stat counter
تاریخ : چهارشنبه, ۱۱ مهر , ۱۴۰۳ Wednesday, 2 October , 2024
  • کد خبر : 241222
  • 27 بهمن 1399 - 11:55
3

تاثیر کرونا ویروس بر باروری مردان

تاثیر کرونا ویروس بر باروری مردان
هرمزگان-رویا حیدری،کارشناس سالمندان سلامت خانواده مرکز بهداشت شهرستان بندرعباس در مقاله ای نوشت ؛در 29 دسامبر 2019 ،پزشکان بيمارستاني واقع در شهر ووهان چين متوجه موارد غيرمعمولي از بيماران مبتلا به ذات الريه) پنوموني) شدند. با اين حال، اولين مورد از اين بيماري در تاريخ 9 دسامبر مشاهده شد.
قلم | qalamna.ir :

بررسیهای بعدی نشان داد که منشأ این بیماری از بازار غذاهای دریایی، طیور و حیوانات زنده واقع در شهر ووهان واقع دراستان هوبای درمرکز چین بوده است. پس از آن، شیوع غیرمعمول موارد ذات الریه در تاریخ ۱۰ دسامبر به سازمان بهداشت جهانی گزارش شد. در تاریخ یکم ژانویه ۱۹۱۹، بازار مذکور بسته و تحت آلودگی زدایی قرار گرفت.

بعد از گمانه زنیهای گسترده درباره عامل مسبب این بیماری، سرانجام بخش چینی مرکز کنترل و پیشگیری بیماریCDC  گزارش منتشر شده توسط وال استریت ژورنال را تأیید و در تاریخ ۲ ژانویه ۱۹۱۹ ،عامل این بیماری را یک کروناویروس جدید با نام nCoV-2019 اعلام نمود.

در این نوشتار به  تاثیر این ویروس بر سیستم باروری مردان می‌پردازیم. در برخی مطالعات گزارش شده است که تب بیشتر یا مساویC ˚ ۳۹  برای بیش از سه روز می‌تواند منجر به اختلال در کیفیت اسپرم و حتی آزواسپر می‌ شود. در بین سلول‌های اسپرماتوژنیک، اسپرماتوسیت‌ها و به‌ ویژه اسپرماتیدها به دما حساس هستند.

به‌دلیل ماهیت چرخه اسپرماتوژنیک، اختلال در کیفیت اسپرم ممکن است بعد از یک دوره نهفته و در عرض چند هفته آشکار شود.  با توجه به اینکه یکی از علایم اصلی COVID-19   تب بالا است، منطقی است که فرض کنیم مردان آلوده به کرونا ویروس کاهش باروری را تجربه خواهند کرد.

در حال حاضر، اعتقاد بر این است که کرونا ویروس جدید مشابه ویروس آنفولانزای فصلی بر باروری مردان تأثیر دارد. در چندین مطالعه موردی مردان باروری که تب شدید را تجربه کردند، به مدت ۴۵ روز اسپرم غیرطبیعی داشتند. در مورد دیگر، تعداد اسپرم، تحرک و سلامت ژنتیکی آن برای بیش از دو ماه پس از رفع تب بیمار کاهش یافت.

 از طرف دیگر ثابت شده است که بسیاری از ویروس‌ها روی باروری مردان تأثیر می‌گذارند، مانند مواردی که باعث هپاتیت  B  و اوریون می‌شوند. از آنجایی که SARS و کرونا ویروس از نظر ژنتیکی شبیه به هم هستند و SARS این تأثیر را داشته، در خصوص کرونا هم ممکن است نتایج مشابه وجود داشته باشد. در بیانیه اخیر، محققان نگرانی‌هایی را در مورد پتانسیل کرونا ویروس در ایجاد ارکیت و آسیب به بیضه‌ها و تأثیر بر باروری مردان بیان کرده‌ا‌ند.

استروژن و تستوسترون ممکن است مسئولیت اختلافات مهم در نحوه پاسخگوئی سیستم ایمنی بدن به عفونت های کرونا ویروس باشند. مطالعات انجام شده بر روی موش ها نشان می دهد که مکمل های استروژن، پاسخ های ایمنی عمومی را افزایش می دهد، شاید به این دلیل که سلول های ایمنی گیرنده های استروژن دارند.

مطالعه دیگری که روی موش انجام شده است، اثرات کرو ویروسی که باعث شیوع SARS در سال ۲۰۰۳ شده را بررسی کرده است که جوندگان نر نسبت به ویروس حساس تر هستند. هنگامی که استروژن از اتصال به گیرنده ها در موش های ماده مسدود شد، زنان با سرعت بالاتری بیمار شدند.

به نظر می رسد تستوسترون، هورمون اصلی جنسی مردان، تأثیر مهمی بر سیستم ایمنی بدن دارد. مطالعات نشان می دهد وقتی مردان مبتلا به عفونت هستند، میزان تستوسترون آنها کاهش می یابد. این ممکن است به این دلیل باشد که بدن سعی دارد انرژی را برای انجام اقدامات مانند عضله سازی، اشتهای جنسی و رفتارهای خطرناک منحرف کند. البته تفاوت های رفتاری بین جنس ها وجود دارد.

 استعمال دخانیات در مردان بسیار بیشتر از زنان است، که افراد را در معرض ابتلا به سرطان ریه و همچنین سایر بیماریهای مزمن قرار می دهد. در چین ، ۵۴٪ از مردان بالغ در مقایسه با ۲.۶٪ از زنان چینی سیگار می کشند.

مردان نیز به احتمال زیاد به اندازه خانمها دست خود را شستشو نمی دهند و در صورت ابتلا به بیماری کمتر به دنبال مراقبت زودرس هستند. اگرچه هنوز هیچ مطالعه ای در مورد این موضوع وجود ندارد، اما احتمالاً مردان ماسک صورت را نیز استفاده نخواهند کرد یا از آن به طرز نادرست استفاده می کنند.

حتی قبل از COVID-19، تفاوتهای مهمی در طول عمر بین زنان و مردان وجود داشت. حدود ۵۷٪ از سن ۶۵ سال و بالاتر زن هستند و در سن ۸۵ سالگی، ۶۷٪ زن هستند. طول عمر متوسط در زنان تقریباً ۵ سال بیشتر از مردان در ایالات متحده است و در کل جهان هم طول عمر زنان هم حدود ۷ سال طولانی تراست.

با این که شیوع چاقی و پیری به طور کلی در بین زنان بیشتر است، اما میزان مرگ و میر در بین مردان آلوده به COVID-19 حتی در هنگام تنظیم این عوامل بیشتر است و این بیشتر باعث سردرگمی می شود.

 منابع :

۱-توکلی. احمد، وحدت. کتایون، کشاورز. محسن؛ کرونا ویروس جدید ۲۰۱۹ ( COVID-19 ): بیماری نوظهور در قرن ۲۱ ؛دو ماهنامه طب جنوب؛ سال ۲۲؛ شماره۶؛ ۴۵۰ – ۴۳۲؛ بهمن و اسفند ۹۸.

۲- روزبه. نسیبه، امیریان. اعظم، عبدی. فاطمه؛ کرونا ویروس و ناباروری مردان: نامه به سردبیر؛ مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران؛ دوره ۷۸؛ شماره ۹؛ ۶۳۱ – ۶۳۰؛ آذر ۱۳۹۹.

https://af.sputniknews.com/world/202012316172107-COVID-19–  ۳

https://spoohealth.ir

 https://www.hlife.ir/1399/02/17/why-covid-19-more-severe-men-5

انتهای پیام/

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.