کاظم محمدی نیکخواه در گفتوگو با ایسنا در خصوص علت تفاوت قیمت خودرو از کارخانه تا بازار اظهار کرد: افزایش قیمت خودرو ناشی از نوسانات ارزی است که ابتدا به ۲۲ هزار تومان و سپس به حدود ۲۴ هزار تومان رسید. این افزایش قیمت چه حباب باشد و چه تورم واقعی، از نوسانات ارزی سرچشمه میگیرد. در حال حاضر خودرو به صورت فوری به فروش نمیرسد و به صورت قرعهکشی و قطرهچکانی اقدام به فروش میشود که همین موضوع نیز در تغییرات قیمت خودرو تاثیرگذار است.
وی افزود: در کشوری با اقتصاد آزاد، قاعدتا هر فردی میتواند هر تعداد خودرو که بخواهد داشته باشد اما در حال حاضر شاهد محدودیتهایی در تعداد خودرو هستیم؛ بنابراین مجبوریم به علت کمبود تولید، چنین تمهیداتی پیاده کنیم تا بر بازار کنترل داشته باشیم.
تغییرات شاخص بورس تاثیری بر قیمت خودرو نمیگذارد
این کارشناس بازار خودرو در خصوص تاثیر بورس بر بازار خودرو عنوان کرد: تغییرات شاخص بورس تاثیری بر قیمت خودرو ندارد و این موضوع شایعه است. کسانی که در این مدت تشویق شدند در بورس سرمایهگذاری کنند، با رقمهای ضعیف و کم این سرمایهگذاری را انجام دادند. این در حالی است که سرمایهگذاران حرفهای خود را آلوده این مساله نکردند و تعدادی از آنها با خرید خودرو، اقدام به احتکار آن نمودند؛ بنابراین کاهش ارزش سهمهای خودرویی تاثیری در قیمت خودرو نخواهد داشت.
محمدی نیکخواه خاطرنشان کرد: قیمت خودرو تا شب عید، نسبت به قیمت کارخانه ۲۰ تا ۲۵ درصد تفاوت داشت اما از زمانی که شرایط سختی برای خرید خودرو در نظر گرفته شد و همزمان بانکها اقدام به پایین آوردن بهره کردند، نقدینگی سرگردانی که در دست مردم وجود داشت، از وحشت اینکه ارزش خود را از دست ندهد، به مواردی چون دلار، طلا و خودرو تبدیل شد. در حال حاضر خودرو در دست فروشنده واقعی نیست و مصرفکننده واقعی که بتواند برای مثال پژو پارس را با حدود دو برابر قیمت کارخانه خریداری کند، وجود ندارد.
وی با تاکید بر لزوم افزایش عرضه خودرو در بازار تصریح کرد: یا واقعا تولیدی نداریم و یا در کارخانههای خودروسازی همچنان تولید وجود دارد. اگر تولید وجود دارد که ادعا داریم میزان آن ۵۰ درصد نیز افزایش یافته، چرا به صورت قطرهچکانی به فروش میرسد؟
این کارشناس بازار خودرو اضافه کرد: تا زمانی که در کشور ما ثبات اقتصادی ایجاد نشود، این موضوع حل نخواهد شد. در حال حاضر ما نمیدانیم که روز بعد قیمتها به چه صورت خواهد بود و قیمت یک کالای اساسی فردا چه میزان است؟
محمدی نیکخواه در پاسخ به این سوال که چرا با وجود داخلیسازی قطعات خودرو، قیمت خودرو کاهش نمییابد، گفت: قطعات داخلی خودرو که توسط قطعهساز تولید میشود، در برخی بخشها همچنان به واردات وابسته است؛ به طور مثال مواد اولیه آن قطعه ساخته شده وارداتی است و اگرچه با داخلیسازی قطعات، قیمت آن کاهش مییابد اما مواد اولیه همچنان باید با ارز آزاد خریداری شود.
وی در خصوص وجود تورم و افزایش قیمت تمام کالاها در بازار بیان کرد: شاید این چند خودروساز داخلی در سال یک تا ۱.۵ میلیون خودرو تولید کنند اما ۲۴ میلیون خانواری که در کشور ما زندگی میکنند، هر روز باید اقلام مورد نیاز خود مانند نان، میوه و… را خریداری کنند. امروز قیمت شامپوی تولید داخل که ۵۰۰۰ تومان قیمت داشت، به ۲۵ هزار تومان و یا گوشت از کیلویی ۳۰ به ۱۴۰ هزار تومان رسیده است. روزانه حدود ۶۰ میلیون نان تولید میشود و قیمت نان ۴ برابر شده اما برای انحراف اذهان تنها روی مسالهای مانند خودرو مانور میشود. شاید دولتمردان صلاح را در این موضوع میبینند اما این اقتصاد مریض است.
علاوه بر قیمتها، شماره تماس نیز باید از سایتهای فروش خودرو حذف میشد
این کارشناس بازار خودرو با اشاره به حذف قیمت از سایتهای فروش خودرو گفت: مردم خود را قانع کردهاند که قیمت خودرو با دلار حرکت میکند اما دستاندرکاران اقتصاد ما آن را باور ندارند و یا شاید ارزش دلار را در بازار نمیدانند.
محمدی نیکخواه افزود: قیمتهای فروش از سایتها برداشته شد اما همچنان شماره تماسی برای اعلام قیمت در سایت وجود دارد. اگر قرار بر تعادل بازار بود، باید شماره تماس نیز حذف میشد.
انتهای پیام