stat counter
تاریخ : شنبه, ۱۴ مهر , ۱۴۰۳ Saturday, 5 October , 2024
  • کد خبر : 253996
  • 21 اسفند 1399 - 2:06
1

انواع تجهیزات و لوازم آزمایشگاهی پرکاربرد در هر آزمایشگاه

قلم | qalamna.ir :

روی کار آمدن محیط‌های آزمایشگاهی متعدد، ساخت و تولید تجهیزات تخصصی آزمایشگاهی را در پی داشته است؛ اما وجود گونه‌ای از لوازم آزمایشگاهی، تحت عنوان تجهیزات آزمایشگاهی عمومی، جهت تکمیل آزمایش‌ها با عملکردی ویژه در همه محیط‌ها مورد نیاز هستند. گستردگی دسته‌بندی این لوازم آزمایشگاهی، خود دلیلی شده تا به معرفی لیستی از پرکاربردترین آنها بپردازیم.  
 
دسته بندی لوازم آزمایشگاهی                                               
براساس ساختار کلی فعالیت‌های انجام پذیر در آزمایشگاه‌ها، پرکاربردترین لوازم آزمایشگاهی طبق دسته بندی زیر تقسیم می‌شوند:

۱-    تجهیزات ثابت آزمایشگاهی
شکل گیری تمامی محیط‌های آزمایشگاهی بر مبنای بکارگیری و نصب تجهیزات ثابت آزمایشگاهی می‌باشد که عموما مورد بی‌توجهی کارکنان قرار می‌گیرند. حضور این لوازم آزمایشگاهی به‌قدری مهم و ضروری است که نبودشان بدون شک شروع فرآیندهای آزمایشگاهی با اختلال مواجه می‌کنند. این لوازم با سرعت بخشیدن به کار و بالا بردن دقت کار کارکنان آزمایشگاهی، نقش بسزایی را در پیشبرد روند آزمایشی ایفا می‌نمایند. سکوبندی آزمایشگاهی که خود شامل مجموعه ای از میز آزمایشگاهی، میز توزین، کابینت آزمایشگاهی و سینک می‌شود در کنار تجهیزات آزمایشگاهی دیگری همچون هود آزمایشگاهی، دوش و چشم شوی آزمایشگاهی و… دسته بندی تجهیزات ثابت را شکل می‌دهند.

•    سکوبندی آزمایشگاهی
این سکوبندی آزمایشگاهی هستند که با تعبیه در فضا، محیط را برای شروع فعالیت‌ها آماده می‌نمایند. طراحی این قبیل لوازم آزمایشگاهی که عموما به دو شکل یکطرفه و یا دوطرفه صورت می‌گیرند، بسته به ابعاد و اندازه آزمایشگاه و نوع عملکرد محیط، تهیه و خریداری می‌شوند. با این حال، سکوبندی آزمایشگاهی خود شامل مجموعه‌ای از میز آزمایشگاهی، میز توزین، کابینت آزمایشگاهی، سینک و… می‌شود که هر کدام با کارایی خاص و غالبا از جنس‌های مقاوم در برابر مواد آزمایشگاهی نظیر MDF، فلز، استیل و… ساخته و در آزمایشگاه‌ها نصب می‌گردند.

•    هود آزمایشگاهی
هر کدام از فرآیندهایی که در آزمایشگاه انجام می‌شوند، به نوبه خود خطرات احتمالی را برای کارکنان به‌دنبال خواهند داشت. به همین دلیل است که لوازم آزمایشگاهی ایمن در اولویت توجه کارکنان آزمایشگاهی قرار می‌گیرند. هودهای آزمایشگاهی در انواع هود شیمیایی، هود لامینار، هود بازویی، هود کانوپی و… با خروج مواد و گازهای سمی خطرناک محیط، به‌عنوان تجهیزات آزمایشگاهی ایمنی، برای حفظ سلامت کارکنان بسیار موثرند.

