اسماعیلی بیدهندی با اشاره به اینکه آلودگی هوا در فصل زمستان به دلیل وارونگی دما بیشتر صورت می گیرد، عنوان کرد: بر اساس قانون هوای پاک، یکی از مهمترین نهادهایی که باید مسئولیت میپذیرفت وزارت صنعت، معدن و تجارت بود که باید در راستای کاهش آلودگی خودروها اقداماتی را انجام میداد.او با اشاره به اینکه سازمانهای مربوط به قانون هوای پاک یک نظر متمرکز اعلام نمیکنند، گفت: عدم تمرکز این سازمانها باعث میشودکه ارگان هایی که منجر به ایجاد آلودگی هوا شده اند از نظر خودشان به سوالات ایجاد شده پاسخ داده اند که در نهایت نمی توان متوجه شد که عامل اصلی آلودگی هوا چیست.این کارشناس محیط زیست با اشاره به کوتاهی خودروسازها در این امر، تصریح کرد: اگر خودروسازها از فناوری روز استفاده کنند، خودروهای استاندارد تری خواهیم داشت و اینکه خودروسازها میگویند تحریم مانع این امر است که این حرف قابل قبول نخواهد بود.
اسماعیلی بیدهندی افزود: خودروی بی کیفیت از چین وارد و مونتاژ میشود، ولی خودروی با کیفیت نه! زیرا خودروساز به فکر منفعت خودش است.
او با اشاره به اینکه خودروها و وسایل نقلیه موتوری عامل ایجاد ۶۵ درصد از ذرات معلق در هوا هستند، تصریح کرد: ناوگان فرسوده یکی از عوامل اصلی آلودگی هواست، خودروسازها باید به فکر جایگزین شدن ناوگان نو باشند و اگر این اقدام عملی شود بخش قابل توجهی از آلودگی هوا کاهش مییابد.این کارشناس محیط زیست با اشاره به اینکه یک اتوبوس فرسوده میتواند چند برابر یک خودروی فرسوده آلودگی ایجاد کند، گفت: نصب فیلتر دوده امری است که خودروساز مکلف نمیشود، این کار را انجام دهد و به این امر توجهی نمیکند.اسماعیلی بیدهندی افزود: سازمان محیط زیست باید به این موضوع ورود کند که چرا خودروها فیلتر دوده ندارند و باید به این خودروها اجازه فعالیت ندهد.او تشریح کرد: مازوت را نباید به عنوان مقصر اول آلودگی هوا جلوه دهیم، اگر این طور باشد از یکم فروردین نیروگاهها دیگر اجازه استفاده از سوخت مازوت نداشتند پس چرا باز هم آلودگی هوا داریم؟