stat counter
تاریخ : چهارشنبه, ۲۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 15 May , 2024
  • کد خبر : 122443
  • 23 اردیبهشت 1399 - 11:35
1

آرین‌منش: باید در تعاملات‌مان با دنیا تجدیدنظر کنیم

آرین‌منش: باید در تعاملات‌مان با دنیا تجدیدنظر کنیم

ایسنا/خراسان رضوی یک فعال سیاسی اصول‌گرا گفت: ما باید در سیاست‌های کشور به ویژه سیاست خارجی، نحوه ارتباطات و تعاملات با دنیا تجدیدنظرهایی داشته باشیم چرا که نمی‌توانیم یک کشور منزوی باشیم که ارتباطی با دنیا ندارد.

قلم | qalamna.ir :

جواد آرین‌منش در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص عملکرد دولت دوم روحانی در آستانه سومین سالگرد پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری(۲۹ اردیبهشت ماه) اظهار کرد: ارزیابی عملکرد هر دولتی را باید متناسب با شرایط زمانی و مکانی، ابزارها و امکانات، شرایط داخلی و بین‌المللی سنجید و در مجموع شاخص‌های مختلفی را مدنظر قرار داد تا از دایره انصاف خارج نشد.

وی ادامه داد: یکی از معیارهای مناسب برای ارزیابی میزان موفقیت دولت‌ها به نظر من برنامه‌ای است که هر دولتی در آغاز کار خود ارائه می‌کند، مثلا برنامه‌ای که دولت‌ها برای گرفتن رای اعتماد در مجلس مطرح می‌کنند، می‌تواند یک شاخص برای ارزیابی باشد.

این فعال اصول‌گرا تصریح کرد: در دولت اول آقای روحانی اقداماتی مانند کنترل و کاهش نرخ تورم از حدود ۴۰ درصد به حدود ۱۰ درصد یا میزان توجهی که به عرصه بهداشت و درمان و تسهیلات رایگانی که در این زمینه ارائه می‌شد، از جمله اقدامات موفق دولت اول آقای روحانی به شمار می‌رفت.

آرین‌منش در مورد عملکرد دولت دوازدهم خاطرنشان کرد: در دولت دوم آقای روحانی با وجود اینکه همه دولتمردان به دنبال این بوده‌اند که توفیقاتی به دست بیاورند اما برخی عوامل داخلی و بین‌المللی موانعی بر سر راه دولت بوده‌اند که شاید بتوان آن‌ها را در توجیه ناکامی‌ها مدنظر قرار داد به عنوان مثال خروج آمریکا از برجام و به دنبال آن عدم همکاری‌های اتحادیه اروپا طبیعتا در تضعیف برنامه‌های دولت موثر بوده است، همچنین حوادث غیر مترقبه و حوادث طبیعی مانند سیل و زلزله و اخیرا کرونا نیز در عدم دستیابی دولت به اهداف خود تاثیرگذار بوده است. حذف درآمدهای نفتی از محاسبات نیز خود یکی از این عوامل به شمار می‌آید.

وی افزود: یکی از محورهای اساسی برنامه‌ای که توسط آقای روحانی ارائه شد، کنترل تورم بوده، در آغاز دولت دوم نرخ تورم حدود ۱۰، ۱۲ درصد بوده است و اکنون به بالای ۴۰ درصد رسیده است و این تورم لجام گسیخته در همه زمینه‌ها مشاهده می‌شود.

اقشار مختلف مستاصل شده‌اند

این فعال اصول‌گرا اضافه کرد: اکنون قیمت خودرو، سکه و ارز از مواردی هستند که در این سال‌ها افزایش چشم‌گیری داشته‌اند. این‌ها شاخص‌هایی هستند که نشان‌دهنده کاهش قدرت پول ملی، افزایش تورم و به تبع آن افزایش نارضایتی‌های اجتماعی می‌باشند. اقشار محروم، کارمندان دولت و حقوق‌بگیران واقعا دیگر قادر به ادامه زندگی نیستند و مستاصل شده‌اند و کسی هم فریاد آن‌ها را نمی‌شنود.

