stat counter
تاریخ : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Monday, 29 April , 2024
  • کد خبر : 122639
  • 23 اردیبهشت 1399 - 14:35
2

خلاصه مهمترین اخبار مجلس در روز ۲۳ اردیبهشت ماه

خلاصه مهمترین اخبار مجلس در روز ۲۳ اردیبهشت ماه

اصلاح لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان برای تامین نظر شورای نگهبان/ قرائت گزارش نهایی تحقیق و تفحص از سیاست دولت‌ها در مبارزه با قاچاق کالا و ارز/ اصلاح طرح تقلیل مجازات حبس تعزیری/ شروط مجلس برای استفاده محیط‌بانان و جنگلبانان از سلاح و …از جمله مهمترین اخبار امروز (سه شنبه) بیست و سوم اردیبهشت ماه ۱۳۹۹ مجلس شورای اسلامی هستند که می‌توانید مشروح آن را در لینک‌های زیر بخوانید.

قلم | qalamna.ir :

جلسه علنی مجلس به ریاست مسعود پزشکیان  برگزار شد و استماع گزارش سرپرست مرکز پژوهش‌ها درباره جهش تولید، چارچوب مفهومی و نظری الگوی راهبردی حمایت از تولید در ایران، ادامه رسیدگی کمیسیون اقتصادی درباره لایحه توسعه محدوده منطقه آزاد تجاری- صنعتی انزلی، بررسی طرح تقلیل مجازات حبس تعزیزی و بررسی طرح مستثنی شدن بانک رفاه کارگران از سقف مجاز تملک سهام بانک های تجاری غیر دولتی و … دردستور کار مجلس قرار گرفت.

در این جلسه مسعود پزشکیان، نایب رییس مجلس ضمن تسلیت شهادت جمعی از دریادلان نیروی دریایی ارتش گفت که قدر ما مسلمانان این نیست که در کشورمان قاچاق، رشوه و رانت وجود داشته باشد.

همچنین سرپرست مرکز پژوهش‌های مجلس در جریان ارائه‌ گزارش درباره جهش تولید و چارچوب‌های مفهومی و نظری آن رونق تولید در کشور را منوط به ثبات اقتصاد کلان دانست.

محمد قاسمی با تاکید بر ضرورت ثبات و پیش‌بینی پذیری بقیه بازارها یادآور شد: تا ثبات اقتصاد کلان در کشور وجود نداشته باشد تولید در این کشور رونق نمی‌گیرد و ثبات و روابط بین‌المللی نباشد تولید شکل نمی‌گیرد. ما همچنین دائما بابت خرید فناوری، سرمایه‌های کشور را می‌دهیم اما نتوانستیم دانشگاه و صنعت را به‌هم متصل کنیم.

ناطقین امروز مجلس

گلمرادی: مجلس یازدهم فکر نکند با گفتمان فعلی‌اش مسائل را حل می‌کند

خجسته: تبعات ویروس کرونا در قبال ویروس سوء مدیریت اقتصادی ناچیز است

سعیدی: آغاز به کار مجلس دهم همراه با ظالمانه‌ترین تهدیدها بود

توصیه یک نماینده نسبت به سرمایه گذاری در بورس

***

نمایندگان در جریان بررسی طرح مستثنی شدن بانک رفاه کارگران از سقف مجاز تملک سهام بانک‌های تجاری غیردولتی  برای تامین نظر شورای نگهبان این طرح را اصلاح و در مصوبه‌ای حداکثر سقف سازمان تامین اجتماعی در بانک رفاه را ۳۳ درصد تعیین کردند.

همچنین به منظور تامین نظر شورای نگهبان موادی از طرح تقلیل مجازات حبس تعزیری اصلاح و موادی از آن حذف شد.

نمایندگان ماده ۴۵۸ لایحه تجارت را هم بررسی کرده و  شرایط ثبت نام فرد حقوقی یا حقیقی در دفتر ثبت تجاری را تعیین کردند.

در جریان جلسه علنی امروز مجلس مواد ۴۵۷ و ۴۵۹ و ۴۶۰ و ۴۶۱و ۴۶۲ و ۴۶۳ و ۴۶۴ و ۴۶۵ لایحه تجارت بررسی شد و نمایندگان  شرایط حذف نام تاجر از دفتر ثبت نام تجارتی را تعیین کردند.

