تحلیلگران میگویند این اقدام با هدف عقبنشینی با رقبای چینی مانند بیوایدی انجام شده است که مسیر خودروهای برقی را دارند در حالی که شرکتهای ژاپنی با تمرکز بیشتر بر خودروهای هیبریدی جایگاه خود را از دست دادهاند. چین در سال ۲۰۲۳ از ژاپن به عنوان بزرگترین صادرکننده خودرو در جهان پیشی گرفت.
هوندا در ماه می اعلام کرد که قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ سرمایه گذاری در خودروهای الکتریکی را دوبرابر کند و به ۶۵ میلیارد دلار برساند که بخشی از هدف بلندپروازانه سه سال پیش تعیین شده برای دستیابی به فروش ۱۰۰ درصدی خودروهای برقی تا سال ۲۰۴۰ است.نیسان در ماه مارس اعلام کرد که ۱۶ مدل از ۳۰ مدل جدیدی که قصد دارد طی سه سال آینده عرضه کند، الکتریکی خواهند شد.
غولهای خودروسازی جهان به طور فزایندهای خودروهای الکتریکی و هیبریدی را در اولویت قرار میدهند و با افزایش نگرانیها در مورد تغییرات آبوهوایی، تقاضا برای مدلهای کم آلاینده بیشتر میشود. با این حال، در همان زمان، به دلیل نگرانی مصرفکنندگان در مورد قیمتهای بالا، قابلیت اطمینان، برد و کمبود نقاط شارژ، کاهش سرعت در بازار خودروهای برقی رخ داده است.
هیبریدیهایی که قدرت باتری و موتورهای احتراق داخلی را ترکیب میکنند، در ژاپن بسیار محبوب بودهاند و ۴۰ درصد از فروش را در سال ۲۰۲۲ به خود اختصاص دادهاند. اما تمرکز شرکتهای ژاپنی بر روی خودروهای هیبریدی، آنها را در مسیر آرامی برای برآوردن تمایل فزاینده برای خودروهای الکتریکی قرار داده است.خبرگزاری فرانسه گزارش کرد که تنها ۱.۷ درصد از خودروهای فروخته شده در ژاپن در سال ۲۰۲۲ الکتریکی بودند و این در مقایسه با ۱۵ درصد در اروپای غربی و ۵.۳ درصد در ایالاتمتحده بود.