آرین‌منش در خصوص عدم تحقق برنامه‌های دولت افزود: نقدینگی از ۵۰۰ هزار میلیارد تومان، چهار برابر افزایش پیدا کرده است و به دو تریلیون تومان رسیده است. مشکلاتی مانند فقر، فساد، تبعیض، اشتغال، رفاه اجتماعی و حقوق زنان از موضوعاتی بوده که آقای روحانی طبق چیزی که خود اعلام کرده بودند، قرار بوده به آن‌ها بپردازد و وضعیت آن‌ها را سامان می‌داد، در مجموع حوزه‌ اقتصاد به طور مشخص نشان‌دهنده ناکامی‌های فزاینده دولت است.

افزایش آسیب‌های اجتماعی

وی در مورد عدم توجه به حوزه‌های اجتماعی گفت: به حوزه‌های اجتماعی مانند فقر، اعتیاد و فساد اصلا پرداخته نمی‌شود یعنی نه رسانه‌ها به آن اعتنا و توجهی دارند و نه از دغدغه‌های اولیه مردم تلقی می‌شود و از کنار آن عبور می‌کنند. آسیب‌های اجتماعی در زمان دولت آقای روحانی به شدت رو به افزایش بوده است.

این فعال اصول‌گرا اضافه کرد: حوزه‌های فرهنگی تقریبا تعطیل هستند یعنی هیچ‌گونه حمایتی از فعالیت‌های فرهنگی و هنری صورت نمی‌گیرد و چون مردم غم معاش دارند، موضوعات فرهنگی کاملا به حاشیه رانده شده است.

آرین‌منش در مورد اقدامات مثبت دولت عنوان کرد: دولت کارهای خوبی نیز انجام داده است که باید به آن‌ها توجه شود به عنوان مثال مساله موسسات مالی و اعتباری و صندوق‌های قرض‌الحسنه که هر کدام ورشکست می‌شدند و صدها نفر معترض را به دنبال داشتند، به هر حال در این دولت به یک صورتی ساماندهی شد و آرامشی برقرار شد، در کنار این رونق بورس در کشور نیز اتفاق خوبی بوده است که طبیعتا دولت هم در این رونق بی‌تاثیر نبوده است.

وی تاکید کرد: اگر بخواهیم در مجموع ارزیابی کنیم و از مردم نظرسنجی شود، می‌توان متوجه شد که میزان نارضایتی‌ها فوق‌العاده در جامعه افزایش پیدا کرده است و بنابراین دولت، دولت موفقی از نگاه مردم ارزیابی نمی‌شود.

دولت‌ها در ناکامی به دنبال فرافکنی هستند

این فعال اصول‌گرا در خصوص بیان بهانه‌هایی از سوی دولتمردان درخصوص ناکامی‌های خود بیان کرد: تقریبا تمام دولت‌ها به طور کلی در ناکامی‌ها و عدم موفقیت‌ها به دنبال فرافکنی و توجیه می‌گردند. اگر قدرتمندترین کشورهای دنیا را هم در نظر بگیریم شرایط به همین صورت است، به عنوان مثال در آمریکا با ریاست جمهوری آقای ترامپ اوضاع داخلی قدری بهم ریخته است و مردم ناراضی هستند بلافاصله آقای ترامپ کشور چین یا سازمان ملل یا سازمان بهداشت جهانی را مقصر می‌داند بنابراین این فرافکنی در همه دولت‌ها وجود دارد و دولت‌ ما هم از این مساله مستثنی نیست.

آرین‌منش اضافه کرد: دولت ما اکنون برای توجیه ناکامی‌ها اگر به چیزی متوسل شود قاعدتا خواهد گفت که به عنوان مثال نفت از اقتصاد کشور حذف شده یا برجام به نوعی مخدوش شده است و آمریکا از آن خارج شده است. این مسائل درست است اما پاسخ این مساله این است که دولت و آقای رییس جمهور این شرایط را می‌دانستند.

