stat counter
تاریخ : یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Sunday, 19 May , 2024
  • کد خبر : 366966
  • 01 خرداد 1400 - 14:07
1
خسروانی، مدرس دانشگاه:

نادیده گرفتن اولویت ها از ضعف های عمده مدیریت شهری است

نادیده گرفتن اولویت ها از ضعف های عمده مدیریت شهری است
مرکزی_ دکتر عباس خسروانی مدرس دانشگاه در خصوص اهمیت بودجه در مدیریت شهری می گوید:بودجه ریزی یعنی هماهنگ کردن اهداف و مطالبات و نیازها که نامحدود هستند با منابع مالی محدودی که در اختیار داریم به طوری که شهرداری بتواند منابع مالی لازم برای انجام مأموریت هایی که قانون بر عهده اش نهاده و مطالباتی که مردم از آنها دارند را به شیوهای مناسب و به مقدار کافی تامین کنند.
قلم | qalamna.ir :

خسروانی پژوهشگر حوزه جامعه شناسی شهری با بیان اینکه، ما می توانیم رابه شهروندان و شهرداری را در سند بودجه تنظیم و تشریح کنیم گفت:بودجه و اطلاعات مندرج در آن یک حق عمومی است که به یکایک شهروندان ارتباط دارد، و هر شهروندی حق دارد بدانند که شهرداری شهر او برای اداره شهر،منابع مالی خود را از کجا تامین کرده و در کجا هزینه کرده است.

وی افزود: بودجه به ناظران شهری یعنی شوراهای شهر،مردم و نهادهای مختلف کمک می کند تا بتوانند بر درآمد و مخارج یک ساله شهرداری نظارت کنند و نیازهای مورد انتظار در برنامه ها و اهداف را تعیین کنند و همچنین به پیش بینی درآمد و هزینه پروژه ها، از جمله زمان بندی و در دسترس بودن درآمد مورد انتظار کمک می کند و بستری را برای پاسخگویی و شفافیت فراهم می سازد و لذا باید این موضوع توسط شورای شهر جدی گرفته شود.

این مدرس دانشگاه معتقد است،از آنجا که بودجه سند راهبردی مالی شهرداری ست و هر نوع انحرافی در تدوین آن خودش را در فساد،رانت و عقب ماندگی شهر نشان می دهد باید در تدوین آن دقت لازم صورت بگیرد به عنوان مثال بودجه شهرداری ها باید بر اساس اسناد بالادستی اش یعنی دستور العمل نظام جامع مالی شهرداری های کشور ابلاغی سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور در سال ۹۱ تدوین شود و همچنین اصولی مانند تعادل درآمد و هزینه،برنامه های توسعه،حد نصاب های قانونی و اصل تقدم درآمد بر هزینه تدوین شود.

خسروانی در خصوص ضعف های موجود بودجه ریزی در مدیریت شهری می گوید:نادیده گرفتن اولویت ها،ضعف شفافیت و ضعف پاسخگوئی،عدم توازن بودجه بین بخش های مختلف عمرانی و فرهنگی و اجتماعی و بی توجهی به آمایش سرزمینی و عدالت محله ای از مهمترین ضعف های مدیریت شهری در بودجه ریزی ست.

این متخصص و پژوهشگر جامعه شناسی شهری معتقد است،ما به جد نیازمند اصلاحات ساختاری در بودجه شهرداری ها با ۳ هدف:شفافیت،پاسخگوئی و انضباط مالی هستیم و باید به سمت بودجه ریزی عملیاتی بر اساس برنامه ریزی هدفمند،محاسبه قیمت تمام شده و ارزیابی عملکرد و تفریغ بودجه حرکت کنیم.

خسروانی در خصوص اعمال اصلاحات ساختاری در بودجه شهری می گوید:موارد متعددی وجود دارد که باید در دستور کار اصلاح ساختار بودجه شهری قرار گیرد که مهمترین آن کاهش سهم درآمدهای ناپایدار شهری و افزایش درآمدهای پایدار در بودجه شهری ست.

این مدرس دانشگاه در ادامه می افزاید:یکی از مهمترین اصلاحات ساختاری که باید در بودجه ریزی شهری انجام دهیم تدوین بودجه مشارکت و سرمایه‌گذاری ست زیرا بودجه مشارکت و سرمایه‌گذاری،یک رویکرد نوین در بودجه‌ریزی بخش عمومی ست که بسترساز جلب مشارکت و همکاری بخش‌خصوصی در توسعه شهری است.

وی تاکید کرد:شوراهای دوره ششم شهر ها باید به کمک شهرداری و با تصویب بودجه سرمایه‌گذاری،زمینه را برای ایجاد و ارتقای مشارکت‌های عمومی- خصوصی در شهر و جلب مشارکت شهروندان در توسعه زیرساخت‌های شهری فراهم کنند و مکانیزم شفاف و موثری را در قالب تبصره ۱۹ بودجه، برای پیاده‌سازی بودجه مشارکت و سرمایه‌گذاری تدوین و تصویب کنند.

هشتگ: , , , , ,
  • منبع : خبرنگار

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.