stat counter
تاریخ : جمعه, ۲۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 10 May , 2024
  • کد خبر : 116849
  • 10 اردیبهشت 1399 - 16:03
0

ایجاد گشت ویژه راهکار مقابله با دلالی و جلوگیری از متضررشدن کشاورزان

ایجاد گشت ویژه راهکار مقابله با دلالی و جلوگیری از متضررشدن کشاورزان

ایسنا/سمنان رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان بر ضرورت مقابله با دلالان محصولات کشاورزی با هدف جلوگیری از متضررشدن کشاورزان تاکید کرد و پیشنهاد داد: در همین راستا و با هدف حمایت از کشاورزان که بیشترین زحمت وهزینه را برای تولید محصولات زراعی و باغی مصروف می‌کنند، گشت ویژه تشکیل شود.

قلم | qalamna.ir :

سیدحسن میرعماد در جلسه کارگروه هماهنگی خرید تضمینی گندم و دانه‌های روغنی استان سمنان اظهار کرد: راه‌اندازی این گشت‌ها علاوه بر حمایت از کشاورزان و جلوگیری از سواستفاده دلالان، به اجرای کمک به سیاست های دولت تدبیر در این بخش کمک می‌کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان  از تحول در تولید دانه روغنی کلزا در این استان پهناور خبر داد و افزود: در طی چهار سال گذشته کل اراضی زیرکشت کلزا در استان سمنان دو هکتار بود که این عدد در سال جاری به یک‌هزار و ۹۸۰ هکتار رسیده است .

این عضو ستاد تنظیم بازار استان با بیان اینکه این محصول بازدهی بسیار خوبی را به دنبال خواهد داشت خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌شود امسال بیش از ۳۰۰۰ تن محصول کلزا از مزارع این استان برداشت شود.

وی از آب به عنوان یکی از مهم‌ترین چالش‌های تولید محصولات زراعی در استان نام برد و بیان کرد: کشت کلزا به‌ عنوان یک محصول کم آب‌بر و مناسب با اقلیم استان سمنان می‌تواند ارزش‌افزوده خوبی نیز به همراه داشته باشد.

وی با بیان اینکه بیش از ۱۹ هزار و ۱۰۰ هکتار از اراضی استان زیر کشت جو هستند به برنامه‌ریزی برای خرید تضمینی این محصول اشاره کرد و افزود: پیش بینی می شود بالغ بر ۶۲ هزار و ۵۸۰ تن جو با قیمت ۲۵۰۰ تومان از کشاورزان به‌صورت تضمینی خریداری شود.‌

میرعماد با اشاره به افت کیفیت گندم در مناطق غربی این استان اضافه کرد: طی سال‌های گذشته به‌دلیل سن زدگی محصول گندم در غرب استان، شاهد افت کیفیت آن بودیم که با اقدامات مناسب انجام شده این مشکل تا میزان بسیار زیادی مرتفع شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با بیان اینکه امسال۲۱ میلیارد تومان تسهیلات برای خرید ادوات کشاورزی اختصاص یافته است. گفت:در طی سال‌های اخیر بیش از ۶۰۰ تراکتور به ناوگان کشاورزی استان اضافه شده است.‌ علاوه بر این تعداد کمباین های استان در چهار سال اخیر به دو برابر افزایش یافته است.‌

وی یادآوری کرد: با اقدامات مناسب بانک کشاورزی در ایجاد خط مکانیزاسیون ، تعداد قابل توجهی از ادوات کشاورزی استان مناسب سازی شده است که امیدواریم این روال تداوم داشته و موجب افزایش ضریب مکانیزاسیون استان گردد.

وی از افزایش ضریب مکانیزاسیون در استان سمنان خبر داد و خاطرنشان کرد: ضریب مکانیزاسیون استان تاکنون ۱.۸۶ اسب بخار بوده که هم اینک این عدد به ۲.۰۱ افزایش یافته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با اشاره به استفاده از ماشین‌آلات کشاورزی در این استان در فصول کاشت و برداشت افزود: در استان سمنان ۷۹ کمباین بومی ، ۲۰۷ کمباین مهاجر و ۵۶ دروگر فعال وجود دارد و برای امسال نیز خرید ۴ کمباین در دستور کار است.

