stat counter
تاریخ : پنج شنبه, ۲۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 16 May , 2024
  • کد خبر : 126464
  • 31 اردیبهشت 1399 - 16:37
1

در ایام قرنطینه چه کتابی بخوانیم؟

در ایام قرنطینه چه کتابی بخوانیم؟

انتخاب کردن، به‌ویژه وقتی گزینه­‌های زیادی پیش روی ماست، همیشه امری چالش‌برانگیز بوده است. به‌واسطه شیوع ویروس کرونا، شرایط به وجود آمده ایجاب می‌­کند زمان بیشتری را در منزل سپری کنیم و یکی از کارهایی که در ایام قرنطینه به استفاده مناسب از وقت ما کمک می­‌کند مطالعه کتاب است. حال سوال این است که در این روزها چه کتابی بخوانیم که بیشترین فایده را برای ما داشته باشد و چگونه از بین گزینه­‌های متعدد کتاب مناسب را انتخاب کنیم.

قلم | qalamna.ir :

بنابر اعلام کتابیار، هر سال در ایران کتاب­های زیادی تألیف یا ترجمه و چاپ می‌شود. این عدد در سال ۱۳۹۷ چیزی حدود ۷۰ هزار کتاب بوده در سال ۱۳۹۸ چیزی حدود ۱۰۰ هزار کتاب در کشور منتشر شده است. این کتاب­ها با موضوعات گوناگونی از قبیل درسی، کمک‌آموزشی، رمان و داستان، تاریخی، دانشگاهی، آموزش بورس، روانشناسی موفقیت، پزشکی و … منتشر می‌شوند. تنوع و تعداد بالای کتاب‌هایی که هرساله روانه بازار می‌شوند انتخاب کتاب مناسب برای مطالعه را به امری دشوار تبدیل کرده است. به علت شیوع ویروس کرونا حتی تهیه کتاب توسط مشتریان هم با چالش­های مختلفی رو­به­‌رو شده است و احتمالاً بخشی از خرید حضوری مردم از کتاب‌فروشی‌ها جای خود را به خرید اینترنتی و یا خرید و مطالعه کتاب از نرم­افزارهای کتاب الکترونیک داده است.

اگر شما هم فقط برای موارد ضروری از منزل خارج می­‌شوید و تصمیم گرفته­‌اید که از وقت خود استفاده بهتری نسبت به گشت‌­و­گذار در فضای مجازی و تماشای تلویزیون بکنید، پیشنهاد ما به شما مطالعه کتاب است. سرانه مطالعه در ایران چیزی حدود ۱۳ دقیقه است. پس احتمال اینکه شما هم مانند من چند وقتی سراغ کتاب­خواندن نرفته باشید وجود دارد. حالا تصمیم گرفته­‌اید کتاب بخوانید و مدتی است کتاب نخواند­­ه‌­اید، چه کتابی بخرید؟ این سوال می­‌تواند غلط باشد. بسیاری از ما کتاب­هایی داریم که به خاطر توصیه دیگران و یا تحقیق خودمان آن را خریداری کرده و بعد از مدت­ها هنوز آن را بازهم نکرده­‌ایم.

توصیه اول ما این است که سراغ این کتاب­ها بروید زیرا فرآیند انتخاب و خرید برای آن‌ها طی شده است. حتماً دلیلی داشتید که این کتاب را خریداری کردید، از بین کتاب­هایی که نخواندید کتابی را که بیشتر با نیازهای فعلی شما همخوانی دارد انتخاب و مطالعه کنید. ممکن است این سوال مطرح شود که اگر همه کتاب­هایی که دارم را خوانده باشم چه؟ این بار حتی کار راحت از قبل است، می­‌توانید یکی از کتاب­‌هایی که موردعلاقه‌تان بوده و از خواندش لذت بردید و یا مطالب جالبی از آن آموختید را دوباره بخوانید. این کار ارزشی که از آن کتاب دریافت کرده‌­اید را بازیابی و عمق اثر آن را در شما بیشتر می­‌کند. بسیاری از کسانی که برای بار چندم کتابی را می­‌خوانند این نکته را ذکر می­‌کنند که بعضی از بخش‌­های کتاب را بهتر درک می‌­کنند و برخی از جزئیاتی را که دربار اول مطالعه از دیدشان پنهان بوده کشف می­‌کنند.

این امکان وجود دارد که کتابی در حوزه‌­ای که الآن می­‌خواهید بخوانید ندارید و یا دوست دارید که کتابی جدید بخرید و بخوانید. اول باید مشخص کنید که هدف شما از خواندن این کتاب چیست. ممکن است یک نفر به دنبال حس خوب حاصل از مطالعه یک رمان کلاسیک باشد و دیگری به دنبال هیجان یک رمان جنایی و یا فردی به‌تازگی کد بورسی خود را دریافت کرده و می‌خواهد از طریق مطالعه کتاب دانش خود را درزمینهٔ سرمایه‌­گذاری در بازار بورس افزایش دهد، شخص دیگری زمان پیش رو را مناسب دیده و می‌خواهد بر روی شخصیت و عادات خود کار کند و آن‌ها را با استفاده از رهنمودهای یک کتاب خوب بهبود دهد. هدف شما کاملاً به شما و شرایطی که اکنون دارید بستگی دارد. هنگامی‌ که هدف خود را مشخص کردید می‌­توانید با پرس­و­جو از اطرافیانی که اطلاعات خوبی در مورد کتاب­ها دارند و یا جستجو در اینترنت گزینه‌­ای متناسب باهدف خود پیدا کنید.

فرض کنید کوشا فردی است که از صبح تا شب مشغول کار است و علی­رغم تلاش‌­هایش دستاورد چندانی ندارد. او اکنون زمان بیشتری را در خانه سپری می‌­کند و تصمیم گرفته برای بهبود وضعیت خود کتابی تهیه و مطالعه کند. برای او مهم‌ترین چیز این است که بتواند به کارهای خود سر و سامان بدهد و می‌­خواهد در این زمینه یک کتاب مناسب پیدا کند. او از دوست خود ناصر که فردی کتاب‌خوان است کمک می­‌خواهد و ناصر به کوشا کتاب اصل گرایی را پیشنهاد می‌دهد؛ کتابی که دقیقاً باهدف کمک به افرادی همچون کوشا که ساعات زیادی کار می­‌کنند ولی نتیجه دلخواه خود را نمی­‌گیرند تألیف شده. کوشا تصمیم به خرید کتاب از طریق سایت­های فروش کتاب می­‌گیرد. او در جستجوی خود به سایت کتابیار می‌­رسد و بعد از مطالعه شرایط و قوانین خرید و قسمت سوالات متداول، این سایت را برای خرید مناسب می‌­بیند و فرآیند خریدش را تکمیل می­‌کند. بعد از چند روز کتاب به دست کوشا می­‌رسد و حالا فرآیند اصل­گرا شدن او شروع‌ شده است، یعنی کار کمتر و دستاورد بیشتر.

انتهای رپرتاژ آگهی

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.