stat counter
تاریخ : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Monday, 29 April , 2024
  • کد خبر : 269125
  • 24 اسفند 1399 - 19:38
0

لزوم تدوین موسوعه و دایره المعارف جامع از پیشینه حوزه

لزوم تدوین موسوعه و دایره المعارف جامع از پیشینه حوزه
قم -مدیر حوزه های علمیه با تاکید بر ضرورت نوشتن یک موسوعه و دایرة المعارف جامع از پیشینه و سیر تحولات تاریخی حوزه گفت: در مورد خود حوزه علمیه قم که در سال ۱۳۰۱ تاکنون اثر مکتوب جامعی نداریم؛ هرچند که در حوزه در حال حاضر روی این موضوع کار می شود و امیدواریم خروجی خوبی داشته باشد.
قلم | qalamna.ir :

آیت الله علیرضا اعرافی در مراسم گردهمایی اساتید مدرسه تخصصی فقه امام کاظم(ع)، با بیان اینکه حوزه یک نهاد اجتماعی، فکری و دینی است که قرن ها بر آن گذشته اما مانند یک درخت تنومند به حیات خود ادامه داده است اظهار کرد: هر تغییر و تحولی که در حوزه بخواهد اتفاق بیافتد هم می تواند لازم باشد و هم به وقوع پیوستن آن سختی های خاص خود را به دنبال دارد.

وی با اذعان به اینکه شناخت از پیشینه حوزه را استاد باید با خود داشته باشد خاطرنشان کرد: در ضمن نگاه انتقادی را هم باید حفظ کند تا در تحولات مفید حوزه نقش ایفا کند.

مدیر حوزه های علمیه تربیت نیروهای توانمند و دارای هویت اصیل حوزوی را نیازمند داشتن نگاه تاریخی به فرآیند و پیشینه حوزه های علمیه دانست و عنوان کرد: نگاه تاریخی مورد نیاز اساتید حوزه هم شامل نگاه خرد به سرگذشت بزرگان و شخصیت های حوزه و هم نگاه کلان به سیر تطورات حوزه است؛ ضمن اینکه پیوستگی تاریخی و زنجیره بودن تطورات حوزه یکی از شاخص هایی است که باید در این نگاه تاریخی مورد توجه واقع شود. تنوع حوزه ها و تفاوت گرایش ها در ادوار مختلف حوزه ها نیز باید مورد واکاوی و دقت قرار گیرند.

وی با تاکید بر ضرورت نوشتن یک موسوعه و دایره المعارف جامع از پیشینه و سیر تحولات تاریخی حوزه اظهار کرد: در مورد خود حوزه علمیه قم که در سال ۱۳۰۱ تاکنون اثر مکتوب جامعی نداریم؛ هرچند که در حوزه در حال حاضر روی این موضوع کار می شود و امیدواریم خروجی خوبی داشته باشد.

اعرافی افزود: حوزه های علمیه در زمان هایی بسط پیدا کرده و در زمان های دیگری دچار قبض شده است.

مدیر حوزه های علمیه با اذعان به اینکه موج جدید نوگرایی غربی که مبتنی بر انکار خدا و رد دین بود و از تمدن نوین غرب نشأت گرفت در ایامی بر این تلاش بود تابساط حوزه های علمیه را جمع کند تصریح کرد: اما در همان ایام بود که حوزه علمیه قم پایه ریزی شد و این خودش نکته قابل توجهی است.

وی افزود: حوزه های علمیه همواره از یک بعد اجتماعی و سیاسی برخوردار بوده اند؛ این یک اصل بوده که حوزه های علمیه نقش آفرینی اجتماعی و سیاسی را در تمام ادوار وظیفه خود دانسته اند.

آیت الله اعرافی خاطرنشان کرد: جایگاه رفیع علم و تحقیق و تولید علمی یکی دیگر از افتخارات بزرگ حوزه است. هویت سازی حوزوی زمانی محقق می گردد که شرایطی همچون نگاه تاریخی و آگاهی تاریخی حاصل شود؛ این نگاه باید همراه با بررسی نقاط ضعف و قوت تاریخ حوزه های علمیه باشد تا بتواند به ما در رشد و بازسازی نوین حوزه کمک کند.

وی با تاکید بر اینکه به برکت انقلاب اسلامی فرصت هایی برای حوزه علمیه فراهم شده است که قابل وصف نیستند افزود: ما در پیشبرد و تعالی حوزه محورهایی را شاهد هستیم که یکی از آن ها بسط محورهای دانشی حوزه است. قلب حوزه در دهه های اخیر پیشگامی لازم در زمینه رشته های مختلف مرتبط را نداشته است؛ مراکز و مؤسسات حوزوی گام های خوبی در این زمینه برداشته اند، اما خود حوزه جا دارد بیش از پیش به دنبال ارتقای علوم اسلامی با توجه به نگاه تاریخی و ریشه های علمی خود باشد.

انتهای پیام/

  • منبع : فارس

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.