stat counter
تاریخ : سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 7 May , 2024
  • کد خبر : 109697
  • 30 فروردین 1399 - 12:52
1

“غفلت از ۷۰ درصد ذخائر قطعی” در یکی از اقطاب معدنی کشور!

“غفلت از ۷۰ درصد ذخائر قطعی” در یکی از اقطاب معدنی کشور!

ایسنا/سمنان رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان از این استان به عنوان یکی از استان‌های غنی معدنی کشور نام برد و گفت: در حال حاضر بالغ بر ۷۰ درصد منابع ذخیره قطعی در استان، مورد غفلت قرار گرفته است.

قلم | qalamna.ir :

علی تشنه‌دل در جلسه شورای برنامه ریزی وتوسعه و ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان سمنان اظهار کرد: ‌بالغ بر ۲.۵ میلیارد تُن ذخیره زمین شناسی در پهنه استان وجود دارد که ۶۹۰ تُن آن ذخیره قطعی است و این در حالی است که ارزش‌آفرینی، ایجاد اشتغال و مواد اولیه ای که از بخش معدن تولید می‌شود، می‌تواند به عنوان یکی از مولفه‌های اصلی توسعه صنعتی استان مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بالغ بر ۷۰ درصد منابع ذخیره قطعی در استان، مورد غفلت قرار گرفته است افزود: باید برنامه ای ویژه برای بهره‌برداری بهتر و استفاده از این سرمایه ملی تدوین و اجرایی شود.

رئیس سازمان صمت استان سمنان به توانمندی بالای این استان در بخش معدن اشاره و خاطرنشان کرد:  استان سمنان رتبه پنجم کشوری از لخاظ تعداد معادن و رتبه ۶ کشوری در بحث استخراج از معادن را دارد.

وی با بیان اینکه ۴۰ درصد گچ کشور از معادن این استان استخراج می‌شود ادامه داد: ۶۰ درصد تولید نمک کشور، ۹۵ درصد تولید سلستین و ۹۵ درصد تولید زئولیت کشور در استان سمنان صورت گرفته و این استان رتبه اول کشور در این حوزه به خود اختصاص داده ایم.

وی به دیگر مواد معدنی استان اشاره و تصریح کرد: همچنین این استان با تولید۴۰ درصدی از ظرفیت سولفات سدیم ،حائز رتبه دوم کشور بوده و با ۱۵ درصد ظرفیت تولید زغال در استان رتبه سوم کشور و با ۲۰ درصد ظرفیت تولید کرومیت در استان رتبه سوم کشور را به خود اختصاص داده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان با اشاره به بهره‌برداری از ۴۲ نوع ماده معدنی در این استان پهناور گفت: تاکنون ۶۲۶ فقره پروانه بهره‌برداری برای حدود ۴۲ نوع ماده معدنی با ظرفیت استخراج سالیانه ۲۳ میلیون تُن در استان صادر شده است.

وی به برخی برنامه‌های این سازمان در حوزه معدنی استان پرداخت و اضافه کرد: اهتمام ویژه به اکتشاف دخایر استان و سرمایه‌گذاری مناسب، تقویت و توانمند سازی بخش خصوصی از طریق حمایت مالی بیمه ای و کاهش ریسک سرمایه گذاری در این بخش، هدایت منابع مالی مکفی به سمت اکتشاف،بهره گیری از خدمات کارشناسان زُبده، دانشگاه‌ها و شرکت‌های مشاور و تشکل‌های صنفی بخش اکتشاف، تهیه ۲۰ ورق نقشه ۱.۲۵۰۰۰ زمین شناسی مناطق اولویت دار استان طی ۴ سال، اکتشاف نیمه تفصیلی کمربند ملی متال جنوب استان و تکمیل مطالعات ژئو فیزیک هوایی جهت دخیره یابی پلی‌متال، از برنامه های اکتشافی این سازمان در حوزه اکتشاف معادن است.

رئیس سازمان صمت استان سمنان از نبود زیرساخت به عنوان یکی از دغدغه‌های جدی در بخش معدنی استان نام برد و اظهار کرد: در همین راستا توجه به زیرساخت‌ها ازجمله راه‌سازی و اجرای آسفالت مسیر دسترسی به معادن در پهنه استان و حمایت مالی از معادن یکی از برنامه‌های اصلی این سازمان در سال‌جاری خواهد بود.

 تشنه‌دل از برنامه‌ریزی برای تکمیل اکتشافات معدنی در استان خبر داد و گفت: انجام ‌مطالعات اکتشاف تکمیلی و شناسایی پتانسیل‌های آنومالی‌های کرومیت شرق استان، شناسایی آنومالی‌های پنهان مس در منطقه طرود-چاه شیرین، تکمیل اکتشاف و تعیین میزان ذخایر کویر حاج علیقلی برای مواد معدنی پتاس و منیزیم و انجام مطالعات اکتشاف تکمیلی ذخایر سنگ آهن شرق سمنان تا جنوب دامغان، برخی از اهداف کلی اجرای طرح‌های اولویت دار در این حوزه است.

انتهای پیام

هشتگ: , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.