stat counter
تاریخ : پنج شنبه, ۲۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 9 May , 2024
  • کد خبر : 239386
  • 24 بهمن 1399 - 4:19
0

مهمترین خبرهای حقوقی در هفته‌ای که سپری شد

مهمترین خبرهای حقوقی در هفته‌ای که سپری شد

این هفته از بهمن ماه ۹۹ شاهد انتشار خبرهای مهمی در حوزه حقوقی و قضایی از سوی مسئولان و کارشناسان حقوقی بودیم که از جمله آنها اظهار نظر یک عضو شورای نگهبان در رابطه با تایید صلاحیت کاندیداهای انتخابات ۱۴۰۰ بود.

قلم | qalamna.ir :

مهمترین خبرهای حقوقی و قضایی این هفته را در این گزارش ایسنا بخوانید.

از شورای نگهبان نخواهید به جای مردم تصمیم بگیرد

عضو شورای نگهبان در پاسخ به این سوال که با توجه به شرایط اقتصادی کشور، آیا شورا در انتخابات ۱۴۰۰ معیارهایی جدید را برای تایید صلاحیت کاندیداها در نظر خواهد گرفت یا خیر گفت: معیارها همان است که در قانون ذکر شده است لذا شورای نگهبان ملاحظه ای بجز اجرای قانون ندارد. از شورای نگهبان نخواهید که به جای مردم تصمیم بگیرد.

ایسنا به نقل از  پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان، هادی طحان نظیف عضو حقوقدان شورای نگهبان در آخرین نشست از دوره زمستانه مجازی صراط که توسط موسسه مهراب دزفول برگزار شده بود، حاضر شد و پس از بیان مطالبی در خصوص اصلاحیه قانون انتخابات ریاست جمهوری، به پرسش‌های شرکت کنندگان پاسخ داد.

وی در این گفتگوی زنده اینترنتی که با حضور جمعی از فعالان و نخبگان فرهنگی شهرستان دزفول انجام شد، لازمه حل مشکلات جمهوری اسلامی ایران را قانونی شفاف، روشن و ناظر به مسائل مشخص کشور عنوان کرد.

وی در این خصوص که با توجه به شرایط اقتصادی کشور، آیا شورا در انتخابات ۱۴۰۰ معیارهایی جدید را برای تایید صلاحیت کاندیداها در نظر خواهد گرفت یا خیر تاکید کرد: معیارها همان است که در قانون ذکر شده است لذا شورای نگهبان ملاحظه ای بجز اجرای قانون ندارد. از شورای نگهبان نخواهید که به جای مردم تصمیم بگیرد.

سومین جلسه رسیدگی به اتهامات حسن یاوری

سومین جلسه رسیدگی به اتهامات حسن یاوری و مرتبطین وی به ریاست قاضی مسعودی مقام برگزار شد.

ایسنا به نقل از قوه قضاییه، در ابتدای جلسه دادگاه وکیل حسن و حامد یاوری متهمین ردیف‌های اول و دوم پرونده، گفت: درخواست داریم که بورس لیست ۴۴ شرکت منتسب به حسن یاوری را به تفکیک خریدهای آن‌ها اعلام کند و باید تاکید کنم که تمام مسئولیت هر توناژ این پرونده بر عهده احدی از موکلان من یعنی حسن یاوری است و سایر متهمان صرفا به خرید و فروش مواد اولیه پتروشیمی اشتغال داشته اند.

پس از اظهارات وکیل، متهمین سید علی مهرجو، مجید رستگار رامشه، مهدی رستگار رامشه، مهدی ریماز، میثم صالحی و امیر حسین چگینی با دستور قاضی در جایگاه قرار گرفتند و قاضی به هر یک از این متهمان به صورت جداگانه اتهام مشارکت در اخلال کلان در نظام تولیدی کشور از طریق فروش مواد اولیه سهمیه‌ای پتروشیمی دریافت شده از بورس کالا در بازار آزاد برخلاف قانون به میزان ۲۴۶ میلیون کیلوگرم را تفهیم کرد.

ارتقای معیشت قضات و کارکنان از مهمترین راه‌های مبارزه با فساد است

رییس قوه قضاییه در سومین جلسه ستاد راهبری اجرای سند تحول قضایی، گفت: ارتقای معیشت قضات و کارکنان قوه قضاییه یکی از مهمترین راه‌های مبارزه با فساد در قوه قضاییه است.

ایسنا به نقل از قوه قضاییه، سومین جلسه ستاد راهبری اجرای سند تحول قضایی به ریاست سید ابراهیم رییسی برگزار شد.

رییس قوه قضاییه با گرامیداشت دهه فجر گفت: اصلی‌ترین و مهمترین عامل در اجرای سند تحول قضایی، نیروی انسانی توانمند و با انگیزه است و ارتقای معیشت قضات و کارکنان قوه قضاییه یکی از مهمترین راه‌های مبارزه با فساد در قوه قضاییه است.

رییسی با اشاره به مفاد سند تحول قضایی گفت: نظام پرداخت‌ها مانند بهره‌وری و خدمات رفاهی باید بر مبنای عدالت، کرامت منابع انسانی و ارتقای سلامت اداری باشد و برقراری عدالت در سراسر کشور و بین همه کارکنان قوه قضائیه پیگیری شود.

