسبتی و تیتراژ، بیش از ۱۰ قطعه موسیقیایی در قالب دکلمه تولید و پخش کرد.از دیگر فعالیت های طالقانی می توان به برگزاری جلسات نقد فیلم و نشست های تخصصی در کانون فیلم دانشگاه صدا و سیما، فعالیت به عنوان فیلمساز و تدوینگر در موسسه شهید آوینی اشاره‌کرد. وی هم چنین کارگردانی برنامه “چهلچراغ؛ فرصت عاشقی”، را در سال ۱۳۹۷ بر عهده داشت که روی آنتن سیما رفت.

وی تولید برنامه “خلوت سپید”، را با هدف گفت وگو با هنرمندان سرشناس حوزه تئاتر در سال ۱۳۹۷ آغاز کرد و قصد دارد این مجموعه را در ۴ فصل دیگر نیز ادامه دهد.تهیه این برنامه و اقدامات دیگر طالقانی، بهانه گفت وگو خبرنگار قلم با وی را فراهم کرد که در دو بخش به اطلاع علاقمندان به حوزه تئاتر و سینما می رسانم.در بخش اول مصاحبه، طالقانی به عنوان منتقد در خصوص فضای هنری و سینمایی کشور و اصفهان صحبت می‌کند و در بخش بعدی به ارائه توضیحی در مورد برنامه در دست ساخت خود با عنوان “خلوت سپید” می‌پردازد که خواندن آن خالی از لطف نیست.

 

توجه کارگردانان به گیشه

سید احسان طالقانی، کارگردان جوان اصفهانی  در ابتدا به تمایل بیشتر کارگردانان به تهیه بیشتر فیلم هایی که گیشه دارند اشاره کرد و گفت: به طور مثال در برهه ای از زمان شاهد به وجود آمدن پدیده ای به نام “فیلم فارسی” در کشور بودیم.

وی اظهار‌کرد: به نظر من فیلم فارسی هایی که نسبت به آن ها انتقاد می‌کنیم خیلی بهتر از برخی فیلم های حال حاضر سینما است.

تکلیف فیلم فارسی ها با مخاطب روشن است

طالقانی در توضیح دلیل این طرز فکر، توضیح‌داد: تکلیف فیلم فارسی ها با مخاطب روشن است در حالیکه در فیلم های امروز سینما، خیلی حرف های بزرگ سیاسی و اجتماعی گفته می شود که در درون هیچ محتوایی ندارند و حتی به قدر یک فیلم فارسی هم فرم و قالب را نمی شناسند.

کارگردان جوان اصفهانی افزود: به نظر من کارگردانان در تهیه فیلم به سراغ یک سری خط کشی هایی می رویم، که ذائقه مخاطب به آن سمت و سو برود؛ وگرنه ذاتاً تمایل مخاطب به دیدن فیلم های کلیشه ای نبوده و نیست. فیلم های خارجی و سریال های خوب هم در سینما و تلویزیون پخش نمی‌شود و اگر کسی تمایل به اینجور فیلم ها داشته باشد باید از طریق اینترنت ببینند.

تک بعدی شدن ذائقه مردم

وی با اشاره به تک بعدی شدن ذائقه مردم، گفت: متاسفانه به فیلم های خوب با موضوعات مختلف توجه نمی‌شود در حالیکه همان فیلم به جشنواره های خارجی می‌رود و جایزه می‌گیرد.

به نظر کارگردان خلوت سپید، اشتباه اول در تهیه این فیلم ها را هنرمند انجام می‌دهد و همان اشتباه با استقبال مردم ادامه پیدا می‌کند؛ به طورمثال فیلم مارمولک، مهمان مامان و دایره زنگی، از جمله فیلم هایی است که مورد استقبال مردم قرار گرفت و بعد از آن دیگر فیلم ژانر کمدی به این حد قوی نداشتیم.

طالقانی ادامه داد: در حال حاضر به قدری کیفیت فیلم ها پایین آمده که اگر بخواهم فیلم کمدی خوب مثال بزنم باید در مورد فیلم نهنگ عنبر صحبت کنم.

 

تغییر ذائقه مردم با فیلم های خانگی

وی در خصوص دلیل بهتر دیده شدن فیلم های کمدی در کل دنیا به خبرنگار قلم گفت: ما در کشورهای دیگر شاهد ساخت انواع فیلم ها در ژانرهای کمدی مختلف (کمدی درام، فانتزی، جنایی، ترسناک و درام) هستیم ولی در ایران فقط یک نوع کمدی ساخته می‌شود.

کارگردان برنامه خلوت سپید ادامه‌داد: در حال حاضر و با توجه به شرایط کرونا، مردم دیگر به سمت دیدن فیلم های خانگی پیش رفتند، این موضوع باعث می‌شود، ذائقه مردم تغییر کند.

تبدیل فیلم های عاشقانه به نوستالژی

 طالقانی از عدم توجه کارگردانان به تهیه فیلم های عاشقانه خبر داد و افزود: عاشقانه‌های سینمای ایران کجاست؟ فیلم های عاشقانه به نوستالژی تبدیل شده است.

 وی یادآور شد: فعالیت در کانون هنرو رسانه گراف، بیش از بیش به من اثبات کرد، پتانسیل های خوب برای ساختن فیلم کوتاه در اصفهان وجود دارد که کارگردانان آن نیاز به حامی مالی دارند ولی به آنها توجه نمی‌شود و همه توجه ها به سمت یک تعداد افراد خاص است. من در این موسسه سعی کردم از این فیلم سازان و فیلم نامه نویسان حمایت کنم. ولی واقعیت این است که من در طول یک سال نهایت بتوانم یک فیلم بسازم.

 طالقانی در پایان از مدیران انجمن سینمای جوان، ارشاد درخواست‌کرد: به افرادی که استطاعت مالی ندارند، کمک مالی کنند.

به نظر وی فیلم سازان کوتاه، آینده سینمای کشور را شکل می‌دهند، چراکه این افراد در آینده باعث به وجود آمدن کارگردانانی از نسل کیمیایی می‌شوند؛ اگر به این افراد توجه نشود به تهران و خارج از کشور مهاجرت می‌کنند.

انتهای پیام/

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , ,
  • خبرنگار ناهید حاجی رضازاده

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 5در انتظار بررسی : 5انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.