stat counter
تاریخ : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 27 April , 2024
  • کد خبر : 403762
  • 28 آبان 1400 - 11:22
2
با حضور سرپرست مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات کشور ، نمایندگان استان، رئیس سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان،و فرماندار علی آباد کتول و جمعی از توتونکاران بررسی شد:

مشکلات توتونکاران استان گلستان

مشکلات توتونکاران استان گلستان
بر همین اساس صبح دیروز نشستی با حضور شهباززاده سرپرست مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات کشور ، نوروزی و سنگدوینی نمایندگان استان، طلوعیان رئیس سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان، جمالی فرماندار علی آباد کتول و جمعی از توتونکاران در سالن اجتماعات فرمانداری شهرستان علی اباد کتول برگزار شد.
قلم | qalamna.ir :

مشکلات توتونکاران استان گلستان در حال تبدیل شدن به یک بحران است و با وجود اینکه ۷۰درصد توتون کشور در این استان کشت می شود، کشاوروزان این استان با مشکلات عدیده ای روبرو هستند. نرخ پائین توتون به نسبت استان های گیلان و مازندران، انحصار خرید توتون در دستان چند شرکت خصوصی، نبود بذر و کود مناسب، عدم اعلام نرخ تضمینی محصول قبل از کشت، پوشش ضعیف بیمه محصولّ تاخیر در پرداخت ها  و … از جمله مشکلات عمده ای هستند که توتونکاران این استان با آنها دست و پنجه نرم می کنند.

به نظر می رسد مافیای توتون که انحصار آن در دست چند شرکت است به اندازه کافی از قبل این محصول سود برده اند که امروز کمر به نابودی این محصول در استان گلستان بسته اند.

بر اساس بررسی های شرکت دخانیات کشت هر هکتار توتون بیش از ۸۰ میلیون تومان هزینه دارد که با خرید قیمت های اعلامی از سوی شرکت های انحصاری هر کشاورز از یک هکتار تنها ۶۰ میلیون تومان عایدی خواهد داشت! این بدین معناست که نه تنها سودی از کشت این محصول عایدش نخواهد شد، بلکه بابت هر هکتار بیست میلیون تومان هم به بانک بدهکار خواهد شد. بماند که محصول امسال نیز به دلایل متعدد دچار آفت شد و ارتفاع این گیاه با کاهش شدیدی مواجه شد و محصول با افت کیفیت و کمبود تناژ شدید مواجه شد. سوال اینجاست که وقتی محصول درجه یک این استان با ان قلت های فراوان خریداری می شود ، این محصول آفت زده چگونه می تواند جوابگوی مخارج کشاورزی و مایحتاج کشاورزاین را بدهد یک سال تمام برای کشت، داشت و برداشت این محصول زحمت می کشند؟!

بر همین اساس صبح دیروز نشستی با حضور شهباززاده سرپرست مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات کشور ، نوروزی و سنگدوینی نمایندگان استان، طلوعیان رئیس سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان، جمالی فرماندار علی آباد کتول و جمعی از توتونکاران در سالن اجتماعات فرمانداری شهرستان علی اباد کتول برگزار شد.

رحمت اله نوروزی در این نشست ضمن اشاره به مشکلات این حوزه گفت: نمایندگان استان در حل مشکلات استانی با همدیگر هم راه و هم عقیده هستند و برای رفع انحصار توتون تمام توان مان را به کار خواهیم گرفت. وی افزود: دخانیات از سال ۹۱ با مشکلات مواجه شده است . در تماس با رئیس جمهور نیز این نکته را اشاره کردم که کشت توتون در این استان بیش از ۱۰۰ سال قدمت دارد و ۷۰درصد توتون کشور در این منطقه کشت می شود اما کشاورزان برای امورات اولیه شان درمانده اند و نیازمند حمایت دولت هستند. ما انتظار داریم این محصول هم قیمت گذاری منطقی شود.

نماینده علی آباد کتول با اشاره به اینکه چند نفر از قبل صادرات به سود های کلان رسیده اند گفت: این افراد حتی حاضر نیستند مالیات این سود کلان را در استان هزینه کنند! باید تعاونی کشاورزان تشکیل شود و صادرات این محصول توسط کشاورزان صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه صدای کشاورزان این این استان صدای کشاورزان سه استان شمالی است گفت: تا پایان آذر به دولت فرصت دادیم که نسبت به خریداری و صادرات توتون کشاورزان اقدام کند و این موضوع را با جدیت دنبال کنند.

سنگدوینی نماینده گرگان نیز گفت: ۲۲۰ از رئیس جمهور دفاع کردیم و همه وزرای ایشان را تائید کردیم که رسیدگی به کار مردم روی ریل بیفتد. امروز انتظار همکاری و حمایت داریم. وی افزود: سالانه ۷۰ میلیارد نخ سیگار در کشور مصرف می شودو گردش مالی این صنعت ۷۰ هزار میلیارد تومان است که سهم استان ۱۰ درصد هم نیست در صورتی که ۷۰درصد توتون کشور در این استان تولید می شود.

طلوعیان رئیس اداره صنعت و معدن استان نیز گفت: حضور شرکت های بزرگ در استان باید ملموس باشد و تنها به خرید این محصول و خام فروشی آن منتهی نشود. متاسفانه این محصول هم در حال دچار شدن به سرنوشت پنبه است که در استان فقط پنبه پاک کنی انجام می شود و نتیجه اش را شاهد بودیم.

سپس توتونکاران و فعالان این صنعت به ارائه مشکلات خود پرداختند و سال ۱۴۰۰ را سال سیاه توتونکاری نامیدند و عنوان کردند اگر دولت فکر اساسی نکند و به برگزاری جلسات و امید واری به حل مشکل بسنده کند، کشاورزان زیادی ورشکست می شوند.

 اکبر شهباززاده سرپرست مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات کشور نیز گفت: به شرکت های که محصول توتون خریداری می کنند، اعلام کرده این که باید با کشاورزان پیمان کشت منعقد کنند و متعهد شوند که بستر های حمایتی را فراهم کنند.

ساماندهی این حوزه مورد انتظار است و تمام تلاش مان را در حل مشکلات به کار خواهیم بست. به تمام شرکت ها اخطار داده ایم که تا پایان آذر محصول کشاورزان را خریداری کنند.

 

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , ,
  • خبرنگار وحید حاج سعیدی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.