stat counter
تاریخ : جمعه, ۲۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 17 May , 2024
  • کد خبر : 416443
  • 06 بهمن 1400 - 13:40
1

امسال ۸۵۰ میلیون دلار کالا از مرز پرویزخان به عراق صادر شد

امسال ۸۵۰ میلیون دلار کالا از مرز پرویزخان به عراق صادر شد
کرمانشاه-قلمنا- مرز رسمی پرویزخان گفت: ۸۵۰ میلیون دلار کالا از ابتدای امسال تا پایان دی (۱۰ ماه) از طریق این مرز رسمی به عراق صادر شده که از نظر وزنی، یک میلیون و ۴۵۴ هزار تُن بوده است.
قلم | qalamna.ir :

قاسم مطلبی روز چهارشنبه در آیین روز جهانی گمرک که با حضور مسوولان ادارت شهرستان قصرشیرین و مسوولان گمرک عراق در پایانه مرز رسمی پرویزخان برگزار شد با تبریک روز جهانی گمرک و قدردانی از تلاشگران این عرصه افزود: عمده کالاهای صادر شده از این مرز رسمی به عراق میوه و تره بار، کاشی و میلگرد بوده است.

وی اظهار کرد: صادرات ۱۰ ماه گذشته مرهون تلاش‌های کارکنان گمرک و تلاشگران عرصه تجارت، ادارات و نهادهایی است که در مرز مستقر هستند و هماهنگی‌ها برای خروج کالاها را انجام می‌دهند.
مطلبی یادآور شد: ۲۶ ژانویه روز جهانی گمرک است که این مراسم به منظور تبادل اطلاعات و هم اندیشی با همتایان عراقی و کمیته هماهنگی مرز در جهت تحقق شعار جهانی گمرک و محقق ساختن توسعه صادرات برگزار شده است.
مدیر کل گمرک مرز رسمی پرویزخان گفت: طبق دستور رییس گمرک ایران از گمرکات طرف مقابل مرزها باید دعوت شده و در راستای تحقق شعار جهانی سال هماهنگی هاو تعاملات لازم با طرف مقابل را داسته باشند.

مدیر کل گمرک مرز رسمی پرویزخان ادامه داد: سازمان جهانی گمرک در سال ۱۹۴۷شروع به کار کرد که در سال ۵۲ شورای گمرکی و بعد شورای جهانی گمرک با عضویت ۱۶۲عضو تشکیل شد که جمهوری اسلامی ایران در سال ۷۳ عضو یت سازمان جهانی شد.
او اضافه کرد: بر همین اساس گمرک جمهوری اسلامی ایران به دنبال دیجیتالی کردن اسناد و رویه ی تجاری بود که باعث ایجاد مکان امن بازارهای سرمایه در گمرکات برای اعضا است.
فرماندار قصرشیرین نیز با گرامیداشت و تبریک روز جهانی گمرک به تمامی تلاشگران این عرصه گفت: گمرک یکی از ارکان مهم اقتصاد هر کشوری است که علاوه بر این مسوولیت مهم در امر صادرات کارهای مهم دیگری هم دارند.
مرادعلی تاتار افزود: یکی از سرمایه های مهم هرکشوری نهادی به نام گمرک است و مسوولیت بزرگی دارد و باعث تسهیل در مبادلات تجاری بین المللی و در واقع یک ناظر است.
او ادامه داد: با وجود اینکه برای کنترل های مرزی نیروهای نظامی و انتظامی حضور دارند ولی گمرک یک مرزبان اقتصادی و بسیار حساس و مهم است.
فرماندار قصرشیرین گفت: در کنار کارهای مهم اقتصادی جرایم سازمان یافته هم وجود دارد که نیروهای گمرکی با تخصص و دانش خود مقابله می کنند و با هرگونه تخلفی در مرزها مقابله می کنند.
تاتار تاکید کرد: مراسم امروز با حضور اعضای گمرک با همتایان عراقی برای بررسی موارد و مشکلات و نقاط قوت و ضعف و در واقع هم اندیشی برگزار شد.

وی از زحمات مسوولان و پرسنل گمرک، نهادهای نظامی، انتظامی و افراد گمنامی که در مرز فعالیت می کنند و به امر صادرات کمک می کنند قدردانی کرد.
مدیر گمرک عراق مستقر در مرز رسمی پرویزخان نیز گفت: روز جهانی گمرک فرصتی مناسب برای هم اندیشی و هماهنگی بین ۲ طرف است.
هیمن نوری با ابراز خرسندی از حضور در این مراسم افزود: این مراسم در راستای هم اندیشی بین ۲ طرف جهت رونق صادرات و توسعه مبادلات مرزی و گسترش مراودات با توجه به اشتراکات قومی، مذهبی و هماهنگی بین ۲ طرف است.
در پایان از فعالان و ادارات مستقر در مرز و پرسنل گمرک مرز رسمی پرویزخان تجلیل شد.

کرمانشاه ۲ مرز رسمی و ۵ بازارچه مرزی دارد

استان کرمانشاه در مجموع ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد و در امتداد این مرز ۲ مرز رسمی و پنج بازارچه مرسی فعال است و سالانه بیش از سه میلیارد دلار کالا از این مرزها به خارج از کشور صادر می‌شود.

شهرستان مرزی قصرشیرین با بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت در غرب کرمانشاه، با عراق ۱۸۶ کیلومتر مرز دارد که در امتداد این مرز، ۲ معبر رسمی پرویزخان و خسروی قرار دارد که مبادلات اقتصادی، تجاری و صادرات کالا به اقلیم کردستان و حکومت مرکزی عراق از این ۲ مرز انجام می‌شود.

مرز رسمی پرویزخان قطب اقتصادی غرب کشور و از مرزهای فعال است و ۴۵ درصد صادرات کالاهای غیر نفتی از کشورمان به کشور عراق از طریق این مرز صورت می‌گیرد.

هم اکنون عمده کالاهای صادراتی از مرز رسمی پرویزخان قصرشیرین با مناطق کردنشین عراق به ویژه شهرهای کلار، سلیمانیه، موصل، خانقین و کرکوک در بخش مرکزی این کشور انجام می‌شود.

مرز خسروی در ۲۰ کیلومتری قصرشیرین دارای بزرگترین پایانه زمینی بین المللی خاورمیانه است. این مرز در شهرستان قصرشیرین به صورت رسمی در سال ۸۶ تاسیس و راه اندازی شد که هم مرز با اقلیم کردستان عراق و در همسایگی استان سلیمانیه قرار دارد.

  • منبع :

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.