حسن یاوری معروف به «حسن کد» دلال بورس است

چهارمین جلسه رسیدگی به اتهامات حسن یاوری و دیگر متهمان این پرونده برگزار شد.

ایسنا به نقل از قوه قضاییه، چهارمین جلسه رسیدگی به اتهامات حسن یاوری و دیگر متهمان به ریاست قاضی مسعودی مقام برگزار شد.

در ابتدای این جلسه دادگاه، سحر اوجاقی، یکی دیگر از متهمان پرونده به دفاع از خود پرداخت.

نماینده دادستان خطاب به قاضی به موضوعاتی اشاره کرد که در جلسات گذشته دادگاه از سوی متهمین و وکلایشان مطرح شد و گفت: مهرهای متعددی از ویلای حسن یاوری پیدا شده درحالی که نامبرده معتقد بود اصلا این مهرها برای من نیست.

نماینده دادستان در این جلسه خطاب به متهم یاوری گفت: شما این جعل را انجام می‌دادید چراکه برای ١٠٢ شرکت صوری به این جعل نیاز داشتید همچنین برای معتادان و کارتن خواب‌هایی که برای این شرکت‌ها به کار گرفتید نیاز به عدم سوءپیشینه داشتید لذا این جعل‌ها را انجام می‌دادید.

نماینده دادستان گفت: حسن یاوری، به حسن کد معروف بوده است. وی در زمانی که کشور دچار تنش و تحریم بوده و پتروشیمی فضای تنفس بوده است از طریق بورس کالا کد می‌گرفت و کدها را می‌فروخت.

رئیس قوه قضاییه به عراق سفر می‎کند

پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی قضایی عراق اعلام کرد که در پاسخ به دعوت رسمی رئیس شورای عالی قضایی عراق، رئیس قوه قضاییه ایران به عراق سفر می‎کند.

پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی قضایی عراق اعلام کرد که سید ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران، در پاسخ به دعوت رسمی فائق زیدان رئیس شورای عالی قضایی عراق روز دوشنبه در صدر یک هیئت عالی رتبه قضایی به بغداد سفر می‎کند.

بخشنامه «الزام دادسراها و دادگاه‌ها و ضابطان دادگستری به پذیرش مستقیم شکایات مردم» ابلاغ شد

بخشنامه «الزام دادسراها و دادگاه‌ها و ضابطان دادگستری به پذیرش مستقیم شکایات مردم» از سوی رئیس قوه قضاییه ابلاغ شد.

ایسنا به نقل از قوه قضاییه، در اجرای قانون آیین دادسرسی کیفری، مصوب ۱۳۹۲ با اصلاحات و الحاقات بعدی و به منظور افزایش دقت و سرعت در ارائه خدمات قضایی و کاهش اطاله دادرسی در تقدیم شکایات و اطلاع‌رسانی به اصحاب پرونده در مراحل تحقیقات مربوط، بخشنامه  «الزام دادسراها و دادگاه‌ها و ضابطان دادگستری به پذیرش مستقیم شکایات مردم» از سوی رئیس قوه قضاییه ابلاغ شد.

فراهم کردن امکان ارسال شکایت به صورت خودکاربری از طریق سامانه خدمات الکترونیک قضایی، اطلاع‌رسانی به اصحاب پرونده حسب مورد در خصوص نحوه پیگیری شکایات، نظارت بر ثبت و ارسال سریع شکایات دریافتی توسط دفاتر خدمات الکترونیک و ایجاد دسترسی الکترونیکی به دادستان‌ها جهت نظارت بر نحوه ارجاع شکایات از جمله اقداماتی است که در سایه اجرای این دستورالعمل تحقق می‌یابد.

رییسی: شهادت حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس هرگز بی‌پاسخ نمی‌ماند

رئیس قوه قضاییه با تاکید بر اینکه شهادت حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس هرگز بی پاسخ نخواهند ماند، گفت: این دو قهرمان و همراهان ایشان، قهرمان مبارزه با تروریسم و دو قهرمان امنیت ساز برای عراق و ایران و منطقه بودند.

رئیسی در بدو ورود به بغداد در یادمان شهیدان حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس در فرودگاه بغداد حاضر شد و طی سخنانی در جمع خبرنگاران با اهدای سلام از طرف خود و مردم مقاوم ایران اسلامی به مردم عزیز، شریف، متدین و مقاوم عراق اظهار کرد: مقاومت مردم عراق، جوانان سلحشور و برومند، ارتش عراق و نیروهای مردمی در مقابل بیگانگان، عوامل شیطان بزرگ آمریکا و تکفیری‌ها، ستودنی است.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه اینجا مقتل دو قهرمان بزرگ ملت عراق و ایران است، ادامه داد: قهرمان امت اسلامی شهید بزرگوار سردار بزرگ اسلام حاج قاسم سلیمانی و شخصیت ماندگار آقای ابومهدی المهندس هر دو متعلق به امت اسلامی و بشریت هستند.

انتهای پیام

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.