 

•    دوش و چشم شوی آزمایشگاهی
احتمال رخداد حوادث و آسیب‌های جدی بر چشم، صورت و حتی بدن کارکنان، تعبیه و استفاده از دوش و چشم شوی آزمایشگاهی را جز ضروری‌ترین لوازم آزمایشگاهی قرار داده است. نصب این تجهیزات ثابت آزمایشگاهی در محیط‌هایی که بر پایه کار با مواد شیمیایی فعالیت می‌نمایند، از الزامات اساسی بشمار می‌روند.

۲-    دستگاه‌های آزمایشگاهی
خطر پذیر بودن انجام برخی از فعالیت‌ها توسط نیروی انسانی و نیاز به دقت بسیار بالای اندازه‌گیری‌ها جهت آنالیز و بررسی، باعث شده تا دستگاه‌های آزمایشگاهی در دو نوع دستگاه‌های عمومی و تخصصی روی کار بیایند تا جایگزین کارکنان، فرآیند مربوطه را پیش ببرند.
دستگاه‌های تخصصی براساس نوع نیاز تخصصی هر آزمایشگاه می‌بایست خریداری شوند؛ ولی از این بین تعداد زیادی از دستگاه‌های عمومی همچون انکوباتور، سانتریفیوژ، اتوکلاو، PH متر، آون،‌هات پلیت و… از تجهیزات آزمایشگاهی پرکاربردی هستند که در اکثر آزمایشگاه‌ها مستلزم تهیه آنها می‌باشند.

۳-    شیشه آلات آزمایشگاهی
به هیچ وجه بدون وجود برخی لوازم آزمایشگاهی به‌ویژه شیشه آلات، نمی‌توان یک فعالیت آزمایشگاهی را آغاز نمود. چرا که جنس مقاوم این لوازم آزمایشگاهی در مقابل حرارت، اسیدها، مواد شیمیایی و تنوع در ابعاد و اندازه، استفاده از آنها را برای کار در محیط‌های آزمایشگاهی بسیار پرکاربرد کرده است. در میان گستره‌ای از شیشه آلات آزمایشگاهی، لوله آزمایشگاه، ارلن، بالن شیشه‌ای، بشر شیشه‌ای (لیوان آزمایشگاهی) و… جهت جابجایی، نگهداری، اندازه‌گیری و کاربری‌های متعدد دیگری، بکار گرفته می‌شوند.

 

۴-    مواد شیمیایی
تحلیل و آنالیزهای صورت گرفته در آزمایشگاه در مواقعی به‌واسطه مواد شیمیایی انجام می‌پذیرند. تنوع مواد شیمیایی در دو دسته بندی مواد شیمیایی آلی و مواد شیمیایی معدنی، استفاده از آنها را بر اساس نوع کاربری و مصرف ممکن می‌سازد. ترکیبات این مواد به گونه‌ای است که غالبا برای استفاده در صنایعی همچون پزشکی، آزمایشگاه‌ها، پتروشیمی و… بسیار مناسبند.

خرید تجهیزات آزمایشگاهی
خرید تجهیزات آزمایشگاهی موضوع حائز اهمیتی است که می‌بایست با دقت و توجه کافی به کیفیت و استانداردهای ایمنی صورت گیرد. شرکت تجهیزات آزمایشگاهی شیمی پژوه (shimipajouh.com) با فروش انواع تجهیزات آزمایشگاهی از برترین برندهای موجود در بازار، ضمن تضمین از کیفیت محصولات خود، در زمینه طراحی و اجرای آزمایشگاه، تجهیزات و بازسازی محیط آزمایشگاهی و… آماده خدمات رسانی به مشتریان عزیز می‌باشد. با تماس با مشاوران و متخصصان شرکت شیمی پژوه، اطلاعات کامل در این زمینه را بدست آورید.
 

هشتگ: , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.