وی با تاکید بر اینکه ما نباید همه تخم‌مرغ‌های خودمان را در سبد برجام می‌گذاشتیم، افزود: باید احتمالات و سناریوهای مختلف را در نظر گرفت که اگر یک راه بسته شد راه‌های دیگری باید گشوده شود. اگر اقتصاد ما دچار مشکل شد باز هم تعدادی از کشورها هستند که به دنبال توسعه روابط اقتصادی با ما هستند و باید آن‌ها را جایگزین کنیم.

این فعال سیاسی اصول‌گرا اضافه کرد: در مجموع با همین شرایط کشور است که افراد داوطلب ریاست جمهوری و نمایندگی مجلس یا هر مسوولیت دیگر با اختیارات مشخص قانونی می‌شوند. افراد برنامه ارائه می‌کنند اما کارنامه منطبق با برنامه‌های ارائه شده نیست بنابراین به نظر من برآیند و نتیجه این است که مردم عموما از عملکرد دولتمردان و حاکمیت رضایت ندارند و با مشکلات جدی مواجه هستند.

طبقه متوسط جامعه در ۱۰ سال اخیر فقیرتر شده است

آرین‌منش در مورد وضعیت صحنه سیاسی کشور تصریح کرد: ما با یک نظام دو قطبی و دو جریان اصول‌گرا و صلاح‌طلب مواجه هستیم که معمولا هر هشت سال یکبار دولت‌ها و مجالس بین آنها دست به دست می‌شود، مردم وضع موجود که در اختیار یک جریان سیاسی است نمی‌پذیرند و به امید اینکه اوضاع تغییر کند و جریان رقیب که منتقد دولت است، بیاید و اداره امور را در دست بگیرد و اوضاع بهتر شود اما متاسفانه این دست به دست شدن‌‌ها هیچ‌گاه مردم را به اهداف‌شان نرسانده و به نوعی مردم از دست به دست شدن و اصول‌گرا و اصلاح‌طلب شدن‌ها خسته شده‌اند.

این نماینده پیشین مجلس با تاکید بر اینکه دولت‌ها باید بتوانند به مطالبات مردم در حد معقول پاسخ بدهند، افزود: بدین صورت که فقر مطلق ریشه‌کن شود و طبقه فقیر و پایین به طبقه متوسط ارتقا پیدا کنند، حال آنکه اکنون برعکس می‌شود و طبقه متوسط جامعه در این حدود ۱۰ سال اخیر فقیرتر شده‌اند.

وی افزود: در این ایام ماه مبارک رمضان مشاهده می‌شود که گروه‌های بسیار زیادی بسته‌های حمایتی تهیه می‌کنند که این کار بسیار خوبی است اما از یک طرف دیگر و با نگاهی دیگر اینکه میلیون‌ها نفر در این کشور فقیر هستند و محتاج دریافت این بسته‌ها هستند مساله مطلوبی نیست و این شاخصی برای گسترش فقر در جامعه است.

این فعال سیاسی اصول گرا خاطرنشان کرد: با توجه به عدم موفقیت جریان اعتدال و اصلاحات که با هم مشترکا دولت را در دست داشتند و عدم رضایت مردم از آن‌ها طبیعتا پیش‌بینی می‌شود که دولت آینده یک دولت اصول‌گرا خواهد بود. اگر آن دولت اصول‌گرا با همین فرمان و با همین شعارهای توخالی و بلندپروازانه و دست‌نیافتنی وارد میدان شود به نتیجه‌ای نمی‌رسد کما اینکه تا کنون معمولا به همین صورت بوده است چنان‌که هر کدام از کاندیداها وارد صحنه انتخابات می‌شوند یک سیاه‌نمایی نسبت به گذشته ارائه می‌کنند که وضعیت گذشته تیره و تار است و ما می‌خواهیم آن را گلستان کنیم و مردمی که امیدوار هستند به این جریان رای می‌دهند و هر سال می‌بینند که وضعیت آن‌ها نسبت به گذشته بدتر شده است.

