stat counter
تاریخ : دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Monday, 6 May , 2024
  • کد خبر : 127303
  • 03 خرداد 1399 - 0:46
1

استقبال ناتو از تصمیم روسیه برای ماندن در معاهده “آسمان باز”

استقبال ناتو از تصمیم روسیه برای ماندن در معاهده “آسمان باز”

اتحادیه اروپا از تصمیم دونالد ترامپ برای خروج از معاهده نظامی “آسمان‌ باز” اظهار تاسف کرده است. روسیه هم گفته این تصمیم بر منافع همه اعضای این پیمان تاثیر خواهد گذاشت اما کرملین به آن وفادار خواهد ماند.

قلم | qalamna.ir :

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو روز جمعه با استقبال از تصمیم مسکو گفت، ماندن روسیه در این پیمان امکان بقای آن را فراهم می‌کند.

ایالات متحده روز پنجشنبه اعلام کرد از پیمان آسمان‌ باز خارج می‌شود و دلیل خروجش هم تخلف روسیه از این معاهده است. روسیه این را رد کرده و گفته به این پیمان وفادار است.

استولتنبرگ در بیانیه خود تاکید کرد روسیه سال‌هاست محدودیت‌ پرواز در منطقه کالینینگراد و در مرز خود با گرجستان اعمال و معاهده آسمان‌ باز را تضعیف کرده است.

بی.بی.سی ناتو اعلام کرده سفرای کشورهای عضو این پیمان در یک جلسه اضطراری به تبعات تصمیم آمریکا برای خروج از معاهده آسمان‌ باز خواهند پرداخت.

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد در واکنش به آماده شدن آمریکا برای خروج از این پیمان گفت نگران ابطال دیگر پیمان‌های نظامی و تسلیحاتی میان روسیه و آمریکا است. به گفته او این عهدنامه‌ها فواید زیادی برای برقراری صلح و ثبات در جهان داشته است.

کشورهای عضو اتحادیه اروپا از این اقدام‌های روسیه اظهار نگرانی و همزمان از تصمیم آمریکا برای خروج اظهار تاسف کردند.

معاهده آسمان‌ باز در سال ۲۰۰۲ بین ۳۴ کشور به امضا رسید که به اعضا اجازه می‌دهد بر فراز آسمان یکدیگر پروازهای تجسسی انجام دهند تا بر فعالیت‌های تسلیحاتی یکدیگر نظارت کنند.

انتهای پیام

هشتگ: , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.