وی بر لزوم تامین سوخت مورد نیاز کشاورزان تاکید و تصریح کرد: شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در تامین سوخت کمباین‌ها و ادوات کشاورزی در زمان برداشت همچون گذشته مساعدت کرده تا با مشکلی مواجه نشویم.

میرعماد همچنین از نیروی انتظامی و پلیس راهور خواست: در زمان برداشت محصول برای حمل و نقل کمباین و انتقال محصولات و تردد تراکتور همچون گذشته مساعدت لازم را داشته باشند.

میرعماد از وجود ۱۹۸ هزار هکتار اراضی قابل کشت در این استان خبر داد و تصریح کرد: این اراضی کشاورزی به سه صورت باغی ، زراعی و آیش مورد استفاده قرار می گیرد.

وی از کاهش محصولات زراعی و افزایش عملکرد به عنوان سیاست سازمان جهاد کشاورزی در استان نام برد و اظهار کرد: ۶۱ هزار هکتار از اراضی قابل کشت استان سمنان به باغات، ۸۸ هزار هکتار به محصولات زارعی اختصاص یافته و ۴۹ هزار هکتار نیز به‌صورت آیش استفاده می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با بیان اینکه۵۰ درصد از کشت محصولات زراعی کشور به گندم اختصاص دارد ادامه داد: از ابتدای سال ۱۳۹۶ ، ۲۲ محصول پایش شده کشاورزی شامل ۱۱ محصول زراعی و ۱۱ محصول باغی در الگوی کشت استان قرار گرفته است.  ضمن آنکه در سال ۹۷ و ۹۸ دو آیتم جدید در حوزه گندم به الگوی کشت استان اضافه شد.

میرعماد گفت: در سال زراعی گذشته بیش از ۱۲۰ هزار تن گندم در اراضی استان تولید شد که بیش از ۸۵ هزار تن آن توسط دولت و به‌صورت تضمینی خریداری شد و خوشبختانه استان سمنان جزو سه استان کشور است که به میزان سال پیش خرید تضمینی داشته است.‌

وی با ابراز خرسندی از وضعیت بارندگی‌ها در سال زراعی جاری گفت: از اول مهر ۹۸ تا نهم اردیبهشت ۹۹ بالغ بر ۱۵۷ میلی متر باران در استان سمنان باریده است که بر اساس الگوهای بلند مدت استان و به نسبت میانگین کشوری بسیار خوب و از نرم بالاتری برخوردار است .

رئیس جهادکشاورزی استان سمنان بر لزوم توجه به آموزش در بخش کشاورزی تاکید و خاطرنشان کرد: از سال گذشته تاکنون بیش از ۱۴ کارگاه آموزشی با موضوعات کاشت ، داشت ، تغذیه و مبارزه با عوامل خسارت زا برای کشاورزان برگزار شده است.

وی از رفع نیازهای کشاورزان به کود شیمایی در این استان خبر داد و گفت: استان سمنان در تامین کود مورد نیاز اراضی کشاورزی استان به نسبت سال گذشته از ۱۵ درصد رشد برخوردار است.‌

میرعماد با بیان اینکه دو درصد از سهم تولید غلات کشور متعلق به استان سمنان است خاطرنشان کرد: از مجموع ۳۱ هزار هکتار اراضی زیر کشت گندم در استان سمنان ، ۲۱ هزار و ۴۴۰ هکتار آبی و یک‌هزار و ۷۵ هکتار دیم هستند.

وی با اشاره به پیش‌بینی خرید تضمینی افزون بر ۹۰ هزار تن گندم در این استان ادامه داد: پیش بینی می شود امسال ۱۱۷ هزار تن گندم در استان تولید شود که ۹۰ هزار تن آن به‌صورت تضمینی خریداری شود.‌
انتهای پیام

هشتگ: , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.