stat counter
تاریخ : یکشنبه, ۱۵ مهر , ۱۴۰۳ Sunday, 6 October , 2024
  • کد خبر : 139485
  • 03 تیر 1399 - 14:25
6

ترکیه، مقصد بیش از یک سوم جنگ‌افزارهای صادراتی آلمان

ترکیه، مقصد بیش از یک سوم جنگ‌افزارهای صادراتی آلمان

ترکیه در سال ۲۰۱۹ برای دومین سال پیاپی در جایگاه نخستین واردکننده جنگ‌افزارهای ساخت آلمان قرار گرفته و بر اساس یک گزارش محرمانه، در این سال بیش از یک‌سوم جنگ‌افزارهای صادراتی آلمان به ترکیه ارسال شده است.

قلم | qalamna.ir :

با وجود انتقادهای برلین از برخی عملیات نظامی آنکارا در منطقه از جمله در سوریه و لیبی، ترکیه در سال میلادی گذشته، مانند سال پیش از آن در صدر واردکنندگان تجهیزات نظامی از آلمان قرار داشت.

نشریه «دی‌ ولت» صبح امروز (سه‌شنبه) گزارش داد، آلمان در سال ۲۰۱۹ معادل ۳۳۴ میلیون و ۶۰۰ هزار یورو جنگ‌افزار به ترکیه فروخته و این میزان بیش از یک‌سوم کل تسلیحات صادراتی آلمان بوده است.

این مسأله را یک سند محرمانه وزارت اقتصاد دولت برلین فاش می‌کند که نسخه‌ای از آن در اختیار خبرگزاری آلمان قرار گرفته است. بنابر این گزارش، آلمان در سال گذشته جنگ‌افزارهایی به ارزش ۸۲۳ میلیون و ۶۰۰ هزار یورو به کشورهای مختلف صادر کرده است.

طی دو سال گذشته صادرات تسلیحات جنگی آلمان افزایش یافته و تقریبا به همان نسبت واردات ترکیه نیز بیشتر شده است. آلمان در سال ۲۰۱۸ حدود ۷۷۰ میلیون و ۸۰۰ هزار یورو جنگ‌افزار صادر کرده که مقصد نزدیک به یک سوم آن، به ارزش ۲۴۲ میلیون و ۸۰۰ هزار یورو ترکیه بوده است.

ترکیه به عنوان عضو سازمان پیمان دفاعی آتلانتیک شمالی (ناتو) از متحدان آلمان به شمار می‌رود. با این همه برلین در واکنش به تجاوز ارتش ترکیه به خاک سوریه در اکتبر ۲۰۱۹ صادرات بخشی از تجهیزات نظامی به این کشور را متوقف کرد.

مطابق سند محرمانه وزارت اقتصاد آلمان، جنگ‌افزارهای صادرشده به ترکیه در سال گذشته به حوزه نیروی دریایی مربوط می‌شوند.

صادرات جنگ‌افزار به ترکیه در داخل آلمان با انتقادهای شدید روبه‌رو شده و حزب چپ‌ها خواستار توقف کامل آن است. دیتمار بارتش، رئیس فراکسیون چپ‌ها در پارلمان فدرال آلمان (بوندس‌تاگ) می‌گوید، ظاهرا قاعده بر این است که هر کس بیشتر وارد درگیری‌های نظامی شود، جنگ‌افزار بیشتری از آلمان دریافت می‌کند.

به نوشته دی ولت، کاتیا کویل، کارشناس مسائل تسلیحاتی حزب سبزها پیش‌بینی می‌کند صادرات جنگ‌افزار به ترکیه در سال جاری نیز در ابعاد گسترده ادامه داشته باشد.

تانک، خمپاره‌انداز، کشتی و هواپیمای جنگی، خودروهای مین‌یاب، وسایل نقلیه زرهی و مورد استفاده در بخش امدادرسانی از دیگر تجهیزات صادراتی آلمان به ترکیه است.

انتهای پیام

هشتگ: , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.