stat counter
تاریخ : چهارشنبه, ۲۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 15 May , 2024
  • کد خبر : 314343
  • 11 فروردین 1400 - 11:18
2

رییس مرکز سیاستگذاری سلامت فارس: تاثیر واکسن‌های وارداتی تایید شده است

رییس مرکز سیاستگذاری سلامت فارس: تاثیر واکسن‌های وارداتی تایید شده است
فارس- رییس مرکز سیاستگذاری سلامت استان فارس گفت:تاثیر سه واکسن روسی، چینی و هندی توسط سازمان غذا و دارو تایید شده است.
قلم | qalamna.ir :

رییس مرکز سیاستگذاری سلامت استان فارس با بیان اینکه تاثیر سه واکسن روسی، چینی و هندی توسط سازمان غذا و دارو تایید شده است، گفت: وسواس در مورد نوع واکسن، چندان پایه علمی ندارد.
کامران باقری لنکرانی روند واکسیناسیون در کشورمان را خوب توصیف کرد و افزود: این روند هر چند کند، اما رو به گسترش است. اکنون سه واکسن روسی، چینی و هندی توسط سازمان غذا و دارو تایید شده اند و امید است واکسن‌های ایرانی همراه با یک واکسن دیگر خارجی به زودی به بازار بیایند.
لنکرانی اضافه کرد: تاثیر هر سه واکسن تایید شده در پیشگیری از موارد شدید و مرگ ناشی از کووید ۱۹ تقریبا مشابه است، اما میزان تولید آنتی بادی وپیشگیری از عفونت شامل موارد متوسط و ملایم، متفاوت است.
این استاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزود: وسواس در مورد نوع واکسن چندان پایه علمی ندارد. واکسن در حال حاضر برای همه حتی خانم‌های باردار بر اساس اولویت اعلامی توصیه می‌شود، ولی برخی افراد نباید واکسن بزنند.
لنکرانی اضافه کرد: کسانی که به تازگی کرونا گرفته اند واکسن را ترجیحا ۹۰ روز به تعویق بیندازند، کسانی که بیماری حاد و شدید دارند مثلا عفونت ریه یا دلیل دیگری غیر از کرونا یا سکته اخیر قلبی داشته اند باید واکسن را دو هفته به تاخیر بیندازند.

این استاد دانشگاه در باره دریافت واکسن در بیماران مبتلا به ایدز هم گفت: این افراد باید نخست داروی ضد ویروس ایدز را دریافت کنند و سپس از واکسن کرونا استفاده کنند، در باره استفاده از واکسن برای افراد زیر ۱۶ سال هم اطلاعات دقیق در دسترس نیست و توصیه نمی‌شود.
وی در باره تزریق تزریق واکسن اسپوتنیک روسی هم گفت: واکسن اسپوتنیک یک از دو نوع ادنوویروس برای ایجاد ایمنی بر علیه ویروس کرونا استفاده می‌کند که در دو نوبت تزریق می‌شود. این ویروس محتوی ژن تولید کننده پروتئین تاج ویروس کروناست و پس از تولید پروتیین و تحریک سیستم ایمنی از بین می‌رود.
لنکرانی اضافه کرد: ایمنی زایی این واکسن از روز ۱۸ بعد از تزریق اول چشمگیر و پس از تزریق دوم به بالای ۹۰ درصد میرسد. نکته مهم در این واکسن امکان تزریق به افراد با ضعف ایمنی است. تزریق در شیراز همراه با همه شهر‌های کشورمان از روز ۲۱ بهمن ۹۹ شروع شد. اقدام وزیر بهداشت در اولین تزریق به فرزندش پارسا در خور تقدیر و فرهنگ ساز بود.

هشتگ: , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.