stat counter
تاریخ : پنج شنبه, ۲۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 16 May , 2024
  • کد خبر : 122223
  • 22 اردیبهشت 1399 - 22:35
2

۳ سناریوی یک اقتصاددان برای گذر از شرایط فعلی اقتصادی

۳ سناریوی یک اقتصاددان برای گذر از شرایط فعلی اقتصادی

ایسنا/اصفهان رئیس اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به آثار مثبت رشد بورس در جذب نقدینگی، گفت: رشد بورس موجب جذب نقدینگی میشود و امیدواریم سبب کنترل رشد نقدینگی میشود.

قلم | qalamna.ir :

مسعود گلشیرازی بعد از ظهر امروز (دوشنبه_۲۲ اردیبهشت ماه) در همایش مجازی اتاق بازرگانی اصفهان با موضوع «اقتصاد امروز ایران، کسب وکارها و معمای سرمایه گذاری ۱۳۹۹» با بیان اینکه اقتصاد ایران تحت تاثیر التهابات ناشی از ویروس کرونا است، اظهار کرد: علاوه بر این مناسبات اقتصاد ایران به جهت موضوعات بین المللی، تحریم ها و … تحت تاثیر قرار گرفته است.

وی افزود: بررسی ها نشان می دهد محدودیت های ناشی از تحریم ها در حوزه صادرات و واردات و قرار گرفتن کشور در لیست FATF شرایط تجارت کشور را با محدودیت مواجه کرده و از سوی دیگر پاندمی کرونا شرایطی را ایجاد کرده که تبعات آن بین ۹ تا ۱۵ ماه باقی خواهد ماند.

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان با تاکید بر اینکه پارادایم کرونا زندگی و اقتصاد را تحت تاثیر قرار می دهد، اضافه کرد: در این پرادایم دنیا تغییراتی را در آینده تجربه خواهد کرد که مصداق آن جلساتی از این دست است و که پیش از این حضوری برگزار می شد.

وی با اشاره به اینکه بررسی ها نشان می دهد اقتصاد دنیا و ایران تحت تاثیر مستقیم شرایط کرونا است، تصریح کرد: بحران های ناشی از منابع انسانی، حوزه بازاریابی، تامین زنجیره تولید و تامین مالی چهار بحران ناشی از کرونا است.

گلشیرازی تاکید کرد: فعالان اقتصادی باید بدانند که این تغییرات زودگذر نبوده و طولانی مدت است، بنابراین می توان با تغییر شرایط کسب و کار، بازاریابی، مدیریت منابع انسانی و تامین مالی، از ایجاد مشکل دور شویم.

وی با تاکید بر اینکه در این شرایط بنگاه ها باید اقدامات اصلاحی انجام دهند، افزود: از سوی دیگر دولت باید پکیچ های حمایتی را وارد کند و اگر دولت در نحوه سازوکار و برخورد با کرونا تجدید نظر نکند شاهد پیامدهای مختلفی خواهیم بود.

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان با بیان اینکه طی دو دهه گذشته کشور دو تورم بالای  ۳۰ درصد، رکود تورمی و کاهش فروش نفت در سال ۹۸ را تجربه کرده است، گفت: برای اینکه پاندمی کرونا تا چه زمانی متوقف و کنترل شود، سه سناریو وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه اقتصاد ایران به دلیل کرونا بین ۹ تا ۱۶.۵ درصد تولید ناخالص داخلی خود را از دست می دهد و این عدد در اصفهان بالاتر خواهد بود، اظهار کرد: آنچه پیش بینی می شود با توجه به محدودیت های بسیار صادرات در حوزه فولاد و پتروشمیی، امسال شاهد کاهش صادرات غیرنفتی خواهیم بود، اما اگر تامین مالی درستی برای حمایت از صادرات انجام شود، با صادرات اقلام خرد می توان از این گذار عبور کنیم.

گلشیرازی افزود: اگر برآورد صادرات غیرنفتی کشور حدود ۲۰ میلیارد دلار باشد، مضیقه ارزی کالاهای و اقلام کشور در سال جاری حتمی است، بنابراین باید در صادرات غیرنفتی تلاش کنیم.

وی به رکوردزنی بورس اشاره کرد و گفت: این اتفاق هم امیدوارکننده و هم نگران کننده است، از این جهت نگران کننده چراکه باز دولت در این معرکه حضور دارد و در حالیکه بنگاه های خصوصی بسیاری سال ها در انتظار ورود به بورس بودند، اما اکنون بنگاه های دولتی در بورس حضور یافته اند.

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان به آثار مثبت رشد بورس اشاره کرد و افزود: رشد بورس موجب جذب نقدینگی می شود و امیدواریم سبب کنترل رشد نقدینگی شود.

گلشیرازی با اشاره به اینکه کسری ۳۰ درصدی بودجه امروز ذهن فعالان اقتصادی را به خود معطوف کرده است، تصریح کرد: در این شرایط تامل بر دکترین اقتصادی کشور ضروری است و دولت باید با سیاست گذاری های مناسب موجب عملکرد مناسب بخش خصوصی شود.

انتهای پیام

هشتگ: , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.