اگر دولت تلاش کند مردم امیدوار می‌شوند

آرین‌منش اضافه کرد: ما اگر نظام حزبی که در دنیا رایج است، داشته باشیم جریان‌هایی که می‌خواهند برای آینده اداره امور را در دست بگیرند، مطالعه می‌کنند و برنامه تدوین می‌کنند و واقعیت‌های جامعه را به مردم بیان و متناسب با آن‌ها عمل می‌کنند. مردم هم زمانی که ببینند یک دولتی واقعا تلاش می‌کند قدرشناسی می‌کنند و امیدوار می‌شوند.

وی عنوان کرد: کاهش نرخ مشارکت در انتخابات گذشته مجلس یک فاجعه بود که از کنار آن گذشتیم و هیج کس هم به آن نپرداخت، هیچ مجموعه علمی و دانشگاهی هم علل و عوامل آن را مورد کنکاش و بررسی قرار نداد در حالی که حتما باید به عنوان یک مساله مورد مطالعه قرار بگیرد و علل و عوامل آن شناسایی شود و در جهت رفع آن‌ها یعنی بالا بردن ضریب اعتماد مردم به حاکمیت تلاش شود.

قهر مردم با صندوق‌های رای باعث سست شدن پایه‌های نظام می‌شود

این فعال اصول‌گرا تاکید کرد: بزرگ‌ترین سرمایه نظام جمهوری اسلامی مردم هستند بدین صورت که اساس بر سه رکن اسلام، جمهوریت و مردم بنا شده است، اگر حضور مردم در صحنه‌های مختلف از جنگ گرفته تا راهپیمایی‌ها نبود، نظام جمهوری‌ اسلامی معنا نداشت. اگر اعتماد مردم از حاکمیت سلب شود و مردم با صندوق‌های اخذ رای قهر کنند در واقع پایه‌های نظام سست شده است و بنابراین باید در این زمینه‌ها فکر کرد و تمهیدات لازم را اندیشید.

آرین‌منش در مورد راهکارهای آینده سیاسی کشور بیان کرد: در سیاست‌های کشور به ویژه سیاست خارجی، نحوه ارتباطات و تعاملات با دنیا باید تجدیدنظرهایی داشته باشیم چرا که ما نمی‌توانیم یک کشور منزوی باشیم که ارتباطی با دنیا ندارد. اقتصاد، سیاست و فرهنگ جهان در هم تنیده شده است و این ماجرای فراگیر شدن کرونا نشان می‌دهد که دنیا به صورت یک دهکده کوچک است و ارتباطات چنان گسترده شده است که همه با هم مشترک‌المنافع هستند حال ما در چنین شرایطی چگونه می‌توانیم بگوییم که به همسایه‌های خود کاری نداریم، با عربستان نمی‌خواهیم ارتباط داشته باشیم و با اروپایی‌ها کاری نداریم، برجام کاغذ پاره‌ای بیش نیست و تحریم‌ها هم اثری ندارد؟ این‌ها واقعیت‌های جامعه نیست.

وی افزود: ما باید واقعیت‌ها را شناسایی کنیم وچنان که همه کشورها به دنبال منافع خود هستند باید ببینیم که چگونه می‌توانیم منافع خودمان را تامین کنیم و ضریب رضایتمندی مردم را افزایش دهیم.

این فعال سیاسی اصول گرا خاطرنشان کرد: ما در این کشور صدها دانشگاه، دانشمند برجسته، اقتصاددان، جامعه‌شناس و بسیاری از اندیشمندان دیگر داریم که می‌توانند به حاکمیت کمک کنند اما منزوی هستند و از آن‌ها و به عبارتی از ظرفیت دانشگاه‌ها برای رفع چالش‌ها و افزایش رضایت‌مندی مردم استفاده مناسب صورت نمی‌گیرد.

انتهای پیام

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.