در ادامه جلسه علنی، نمایندگان  لایحه توسعه محدود منطقه آزاد تجاری – صنعتی انزلی را بررسی کرده و به دولت اجازه دادند حداکثر به میزان دو هزار هکتار محدوده تجاری – صنعتی انزلی را توسعه دهد.

دو فوریت طرح مقابله با اقدامات خصمانه رژیم جعلی و نامشروع صهیونیستی علیه صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی نیز با اکثریت آرا نمایندگان رای آورد.

در جریان بررسی لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان، ماده ۱۷ این لایحه را برای تامین نظر شورای نگهبان اصلاح شدکه بر اساس آن، هر کسی از وقوع جرم یا شروع به آن یا خطر شدید و قریب‌الوقوع علیه طفل یا نوجوانی مطلع بوده یا شاهد وقوع آن باشد و با وجود توانایی اعلام و گزارش به مقامات یا مراجع صلاحیت دار و کمک طلبیدن از آنها از این امر خودداری کند یا در صورت عدم دسترسی به این مقامات و مراجع و یا عدم تأثیر دخالت آنها در رفع تجاوز و خطر، از اقدامات فوری و متناسب برای جلوگیری از وقوع خطر و یا تشدید نتیجه آن امتناع کند، مشروط بر اینکه با این اقدام، خطری مشابه یا شدیدتر و یا خطر کمتر و قابل‌توجهی متوجه خود او یا دیگران نشود، به یکی از مجازات‪‌‬های درجه شش قانون مجازات اسلامی محکوم می‪‌‬شود.

در جریان جلسه علنی امروز، نمایندگان گزارش نهایی تحقیق و تفحص از بررسی سیاست‌های دولت‌ها در مقابله با قاچاق کالا و ارز و دلایل ناکارآمدی آن در دولت‌های مختلف را بررسی کردند.

نماینده مردم شاهین‌شهر در اخطاری با استناد به ماده ۲۱۲ آیین‌نامه داخلی مجلس با اشاره به عدم انطباق گزارش قرائت شده در مجلس با متن منتشر شده در رابطه با اقدامات دولت‌ها برای مبارزه با قاچاق کالا و ارز تاکید کرد که بخش‌هایی از این گزارش حذف شده که باید به آن رسیدگی شود.

در ادامه نمایندگان با ارجاع گزارش اقدامات انجام شده از سوی دولت‌ها برای مبارزه با قاچاق کالا و ارز و دلایل ناکارآمدی آن در دولت‌های مختلف به قوه قضاییه موافقت کردند.

تذکرات شفاهی امروز نمایندگان مجلس

بختیار: باید اطلاع رسانی دقیقی درباره سانحه ناوچه کنارک صورت گیرد

سلیمی: وعده‌های داده شد به کادر بهداشت و درمان در اوج کرونا عملی شود

نماینده کرمان: دولت به وضعیت کارگران معدن توجه کند

لاریجانی در پاسخ به بیرانوندی: در مورد همسان سازی حقوق بازنشستگان قانون داریم

رحیمی: دلایل حادثه ناوچه کنارک بیان ‌شود/ سوال کنندگان از ظریف غایب کمیسیون بودند

تاکید حاجی دلیگانی بر ضرورت توسعه زیرساخت‌های الکترونیکی بورس

بادامچی: ادامه بیکاری ناشی از شیوع کرونا زندگی را برای کارگران روزمزد مشکل کرده است

***

نمایندگان همچنین ایرادات شورای نگهبان در لایحه حمایت قضایی و بیمه‌ای از ماموران یگان حفاظت محیط زیست را رفع و شروطی را برای استفاده محیط بانان و جنگلبانان از سلاح تعیین کردند.

در جریان جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی سخنگوی کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی گزارش این کمیسیون در خصوص درآمدزایی و خصوصی سازی باشگاه های ورزشی را قرائت کرد.

۲۶۵ نفر از نمایندگان هم در بیانیه‌ای از حسینعلی امیری معاون پارلمانی رییس جمهور به خاطر تعامل سازنده، ضابطه‌مند و بی شائبه وی و همکارانشان را در جهت ایجاد تفاهم و همکاری بین دولت و مجلس تقدیر و تشکر کردند.

در پایان نیز علی اصغر یوسف نژاد، عضو هیات رییسه مجلس تذکرات کتبی نمایندگان به مسئولین اجرایی کشور را قرائت کرد.

انتهای پیام

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.