stat counter
تاریخ : دوشنبه, ۲۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Monday, 13 May , 2024
  • کد خبر : 158328
  • 28 مرداد 1399 - 15:24
1

در حوزه ای تی و فناوری اطلاعات؛ صادرات ۸۰۰ میلیون دلاری شرکت‌های دانش بنیان ایران

در حوزه ای تی و فناوری اطلاعات؛ صادرات ۸۰۰ میلیون دلاری شرکت‌های دانش بنیان ایران
میزان صادرات و ارز آوری شرکت‌های دانش بنیان بر اساس آمار رسمی گمرک و نهاد‌های های متولی در سال گذشته ۸۰۰ میلیون دلار بوده است.
قلم | qalamna.ir :
مدیرکل دفتر توسعه و کسب و کار بین الملل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: میزان صادرات و ارز آوری شرکت‌های دانش بنیان بر اساس آمار رسمی گمرک و نهاد‌های های متولی در سال گذشته ۸۰۰ میلیون دلار بوده است.
 
  • روح الله استیری افزود: این صادرات در حوزه‌های تولید محتوا، ساخت اپلیکیشن، نوشتن نرم افزار‌ها و  انجام پژوهش‌ها و تحقیقات علمی و فناورانه در حوزه آی تی برای کشور‌های هدف صادرات بوده است.
وی این صادرات و ارز آوری را حاصل تلاش ۴۰۰ شرکت دانش بنیان ذکر کرد و گفت: اکنون هزار و ۵۰۰ شرکت دانش بنیان از پنج هزار شرکت موجود، در حوزه آی تی و فناوری اطلاعات به ثبت رسیده اند و مشغول فعالیت هستند که بر اساس ارزیابی ها، هزار مورد نیز ظرفیت صادرات و ارزآوری دارند.
استیری بیان کرد: بیشترین میزان صادرات این شرکت‌ها به کشور‌های عراق، روسیه، افغانستان و سوریه بوده که امسال نیز برخی کشور‌های حوزه خلیج فارس، اتریش و حتی چین نیز در برنامه ویژه صادرات محصولات آی تی قرار گرفته اند.

شرایط ویژه برای ایرانیان خارج از کشور

مدیرکل دفتر توسعه و کسب و کار بین الملل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری همچنین گفت: یکی از برنامه‌های اساسی این معاونت ایجاد شرایط و زمینه مناسب برای حضور و جذب ایرانیان خارج از کشور اعم از متخصصان، نخبگان، سرمایه گذاران و کارافرینان در کسب و کار‌های مختلف است.
وی بیان کرد: برنامه‌های حمایتی و تشویقی برای جذب و حضور این افراد نیز به صورت یک چارچوب خاص در حوزه معاونت علمی و فناوری از حدود چهار سال پیش تاکنون تدوین شده که البته دامنه این حمایت‌ها و مشوق‌ها نیز به فراخور مقتضیات زمانی و ضرورت‌های موجود گسترده‌تر شده است.
استیری گفت: دولت در خصوص شرایط همکاری و فرآیند حضور افراد و ایرانیان خارج از کشور و چگونگی همکاری آن‌ها با شرکت‌های دانش بنیان شروط و سخت گیری‌های خاصی قائل نشده و حتی این افراد می‌توانند در همان کشور محل اقامت خود نیز به همکاری با این معاونت و یا دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی و شرکت‌های دانش بنیان ایرانی اقدام کنند و از شرایط و مشوق‌های پیش بینی شده بهره ببرند.
وی با یادآوری مصادیقی از کمک‌ها و مشوق‌های لازم معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوی برای جذب ایرانیان خارج از کشور نیز گفت: برای حضور هر یک از متخصصان و یا سرمایه گذاران و صاحبان شرکت‌های دانش بنیان خارجی به ایران در نخستین گام گرنت‌های (کمک هزینه پژوهشی) ۱۵۰ میلیون تومانی به آن‌ها اعطا خواهد شد.
وی همچنین گفت: در صورت جذب هیات علمی شدن این افراد در یکی از دانشگاه‌ها وانجام کار‌های پژوهشی و تحقیقاتی و همکاری با شرکت‌های دانش بنیان، دولت و معاونت علمی و فناوری از طریق صندوق‌های پژوهش و فناوری تسهیلات ویژه ارزان قیمت در اختیار آنان قرار خواهد داد.
استیری اضافه کرد: برای جذب هر یک از افرد و یا نخبگان ایرانی توسط یکی از شرکت‌های دانش بنیان ایرانیان خارج از کشور نیز معاونت علمی ریاست جمهوری نصف حقوق و مزایای یک سال این افراد را پرداخت خواهد کرد.
وی ادامه داد: با توجه به همین مشوق‌ها و برنامه‌های جامع و حمایتی معاونت علمی و فناوری تاکنون بیش از ۱۳۰ شرکت دانش بنیان از سوی ایرانیان خارج از کشور در ایران راه اندازی شده است.

هشتگ: , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.