حوزه روابط کار از جمله حوزههای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است که بیشترین مخاطب را در میان مردم دارد و کارگران و کارفرمایان عمده افرادی هستند که از وزارت کار خدمات دریافت میکنند. افزایش جمعیت جامعه هدف از یک سو و محدودیتهای موجود در خصوص افزایش ساختار اداری از سوی دیگر، موجب شده تا وزارت کار به منظور شفاف سازی و افزایش سرعت خدمت رسانی و دسترسی غیر حضوری کارگران و کارفرمایان به خدمات حوزه کار، سامانه جامع روابط کار را راه اندازی کند.
به اعتقاد کارشناسان، با توجه به ساختار وزارت کار و زیرمجموعههای متعدد آن، لزوم ایجاد چنین سامانهای از سالها قبل احساس می شد تا از بروز سوء استفادهها، اختلافات و شکایات جلوگیری شود و راه اندازی این سامانه امکان ایجاد یک بانک اطلاعاتی جامع را فراهم خواهد کرد که در برنامهریزی ها و تصمیم گیری ها اثرگذار است.
حاتم شاکرمی ـ معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ـ هدف از ایجاد سامانه جامع روابط کار را ارائه خدمات الکترونیکی با سرعت، شفافیت و سلامت بیشتر در راستای سیاست های وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی در استقرار دولت الکترونیک عنوان کرده و میگوید: با مشارکت مرکز فناوری اطلاعات وزارت کار، این سامانه نوپا که با اشکالات جزئی همراه است، تقویت خواهد شد.
به گفته وی تداوم ارائه خدمات بدون بازگشت به روش های سنتی، با اصلاح نواقص احتمالی و بهبود مستمر آن ادامه خواهد یافت و با همراهی همکاران ستادی و اجرایی برای ارتقای این خدمت، زیرساخت های این سامانه نیز ترمیم خواهد شد.
آنطور که شاکرمی گفته، وزارت کار درصدد است به منظور توسعه مراکز ثبت نام و احراز هویت کارگران و کارفرمایان صرفنظر از دفاتر پیشخوان، از ظرفیت شعبات بانک رفاه کارگران در سراسر کشور نیز به این منظور استفاده کند.
هادی ابوی ـ دبیرکل کانون عالی انجمن های صنفی کارگران ـ در گفتوگو با ایسنا معتقد است سامانه جامع روابط کار موجب شفافسازی اطلاعات در حوزه روابط کار میشود و بیش از هر چیز به شفافیت قراردادهای کار کمک میکند.
او می گوید: برابر ماده ۱۰ قانون کار، حقوق و دستمزد و تاریخ انعقاد قرارداد و مدت قرارداد کار باید مشخص شود و به موجب تبصره این ماده یک نسخه از قرارداد کار به کارگر و یک نسخه در اختیار ادارات کار قرار گیرد ولی با راهاندازی این سامانه، تمام قراردادهای کار در آن بارگذاری می شود و کارگران به راحتی میتوانند به قرارداد کار، میزان سنوات و حتی بیمه پردازی خود دسترسی داشته باشند.
ابوی می افزاید:یکی از مشکلات موجود انعقاد قراردادهای سفید است که با سامانه روابط کار دیگر قرارداد شفاهی یا قرارداد سفید امضا معنی نخواهد داشت و برخی از کارفرمایانی که از این طریق اقدام به گرفتن نیروی کار میکنند، شناسایی شده و ناچار به بستن قرارداد قانونی با کارگر خواهند شد.
دبیرکل کانون عالی انجمن های صنفی کارگران، حفظ امنیت شغلی کارگران را از جمله مزایای سامانه عنوان کرده و میگوید:با هربار ورود به سیستم امکان مشاهده قراردادکار، میزان دستمزد و سنوات برای کارگر فراهم می شود و امکان ثبت شکایات از طریق سامانه در کمترین زمان ممکن و پیگیری و رسیدگی به آن به وجود می آید.
سامانه جامع روابط کار با هدف شفافسازی و ساماندهی اطلاعات در حوزه روابط کار راهاندازی شده است. این سامانه از چند زیر سامانه بسیار پیشرفته شامل ثبت دادخواستها، بازرسی کار، طبقه بندی مشاغل، بررسی مشاغل سخت و زیان آور، آموزش ایمنی نیروهای کار، بازرسی کار، بیمه بیکاری، کارگران ساختمانی و ثبت و تایید و پیگیری قراردادهای کار تشکیل شده و علاوه بر تفکیک نوع قراردادهای کار اعم از دائم و موقت، موجبات کنترل و نظارت دقیق بر انعقاد قراردادها را فراهم میکند.
انتهای پیام